شناسهٔ خبر: 68276621 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رویارویی تاریخ‌ساز کاوشگر اروپا با ماه

روجا تحریری نوری

کاوشگر «جوس» عصر دوشنبه به فاصله ۷۵۰ کیلومتری از سطح ماه رسید و یک رویارویی بی‌سابقه را رقم زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «کاوشگر قمرهای یخی مشتری» یا «جوس»(JUICE) آژانس فضایی اروپا روز دوشنبه ۱۹ اوت برای گرفتن کمک گرانشی در کنار ماه تاب خورد و چند عکس را از این رویارویی تاریخ‌ساز گرفت.

به نقل از اسپیس، کاوشگر جوس عصر دوشنبه به فاصله ۷۵۰ کیلومتری از سطح ماه رسید تا در اولین مانور خود، از آن کمک گرانشی بگیرد. مانور دوم عصر امروز سه‌شنبه و زمانی انجام می‌شود که کاوشگر در کنار زمین پرواز کند.

جوس رویارویی روز دوشنبه با ماه را در عکس‌هایی به نمایش گذاشته که با استفاده از دو دوربین داخلی خود ثبت کرده است. آژانس فضایی اروپا این عکس‌ها را هنگام پایین آمدن به طرف زمین، از طریق پخش زنده اینترنتی با جهان به اشتراک گذاشت. تصاویر فوق‌العاده واضح نیستند اما انتظار هم نمی‌رفت که واضح باشند زیرا دوربین‌های نظارتی برای تایید استقرار آرایه‌های خورشیدی و تجهیزات علمی کاوشگر طراحی شده‌اند، نه بررسی اجرام آسمانی.

رویارویی تاریخ‌ساز کاوشگر اروپا با ماه عکس ماه که طی پرواز کاوشگر جوس گرفته شده است

جوس در آوریل ۲۰۲۳ برای بررسی مشتری و سه قمر بزرگ آن موسوم به گالیله، گانیمد، کالیستو و اروپا پرتاب شد. تصور می‌شود که هر سه قمر مشتری، اقیانوس‌هایی از آب مایع را زیر پوسته‌های یخی خود داشته باشند و اروپا احتمالا در تماس با بستر صخره‌ای دریا قرار گرفته باشد و واکنش‌های شیمیایی جالبی را ممکن ‌سازد. دریاهای گانیمد و کالیستو ممکن است بین لایه‌های یخ قرار گرفته باشند.

پروازهای جوس از نزدیکی ماه و زمین، تاریخ‌ساز هستند زیرا به گفته آژانس فضایی اروپا، هیچ ماموریت دیگری تاکنون مانور مشابهی را برای گرفتن کمک گرانشی مضاعف انجام نداده است. این دو مانور، کاوشگر را در مسیر رویارویی مشابه با سیاره زهره در اوت ۲۰۲۵ قرار می‌دهند.

«ایگناسیو تانکو»(Ignacio Tanco) مدیر عملیات فضاپیمای جوس گفت: این پرواز در واقع یک مانور ترمز است. بنابراین ما سرعت جوس را افزایش نمی‌دهیم. ما دریافتیم که با دنبال کردن توالی زمین و سپس زهره می‌توانیم در حدود نیمی از زمان سفر صرفه‌جویی کنیم و در حدود ژوئیه ۲۰۳۱ به مشتری برسیم که کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

به گفته تانکو، برای دستیابی به همان تغییر سرعتی که در دو پرواز این هفته با روشن شدن موتور حاصل شد، گروه جوس احتمالا باید از همه سوخت موجود در مخازن کاوشگر استفاده کند.

جوس در طول پرواز خود از نزدیک زمین در روز سه‌شنبه به فاصله ۶۸۴۰ کیلومتری از زمین خواهد رسید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نزدیک‌ترین رویارویی در ساعت ۵:۵۷ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی رخ خواهد داد.

انتهای پیام

نظر شما