شناسهٔ خبر: 68276017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کمیته اقتصادی شانا:

بی‌برنامگی چندین ساله مزیت برق در کشور را به یک چالش تبدیل کرد

حمید رضا دهقان

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان یزد با بیان این که بی برنامگی چندین ساله متولیان، انرژی برق در کشورمان را زمانی یک مزیت برای کشورمان بود را به یک چالش در سالهای اخیر تبدیل کرده است، تاکید کرد: باید از ظرفیتهای موجود برای سرعت بخشیدن به رفع این ناترازی با محوریت انرژی‌های نو بهره بگیریم.

صاحب‌خبر -

«محمدرضا صادقی» در گفت‎وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اهمیت وفاق ملی و اتحاد بین ملت برای پیشبرد اهداف کشور، به موضوع ناترازی انرژی در کشور اشاره و اظهار کرد: دولت سیزدهم قرار بود در موضوع انرژی‌های نو و تجدیدپذیر دو هزار مگاوات برق را در استان یزد وارد مدار بهره‌برداری کند ولی این در حالیست که طی ۱۰ سال گذشته در مجموع ۱۰۰ مگاوات و به طور خوش بینانه تا پایان سال حداکثر ۱۰۰ مگاوات انرژی برق خورشیدی را وارد مدار خواهیم کرد که در مجموع ۱۰ درصد تحقق در این حوزه را خواهیم داشت.

وی با اشاره به وجود ۷۰ هزار انشعاب دیماندی در استان، گفت: این مشترکان با توجه به برخورداری از ترانس‌های برق و معافیت از هزینه ایجاد پست برق می‌توانند در حوزه سرمایه گذاری برای ایجاد نیروگاه‎های برق خورشیدی جذب شوند ولی لازمه تححق آن، ایجاد مشوق‌های سرمایه گذاری و حمایت‌های دولتی و بانکهاست که در این صورت حداقل یک هزار مگاوات برق خورشیدی را می‌توان از این طریق تولید کرد.

صادقی خاطرنشان کرد: از طرفی هم اکنون سه هزار حلقه چاه آب کشاورزی در استان داریم که قرار بود اگر مالکان این چاه‌ها نسبت به ایجاد نیروگاه خورشیدی متناسب با ترانس خود اقدام کنند، هم از خاموشی چاه‌ها معاف شوند و هم در مابقی سال برق تولیدی آنها از سوی دولت خرید تضمینی شود منتهی نه در این رابطه فرهنگ سازی مناسبی انجام گرفت و نه بانک‌ها همراهی لازم را داشتند و در نتیجه استان‌های هم‌جوار در این زمینه پیشرو شدند که این وضعیت زیبنده استان یزد نیست.

وی اعمال برخی دستورالعمل‌ها که اکنون برای بخش کشاورزی و صنعت لحاظ می‌شود را قابل اجرا برای سازندگان آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی مناطق اعیان نشین دانست و گفت: با ایجاد مشوق‌ها بخشی از برق این مجموعه‌ها نیز قابل تامین از طریق سرمایه گذاری در بخش ایجاد نیروگاه‌ خورشیدی است.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالای استان کویری یزد به لحاظ روزهای آفتابی در کشور جهت ایجاد نیروگاه‌های برق خورشیدی، متذکر شد: قطعاً ایجاد صفحه‌های خورشیدی در پهنه این استان خشک می‎تواند مانع تبخیر آب اندک بارش‌های خدادادی بر خاک استان و تغذیه مطلوب‎تر سفرها‎های آب زیرزمینی آن شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل بی توجهی به حوزه سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی کشور، خواسته یا ناخواسته با مشکل ناترازی برق مواجه خواهیم بود و تداوم این وضعیت و عدم نظارت و اقدام به موقع دولت برای بهبود این وضعیت می‎تواند با تاثیر سوء بر صنعت و اقتصاد کشورمان، حتی در نیمه دوم امسال مشکلات زیادی از جمله تورم بالا را به همراه داشته باشد.

وی یکی دیگر از بخشهای مربوط به ناترازی انرژی در کشورمان را مربوط به حوزه گاز ذکر کرد و گفت: قطعاً با توجه به هزینه بالای گازرسانی به ییلاقات و میزان نسبی هدررفت انرژی گاز در طول این مسیر، مسئولان می توانستند با توجه به برخورداری اکثر روستاها به زیرساخت‌های برق به جای گازرسانی، همین گاز را به برق تبدیل و از طریق شبکه برق به روستاها برای تامین نیازهای این حوزه تزریق می‌کردند.

صادقی اضافه کرد: باید جامعه ایرانی را به جای ترغیب به استفاده از انرژی گاز و انجام اقداماتی مانند گازرسانی به سمت انرژی‌های نو سوق دهیم و این امر را با تشویق سرمایه گذاران برای ایجاد نیروگاههای پاک در کشور سرعت ببخشیم.

وی گفت: از طرفی حداقل در استان یزد بخش اعظمی در حدود ۹۰ درصد از سفر به ییلاقات مربوط به ایام تعطیل و پایان هفته شهرنشینان است و شاید حدود ۱۰ درصد مابقی توسط ساکنان دائمی و بومی روستاها انجام می‌شود لذا پیشنهاد می‌شود با تدبیر مسئولان، ساختاری ایجاد شود که آب و برق ساکنان موقت روستاها به صورت تجاری لحاظ و درآمد حاصل آن صرف آبادانی همان روستا شود چرا که در حال حاضر بعضاً مصرف آب و برق پایان هفته برخی از همین ساکنان موقت که با نرخ اندک برای روستائیان منظور می‌شود، بیشتر از مصرف هفتگی ساکنان دائمی این روستاهاست.

رئیس کمیته افتصادی شانا در پایان با بیان این که سالها موضوع برق به عنوان یک مزیت در کشورمان مطرح بود ولی به دلیل نداشتن برنامه برای حفظ این مزیت، اکنون به یک چالش برای کشورمان تبدیل شده است، اظهار کرد: باید از همین الان برای حوزه انرژی در سال‌های آینده برنامه داشته باشیم تا بتوانیم در اقتصادمان جهش ایجاد کنیم.

انتهای پیام

نظر شما