نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تغییر رنگ نمک با تابش اشعه مادون‌قرمز

راز صورت خندان در مریخ | لبخندی که سیاره سرخ به ما می‌زند

«صورت خندان» که روی سطح مریخ دیده می‌شود می‌تواند راز باستانی درباره زندگی گذشته در سیاره سرخ را پنهان کند. تصاویر از دهانه مریخ موزاییک‌هایی با پنج نوار نادر و رنگی HRSC منفرد را نشان می‌دهند که هر کدام ده‌ها کیلومتر عرض دارند.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: گال نام یک دهانه در مریخ است. در لبه شرقی حوزه آن نیز ضربه عظیم Argyre Planitia در چهارگوش Argyre واقع شده است. این نام به‌افتخار ستاره‌شناس آلمانی یوهان گوتفرید گال گذاشته شده است که اغلب به‌عنوان «دهانه چهره شاد» شناخته می‌شود. زیرا باعث می‌شود یک‌رشته کوه منحنی در قسمت جنوبی دهانه و دو خوشه کوه کوچک‌تر در شمال آن به‌صورت صورتکی شاد به نظر برسند.

رسوب نمکی به شکل صورت خندان

نمک که توسط محققان به‌عنوان کلرید شناخته می‌شود در تصویر مادون‌قرمز، رنگ بنفش به خود می‌گیرد. تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک رسوب نمکی به شکل «صورت لبخند» در مریخ می‌تواند آثاری از آخرین حیات باقی‌مانده در سیاره سرخ را پنهان کند.

مریخ زمانی محل زندگی دریاچه‌ها و رودخانه‌هایی بود که حدود سه میلیارد سال پیش در جریان یخ‌بندان جهانی تبخیر شدند.
اما به دلیل نقطه انجماد پایین‌تر، بعضی حوضچه‌های آب بسیار شور باقی ماندند.

باقی‌ماندن رسوبات نمکی

مطالعه جدیدی که در مجله Scientific Data منتشر شده نشان می‌دهد درحالی‌که این استخرها در نهایت تبخیر شدند، رسوبات نمکی را که می‌توانست میکروب‌های مقاوم را در خود جای دهند باقی گذاشتند حداقل آنها می‌توانند اطلاعات مهمی در مورد آب‌وهوا و تکامل گذشته مریخ فاش کنند.