شناسهٔ خبر: 68275605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیمان دفاعی استرالیا و اندونزی با امکان حضور نظامی در خاک یکدیگر

تهران- ایرنا- سران استرالیا و اندونزی به یک توافق دفاعی دست پیدا کردند که حضور نظامیان آنها در کشورهای یکدیگر و برگزاری رزمایش مشترک را هم شامل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا امروز سه‌شنبه اعلام کرد: این معاهده تاریخی بین دو کشور برای حمایت از امنیت یکدیگر نقشی حیاتی خواهد داشت.

آلبانیز در یک نشست خبری مشترک با پرابوو سوبیانتو رئیس جمهور منتخب اندونزی بیان کرد که این توافق نه تنها برای هر دو کشور حیاتی است، بلکه همچنین برای ثبات منطقه‌ای نیز اهمیت دارد.

این پیمان بندهایی را برای رزمایش‌های مشترک و حضور ارتش هر کدام از کشورها در خاک دیگری شامل می‌شود. این توافق در جریان سفر سوبیانتو به استرالیا به امضا رسید درحالیکه وی همچنان سمت وزیر دفاع اندونزی را بر عهده دارد و در ماه اکتبر قدرت را از جوکو ویدودو تحویل می‌گیرد.

پرابوو سوبیانتو در این نشست خبری اعلام کرد که می‌خواهد با پیروی از «سیاست‌های کلی» جوکو ویدودو، روابط نزدیک‌تری با کانبرا برقرار کند.

رئیس جمهور آینده اندونزی خاطر نشان کرد: مایلیم استرالیا مشارکت بیشتری در اقتصاد ما داشته باشد. ما همچنین می‌خواهیم شاهد همکاری و مشاوره نزدیک تر در زمینه‌های مختلفی باشیم که بتوانیم به آنها دست یابیم، نتایجی که به منافع اقتصادی و ملی ما احترام بگذارد.

اندونزی و استرالیا پس از مذاکرات طولانی مدت از فوریه (بهمن/ اسفند) سال گذشته در نهایت به این توافقنامه دفاعی دست پیدا کردند.

استرالیا و اندونزی طولانی‌ترین مرز دریایی جهان را با هم دارند و در حال حاضر در تعدادی از مسائل از جمله امنیتی و مبارزه با قاچاق انسان و مواد مخدر با یکدیگر همکاری می‌کنند.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا ابراز عقیده کرد: نقشه مشخص می‌کند که استرالیا و اندونزی به عنوان نزدیک‌ترین همسایگان، سرنوشت مشترکی دارند، اما از این لحظه به بعد، این سرنوشت با راهبرد عمیق مشخص می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: توافقنامه دفاعی که انتظار می‌رود در روزهای آینده به طور رسمی امضا شود، یکی از مهم‌ترین توافقاتی است که تاکنون بین دو همسایه مذاکره شده است.

استرالیا در سال‌های اخیر چندین قرارداد دفاعی منعقد کرده است، از جمله مهمترین آنها پیمان دفاعی «آکوس» با ایالات متحده و انگلیس است که انتقادهای چین را به همراه داشته است.

پرابوو رئیس جمهور منتخب اندونزی در نشستی در نوامبر (آبان/‌آذر) گذشته گفته بود که اندونزی به سیاست عدم تعهد خود پایبند است و روابط خوب خود با چین و ایالات متحده را حفظ خواهد کرد.

نظر شما