شناسهٔ خبر: 68275666 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«عراقچی»؛ آشنا به مقدورات و محذورات سیاست خارجی ایران

اکرم احقاقی

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: درک کافی از مقدورات و محذورات سیاست خارجی ایران، مهمترین مزیت عراقچی برای سکانداری دستگاه دیپلماسی کشور است.

صاحب‌خبر -

«رضا ذبیحی» در گفت‌وگو با ایسنا درباره معیارهای یک وزیر خارجه مناسب با اشاره به معرفی «سید عباس عراقچی» برای سکانداری وزارت خارجه عنوان کرد:‌ هر کشوری با توجه به فاکتورهای عینی و ذهنی خود دارای یکسری مقدورات و محذورات در سیاست خارجی است و یک وزیر خارجه مناسب کسی است که اولا این محدودیت‌ها و فرصت‌ها را بشناسد و ثانیا بتواند با عنایت به این شناخت و نیز توانایی‌های خود، به نحو احسن استفاده حداکثری برای تامین منافع ملی را رقم بزند.

برجام؛ یکی از مهمترین آوردگاه‌ها برای محک خوردن محدودیت‌ها و فرصت‌ها در سیاست خارجی ایران

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه افزود: یکی از مهمترین آوردگاه‌هایی که این محدودیت‌ها و فرصت‌ها در سیاست خارجی ایران محک خورد موضوع برجام است و عراقچی با توجه به حضورش در تیم مذاکره کننده برجام و همچنین حضورش به عنوان سرپرست مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات احیای برجام از تجربه کافی و دانش لازم در این زمینه برخوردار است.

ذبیحی افزود: عراقچی در برنامه خود به مجلس عنوان کرده است که تلاش خواهد کرد در صورت اصلاح برخی سیاست‌ها از سوی اروپا روابط دوستانه و مناسبی با آنها برقرار کند که این نشانه‌ای از آن است که وی درک کافی از مقدورات سیاست خارجی ایران دارد.

«عراقچی»؛ آشنا به مقدورات و محذورات سیاست خارجی ایران سید عباس عراقچی در مجلس برای دفاع از برنامه‌های خود


شناخت کافی نسبت به هویت اسلامی- انقلابی ایران

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد:‌ وزیر خارجه پیشنهادی، در خصوص آمریکا مسئله مدیریت تخاصم را مطرح کرده است و این گویای این است که وی شناخت کافی نسبت به هویت اسلامی- انقلابی ایران دارد و از محذورات سیاست خارجی ایران آگاه است.

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد:‌ دیدگاه عراقچی رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود است و این امر نیز نشان دهنده این است که وی درصدد است با آگاهی و شناخت نسبت به این مقدورات و محذورات، شرایط بهینه در سیاست خارجی ایران را رقم بزند، به طوری که شرایطی ایجاد شود که سیاست خارجی به کمک اقتصاد بیاید و ایران را از تنگنای تحریم برهاند.

ذبیحی ادامه داد:‌ البته وزارت خارجه و دستگاه سیاست خارجی مجری سیاست‌های کلان کشور است و تصمیم‌گیری درباره مسائل سیاست خارجی در دور میزی انجام می‌شود که وزارت خارجه یکی از اعضای آن است، اما وزارت خارجه می‌تواند نقش مهمی اولا در تصمیم‌سازی‌ها و ثانیا در شکل و اجرای این تصمیم‌ها داشته باشد و اینکه یک وزیر خارجه با هدایت دستگاه تحت امر خود بتواند چگونه این مسائل را مدیریت کند، معیار سنجش برای یک وزیر خارجه خوب و مناسب است.

«عراقچی»؛ آشنا به مقدورات و محذورات سیاست خارجی ایران سید عباس عراقچی در مجلس برای دفاع از برنامه‌های خود


درک مناسب از شرایط کشور و نظام بین‌الملل

این استاد روابط بین الملل دانشگاه در پایان تصریح کرد: ‌به نظر می رسد عراقچی با توجه به تجارب کافی و درک مناسب از شرایط کشور و نظام بین‌الملل این توان را دارد که در زمینه هدایت سیاست خارجی به شکل مطلوب گام بردارد به گونه ای که شرایط تامین حداکثری منافع ملی فراهم شود.

انتهای پیام

نظر شما