شناسهٔ خبر: 68278245 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

ارائه تسهیلات احداث نیروگاه خورشیدی مختص مددجویان/ فعالیت ۲۲ پنل خورشیدی در ادارات قم

شیما احمدزاده

بیش از ۲۵۰ سامانه پنل خورشیدی در سطح استان فعال است، که از این تعداد ۲۲ سامانه در ادارات استان قم نصب‌ شده‌ است و به گفته‌ی مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی استان طبق قانون ادارات دولتی باید امسال ۵ درصد و تا چهار سال آینده ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنند.

صاحب‌خبر -

محمدرضا مهاجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموع ظرفیت نیروگاه‌های انشعابی و مگاواتی(دو نیروگاه مگاواتی) در استان قم بیش از ۱۸۰۰۰ کیلووات است که از ابتدای احداث آن‌ها تاکنون بیش از ۱۴۲ میلیون و ۳۵۴ هزار کیلووات ساعت تولید داشته‌اند.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم، ادامه داد: بیش از ۲۵۰ سامانه پنل خورشیدی در سطح استان فعال است، که از این تعداد ۵۰ سامانه حمایتی و ۲۲ سامانه در ادارات استان قم نصب‌ شده‌ است.

وی اضافه کرد: در حوزه نیروگاه‌های انشعابی در استان قم با ظرفیت حدود ۳۰۰۰ کیلووات، مبلغ بیش از ۳۰ میلیارد و ۶۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حساب سرمایه گذاران واریز شده است.

مهاجری عنوان کرد: سال گذشته تسهیلات برای احداث نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی وجود داشت؛ اما در سال جاری تسهیلات مختص قشر حمایتی بهزیستی و کمیته امداد است که تقریبا هزینه احداث یک نیروگاه ۵ کیلوواتی را پوشش می‌دهد و بازپرداخت آن از طریق درآمد نیروگاه تامین می‌شود.

وی بیان کرد: احداث یک نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی تقریباً به ۱۵۰میلیون تومان هزینه و همچنین ۵۰ متر مربع فضای مفید که سایه‌ اندازی نداشته باشد، نیاز دارد.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم، افزود: طبق قانون ادارات دولتی باید امسال ۵ درصد و تا چهار سال آینده ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنند.

مهاجری اظهار کرد: تاکنون در قانون تدبیری اندیشیده نشده که در ساخت و سازهای جدید واحدهای مسکونی، سازندگان مکلف به احداث نیروگاه‌های خورشیدی باشند.

وی تصریح کرد: مردم نسبت به احداث نیروگاه خورشیدی به عنوان سرمایه‌گذاری بلند مدت تمایل کمتری دارند و بیشتر در زمینه‌های زود بازده سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ لذا اصحاب رسانه باید ما را در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی‌ یاری کنند.

مهاجری تاکید کرد: امروز در کل دنیا نیروگاه‌های تجدید پذیر به سرعت در حال توسعه است؛ ما نیز باید به دلیل کمبود سوخت، آلودگی محیط زیست و رشد مصرف سالیانه به این سمت حرکت کنیم که مصرف کنندگان با هدف حمایت از تولید و حذف تلفات مسیر انتقال به احداث و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند.

وی در پایان در رابطه با درآمد نیروگاه‌های خورشیدی اظهار کرد: مددجویان بهزیستی که از سال ۱۳۹۶ اقدام به احداث نیروگاه‌های خورشیدی کردند پس از اتمام بازپرداخت تسهیلات، تقریباً ماهیانه به طور متوسط ۷ میلیون تومان درآمد دارند.

انتهای پیام

نظر شما