شناسهٔ خبر: 68274340 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تغییر رنگ نمک با تابش اشعه مادون‌قرمز

راز صورت خندان در مریخ | لبخندی که سیاره سرخ به ما می‌زند

«صورت خندان» که روی سطح مریخ دیده می‌شود می‌تواند راز باستانی درباره زندگی گذشته در سیاره سرخ را پنهان کند. تصاویر از دهانه مریخ موزاییک‌هایی با پنج نوار نادر و رنگی HRSC منفرد را نشان می‌دهند که هر کدام ده‌ها کیلومتر عرض دارند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: گال نام یک دهانه در مریخ است. در لبه شرقی حوزه آن نیز ضربه عظیم Argyre Planitia در چهارگوش Argyre واقع شده است. این نام به‌افتخار ستاره‌شناس آلمانی یوهان گوتفرید گال گذاشته شده است که اغلب به‌عنوان «دهانه چهره شاد» شناخته می‌شود. زیرا باعث می‌شود یک‌رشته کوه منحنی در قسمت جنوبی دهانه و دو خوشه کوه کوچک‌تر در شمال آن به‌صورت صورتکی شاد به نظر برسند.

رسوب نمکی به شکل صورت خندان

نمک که توسط محققان به‌عنوان کلرید شناخته می‌شود در تصویر مادون‌قرمز، رنگ بنفش به خود می‌گیرد. تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک رسوب نمکی به شکل «صورت لبخند» در مریخ می‌تواند آثاری از آخرین حیات باقی‌مانده در سیاره سرخ را پنهان کند.

مریخ زمانی محل زندگی دریاچه‌ها و رودخانه‌هایی بود که حدود سه میلیارد سال پیش در جریان یخ‌بندان جهانی تبخیر شدند.
اما به دلیل نقطه انجماد پایین‌تر، بعضی حوضچه‌های آب بسیار شور باقی ماندند.



راز صورت خندان در مریخ | لبخندی که سیاره سرخ به ما می‌زند



باقی‌ماندن رسوبات نمکی

مطالعه جدیدی که در مجله Scientific Data منتشر شده نشان می‌دهد درحالی‌که این استخرها در نهایت تبخیر شدند، رسوبات نمکی را که می‌توانست میکروب‌های مقاوم را در خود جای دهند باقی گذاشتند حداقل آنها می‌توانند اطلاعات مهمی در مورد آب‌وهوا و تکامل گذشته مریخ فاش کنند.

بیشتر بخوانید:

عمق ۱۰۰متری رسوبات نمکی مانع اصلی احیای پوشش گیاهی

کشف بزرگ در مریخ | حفظ حیات در سیاره سرخ

آغاز دوران سرد

والنتینا بیکل، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه برن در سوئیس می‌گوید: دوران سرد زمانی آغاز شد که مریخ میدان مغناطیسی خود را از دست داد و دیگر نمی‌توانست جو خود را نگه دارد. این موضوع منجر به تبخیر، یخ‌زدن یا گیرافتادن آب در سطح شد؛ همان‌طور که آب به‌مرورزمان ناپدید شد، اثر انگشت معدنی روی سطح باقی ماند

بهره برداری از آب‌های بسیار شور

به گزارش سایت the-sun بیکل و همکارانش توضیح دادند مردم روی زمین از روش مشابهی استفاده می‌کنند و حوضچه های آب‌شور را می‌گذارند تا در آفتاب خشک شوند تا نمک برای غذا تولید کنند.

آنها می‌گویند آب‌های بسیار شور می‌توانست به پناهگاهی برای زندگی، چراغی برای مکان‌های قابل‌سکونت در مریخ تبدیل شود.

ضمن آنکه غلظت بالای نمک به آب اجازه می‌دهد تا در دمای منفی ۴۰ درجه سانتی گراد مایع بماند.

مدارگرد گاز

مدارگرد گاز ExoMars Trace، یک ماهواره مریخی از آژانس فضایی اروپا، تصاویر مادون قرمز از رسوبات نمکی که قبلاً ناشناخته بود، ثبت کرد.

به گفته محققان رسوبات کلرید و ارتباط مستقیم آنها با آب مایع، مناطقی مانند Terra Sirenum را به اهداف خوبی برای مأموریت‌های روباتیک آینده در جست‌وجوی نشانه‌های حیات تبدیل می‌کند.

مطالعه توزیع نمک‌ها

زمین حاوی کلرید در تصاویر سیاه‌وسفید معمولی خودنمایی نمی‌کند، اما به‌صورت یک‌رنگ بنفش مشخص در تصاویر رنگی مادون‌قرمز نشان داده می‌شود و CaSSIS را به ابزاری منحصربه‌فرد برای مطالعه توزیع نمک‌ها در مریخ تبدیل می‌کند.
به گفته این تیم، این رسوبات نمک در تحقیقات قبلی نادیده گرفته شده بود

راز صورت خندان در مریخ | لبخندی که سیاره سرخ به ما می‌زند

توزیع آب دور مریخ

آنها می‌گویند: مقاله ما شامل داده‌هایی است که قبلاً دیده نشده بود؛ بنابراین به ما کمک می‌کند توزیع آب درگذشته دور مریخ را بهتر درک کنیم.

این فضاپیما نه‌تنها تصاویر تماشایی ارائه می‌دهد؛ بلکه بهترین موجودی گازهای جوی را نیز ارائه می‌دهد و سطح سیاره را برای مکان‌های غنی از آب نقشه‌برداری می‌کند.

درک تاریخچه آب در مریخ و اینکه آیا زمانی به حیات اجازه شکوفایی داده است، در مرکز مأموریت‌های اگزومارس ESA قرار دارد.

نظر شما