شناسهٔ خبر: 68274721 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می دهد؛

افزایش۳ برابری برنج کاری در دشت های بحرانی فارس/ نرخ فرونشست سالانه در استان به ۵۰ سانتی متر رسید

ایلنا گزارش می دهد؛ اصرار کشاورزان فارس به کشاورزی سنتی، عدم رضایت به کشت جایگزین محصولی مانند برنج و از طرفی کاهش بارندگی و پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، فارس را به یکی از بحرانی ترین استان های کشور تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند طی سال های گذشته تاکنون بسیاری بر ممنوعیت کشت برنج در استان فارس تاکید داشته‌اند تا آنجایی که مسئولان دست به دامان تأمین آب از خلیج فارس شدند اما داستان خشکسالی و خالی شدن سفره های زیر‌زمینی در استان فارس همچنان ادامه دارد.

یک فعال محیط زیست معتقد است در طول سه دهه اخیر در منطقه‌ای مانند کامفیروز وسعت شالیزار های برنج حدود 3 برابر افزایش پیدا کرده است و می‌گوید: هیچ استانی در کشور مانند فارس با بحران خشک شدن تالاب ها مواجه نیست و تمام این موارد از عوامل نابودی تاب آوری استان فارس به شمار می رود.

محمد درویش در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه تعداد چاه های عمیق و نیمه عمیقی که در سه دهه اخیر در استان فارس حفر شده است به مراتب بیش از دیگر نقاط کشور بوده است و می افزاید: اینکه فکر کنیم طرح هایی مانند فلاحت در فراغت و باغ شهرهای استان به عنوان بحران اصلی کمبود آب در فارس به شمار می رود، صحیح نیست.

وی ادامه می دهد: برخی مدیران فارس در دهه گذشته جهت کسب رتبه اول تولید گندم و پیشی گرفتن از استان خوزستان تا توانستند از عمق سفره های زیر زمینی آب برداشت کردند که اکنون عمق برخی از این چاه ها به 350 متر رسیده است.

افزایش۳ برابری برنج کاری در دشت های بحرانی فارس/ نرخ فرونشست سالانه در استان به ۵۰ سانتی متر رسید

فارس بیش از 17.5 میلیون متر مکعب ناترازی آبی دارد

درویش با بیان اینکه استان فارس بیش از 17.5 متر مکعب ناترازی آبی دارد، می گوید: فارس بعد از استان خراسان رضوی یکی از بدترین وضعیت ها را در کمبود آب دارد و دشت مرودشت در موضوع کم آبی جزو دشت های بحرانی کشور قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برداشت های زیاد باعث شدت تا مناطقی مانند فسا، جهرم و مرودشت فاجعه بزرگی رقم بخورد، خاطرنشان می کند: احداث سد هایی مانند درودزن، سیوند، ملاصدرا و ... سبب شد تا نظام آب شناختی این رودخانه ها به هم بریزد و تعریف واگذاری جدید در بالا دست این سد ها منجر به خشک شدن زمین های پایین دست این سدها شد.

افزایش۳ برابری برنج کاری در دشت های بحرانی فارس/ نرخ فرونشست سالانه در استان به ۵۰ سانتی متر رسید

احداث سد سیوند و افزایش بیش از 10 هکتاری کشت برنج

درویش با بیان اینکه بعد از احداث سد سیوند و در یک دهه گذشته میزان کشت برنج در این منطقه افزایش پیدا کرده است و به بیش از 10 هکتار رسیده است، می گوید: قبل از احداث این سد برنجکاری در این منطقه بسیار ناچیز بود اما با احداث سد سیوند سبب بالا آمدن آب های زیر زمینی شد که مردم و کشاورزان احساس کردند که آب زیاد شده و اقدام به کشت برنج کردند.

این فعال محیط زیست معتقد است که آب بالا آمده زیر زمینی بعد از سد سیوند حق تالاب هایی مانند بختگان، طشک، کمجان و رودخانه کر سیوند بود که این تالاب ها سهمی از آن نبردند؛ احداث این سد سبب شد تا بحران ها تشدید شود.

