شناسهٔ خبر: 68275490 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مقاومت فلسطین: سخنان بلینکن حیله جدید آمریکا برای برداشتن فشار از رژیم اشغالگر است

مقاومت فلسطین در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره پیشنهاد جدید آتش‌بس تأکید کرد که این فریب و حیله جدید آمریکایی‌ها برای برداشتن فشار از روی رژیم اشغالگر است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دفتر اطلاع‌رسانی کمیته‌های مقاومت فلسطین اعلام کرد: اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره پیشنهاد جدید آمریکا برای آتش‌بس و تبادل اسرا فریب و حیله جدید این کشور برای دور زدن توافقی است که دوم ژوئیه حاصل شد.

طبق گزارش المیادین، در این بیانیه آمده است: تغییر کامل پیشنهاد به نفع رژیم صهیونیستی و اعلام اینکه این رژیم آن را قبول کرده است و تنها چیزی که مانده موافقت مقاومت فلسطین است، ادامه تلاش‌های آمریکا و مانوری برای رفع فشار از رژیم صهیونیستی و تحمیل مسئولیت شکست مذاکرات بر دوش مقاومت فلسطین است.

در این بیانیه تأکید شده است: سفر بلینکن به اراضی اشغالی و اظهارات جانبدارانه وی از دشمن صهیونیستی در راستای دادن فرصت و زمان بیشتر به رژیم اشغالگر برای ارتکاب جنایت‌ها و کشتارهای بیشتر و تکمیل جنگ نسل‌کشی، کوچاندن و پاکسازی نژادی مردم ماست. تا زمانی که شروط مقاومت برآورده و توافق دوم ژوئیه و قطعنامه شورای امنیت اجرا نشود، هیچگونه توافقی در کار نخواهد بود. چیزی که دشمن صهیونیستی و هم‌پیمانانش از طریق کشتار جمعی و نسل‌کشی به آن دست نیافته‌اند هرگز از طریق مذاکرات به آن دست نخواهند یافت.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه بر تعهد ایالات متحده به امنیت اراضی اشغالی تأکید کرد و گفت: نخست‌وزیر اسرائیل با طرح پیشنهادی جو بایدن درباره آتش‌بس در غزه موافقت کرد. اسرائیل با پیشنهاد آمریکا در مورد توافق تبادل اسرا موافقت کرد و اکنون توپ در زمین حماس است.

وی ادامه داد: در بحث تبادل اسرا، مسائل حل نشده‌ای وجود دارد و باید تصمیمات دشواری در این زمینه گرفته شود. دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه بهترین راه برای آزادی «گروگان‌ها» است. ما یک کارزار دیپلماتیک را برای جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه رهبری می‌کنیم. نتانیاهو از طرح آمریکا برای آتش‌بس در غزه حمایت می‌کند. نتانیاهو همچنین گفته که از پیشنهاد رفع شکاف‌ها در مورد آتش‌بس غزه حمایت می‌کند.

آنتونی بلینکن گفت: حماس اگر به منافع فلسطینیان اهمیت می‌دهد، «باید» با طرح آتش‌بس موافقت کند.

بلینکن همچنین گفت که به مصر و قطر می‌رود و با مقامات این ۲ کشور درباره معامله تبادل اسرا صحبت خواهد کرد.

دوشنبه یک منبع فلسطینی آگاه از مذاکرات آتش‌بس به سایت خبری المیادین گفت: پیشنهاد جدید آمریکا کاملا با پیشنهادی که ۲ طرف قبلا بر سر آن توافق کرده بودند، مغایرت دارد. این پیشنهاد جدید براساس پیشنهاد ارائه شده در ماه مه است و به شروط و مطالبات جدید رژیم صهیونیستی پاسخ می‌دهد. در این پیشنهاد برقراری دائمی آتش‌بس مطرح نشده است و آتش‌بس دائمی را در مرحله دوم ضمن یک سقف مشخص بررسی‌ می‌کند. در این پیشنهاد ذکر شده است که «تا زمانی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، اشغالگر در مرحله دوم به جنگ بازمی‌گردد.»

این منبع افزود: این پیشنهاد آمریکا شامل خروج همه‌جانبه رژیم صهیونیستی از نوار غزه نمی‌شود و اشغالگری این رژیم بر «فیلادلفیا» هم ادامه دارد و تنها حضور ارتش رژیم صهیونیستی کاهش می‌یابد. در مورد محور نتزاریم در مرکز نوار غزه هم آمریکا پیشنهاد داده است اشغالگری رژیم صهیونیستی بر این محور و نظارتش بر تردد مردم و کنترل این ترددها ادامه یابد. آمریکا در این پیشنهاد خود مطرح کرده است که رژیم صهیونیستی «حق دارد» با آزادی دست‌کم ۱۰۰ اسیر فلسطینی مخالفت کند و تعداد زیادی از اسرای فلسطینی آزاد شده در توافق مبادله را به خارج از فلسطین تبعید کند. در پیشنهاد جدید آمریکا شرط شده است که امدادرسانی به غزه و انتقال کمک‌های انسانی به این باریکه با موافقت حماس با تمامی بندهای توافق پیشنهادی صورت بگیرد. در این پیشنهاد مذاکره‌ در مورد بازسازی نوار غزه و لغو محاصره این باریکه به بعد از نتیجه مرحله اول موکول شده است‌.

نظر شما