وی با بیان اینکه تمام تالاب های استان مانند بختگان، طشک، ارژن، کافتر، پریشان و ... خشک شدند، می گوید: تنها تالاب کمجان در استان فارس توانسته کمی مقاومت کند.

این فعال زیست محیطی در ادامه اعتقاد دارد که حمایت از اقتصادی که به شدت آب محور است از بزرگترین دلیل وخامت شرایط بحران آب در استان به شمار می رود.

وی تصریح می کند: استان فارس که جذاب ترین آثار باستانی و تاریخی و کهن زاد بوم های ایران و جهان را در اختیار دارد درگیر تولید محصولات کشاورزی و صادرات گوجه فرنگی شده است که به مشکلات فرونشست و خشکسالی دامن زده است.

نرخ فرونشست سالانه در نقاط مختلف فارس 30 الی 50 سانتی متر است

درویش با بیان اینکه فرونشست در نقاط مختلف استان در حال اتفاق افتادن است، می گوید: متاسفانه سازمان زمین شناسی هشدار داده است که فارس در معرض فروپاشی قرار دارد و نرخ فرونشست سالانه در نقاط مختلف این استان تجربه 30 الی 50 سانتی متری را داشته است.

وی با بیان اینکه بالاترین نرخ ثبت شده فرونشست در ایران و جهان به استان فارس تعلق دارد، ادامه می دهد: بی شک وضعیت فرونشست در فارس به هیچ وجه قابل دفاع نیست؛ احساسی مبنی بر درک و جدی گرفتن بحران فرونشست در برخی مدیران استان دیده نمی شود و فکری برای نجات این معضل انجام نمی شود.

افزایش۳ برابری برنج کاری در دشت های بحرانی فارس/ نرخ فرونشست سالانه در استان به ۵۰ سانتی متر رسید

حرکت  فارس به سمت صادرات محصولات کشاورزی خودزنی است

این فعال محیط زیست ادامه می دهد: استان فارس باید به سمت توریسم سلامت، گردشگری حوزه های تاریخی، فرهنگی و حمایت از کسب و کارهای سبز حرکت کند.

وی با بیان اینکه استان فارس جهت درآمدزایی و ایجاد اشتغال نباید به سمت صنایع و انرژی های آب بر و کشاورزی های ناپایدار حرکت کند و تصریح می کند: فارس از محل صادرات محصولات کشاورزی نمی تواند به پایداری مناسبی در حوزه آب دست پیدا کند و در واقع حرکت به سمت صادرات محصولات کشاورزی در فارس نوعی خودزنی به شمار می رود.

30 میلیارد متر مکعب مصرف آب باید در بخش کشاورزی کاهش پیدا کند

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه همانطور که رئیس جمهور عنوان کرده که برنامه جدید ندارد و قرار است برنامه های گذشته را اجرا کند، می گوید: تصویب سند امنیت غذایی توسط دولت سیزدهم یکی از این موارد است  که در تیرماه 1402 ابلاغ شد و بر زمین ماند؛ طبق این سند باید 30 میلیارد متر مکعب مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش پیدا کند و تا افق سال 1411 ناترازی آب نیز به 45 هزار متر مکعب  برسد.

وی با بیان اینکه قطعا روی کار آمدن یک مدیر کارآمد برای عملیاتی شدن این سند که یک سال از ابلاغ آن گذشته است می تواند اقدامات مناسبی را در حوزه آب رقم بزند، ادامه می دهد: رئیس جمهورباید به صراحت عنوان کند که در این موضوع کدام دستگاه ها به وظایفی که داشتند عمل کردند و کدام از آن سرباز زدند.

به اعتقاد درویش نیاز است تا در این موارد با شفافیت با مردم صحبت شود، بیان می کند: دکتر پزشکیان باید گام های مناسبی در استفاده از انرژی های خورشیدی در فارس که یکی از استان های با پتانسیل کشور است بردارد تا شاهد ناترازی انرژی نباشیم. عملیاتی شدن این موضوع منجر به قطع سوخت آلوده ای مانند مازوت و در نهایت به ثروت آفرینی ختم می شود.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه عملیاتی شدن این دو بخش در دولت چهاردهم می تواند خیلی از موانع را برطرف کند.

انتهای پیام/

نظر شما