شناسهٔ خبر: 68273863 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دبیر شعر جشنواره اتقان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

جذابیت موضوع جشنواره اتقان برای شاعران جوان

رستمی گفت: هر موضوعی اگر بخواهد ماندگاری پیدا کند باید با هنر تلفیق شود، بخصوص موضوعاتی که مربوط به فرهنگ و تعاملات اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

«کاظم رستمی» دبیر بخش شعر جشنواره فرهنگی هنری اتقان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس با بیان اینکه شاعر برای پرداختن به هر موضوعی، نیاز به فضاسازی و درگیر شدن ذهن و عاطفه‌اش با یک موضوع دارد، اظهار داشت: برای سرودن شعر، در یک موضوع مشخص، شاعر باید در معرض آن موضوع قرار بگیرد و ذهن و عاطفه‌اش با آن درگیر شود. بر همین اساس در جشنواره فرهنگی هنری اتقان، شاعران بر اساس موضوعات مرتبط و شاخه‌های موضوعی مرتبط با حوزه کار و کارگری و فرهنگ کار، که برای آنها ملموس و برانگیزاننده بود، دست به خلق آثار هنری و ادبی زدند.

جذابیت موضوع جشنواره اتقان برای شاعران جوان/ ۹۳ درصد شاعران در جشنواره جوانان بودند

دبیر بخش شعر جشنواره فرهنگی هنری اتقان درباره پرداخت هنری به موضوع کار تشریح کرد: یکی از اشکالی که شاعر می‌تواند به این حوزه ورود کند این است که اول اطلاعاتی در موضوع مورد نظر، کسب کند و بعد مضمون را با مسائل انسانی و عاطفی مرتبط با مضمون، تلفیق کند. برای مثال در حوزه کار شاید خیلی ذهن یاری نکند که چه شعر یا اثر هنری می‌توان خلق کرد ولی وقتی می‌بینیم یک پاکبان یا کسی که از ضعیف‌ترین اقشار جامعه است و به شدت نیاز مالی دارد پولی را که پیدا کرده به صاحب آن برمی‌گرداند اینجا موضوع کار و کسب رزق وحلال می‌تواند با مسئله انسانی و عاطفی تلفیق شود. 

وی افزود: کسی که اینقدر مناعت طبع و انسانیت دارد که از تمام نیاز لحظه‌ای و وسوسه‌های نفسانی خود می‌گذرد و آنچه که ممکن است خیلی از افراد را وسوسه کند، برمی‌گرداند میتواند سوژه خوبی برای خلق اثر هنری باشد. 

رستمی در اشاره به سوژه دیگری با موضوع کار خاطرنشان کرد: وقتی شاعر خود رابجای فرزند پدری که کارگر است قرار بدهد، سختی‌هایی که پدر می‌کشد، مشکلاتی که با آن دست به گریبان است و خاطراتی که از تلاش و زحمات پدر دارد، می‌شود موضوعی انسانی و عاطفی که می‌تواند آن را دستمایه خلق اثر هنری و ادبی قرار دهد.

دبیر بخش شعر جشنواره فرهنگی هنری اتقان با اشاره به اینکه در بخش شعر، نزدیک به ۲۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره فرهنگی هنری اتقان ارسال شده اظهار کرد: بالای ۹۰ درصد از شاعران شرکت‌کننده در این رویداد، شاعران جوان از سراسر کشور بودند که نشان می‌دهد این موضوع اتفاقا جوانتر‌ها را بیشتر توانسته جذب کند وموضوع کار برای این قشر جذابیت بیشتری داشته است. 

دبیربخش شعر جشنواره اتقان همچنین در خصوص نهادینه کردن فرهنگ کار توسط شاعران گفت: هر موضوعی اگر بخواهد ماندگاری پیدا کند باید با هنر تلفیق شود بخصوص موضوعاتی که مربوط به فرهنگ زیستی مردم و تعاملات اجتماعی است. چنین موضوعاتی اگر با حوزه‌ای از هنر که متعلق به زیست بوم فرهنگی آن جامعه است، ترکیب شود، مورد اقبال مردم واقع شده و جاودان و ماندگار خواهد شد. البته لازمه این امر این است که دست‌اندرکاران جشنواره آثار را با هنر‌های دیگر ترکیب کنند و در قالب فضا‌های رسانه‌ای تبدیل به رسانه هنری کنند یعنی اگر شعری تولید می‌شود با موسیقی تلفیق شده و به نماهنگ تبدیل شود، یا اگر نقاشی خلق می‌شود به نماهنگ، مستند و هرچیزی که حالت رسانه داشته باشد، تبدیل شود.

وی بیان کرد: هنر اگر رسانه باشد یا با یک رسانه ترکیب شود ماندگار خواهد شد بنابراین از این طریق می‌توان بر فرهنگ عمومی و فرهنگ زیستی جامعه هم تاثیر گذاشت و هم موضوع را به صورت گزاره‌های اجتماعی و فرهنگی زیستی ماندگار کرد. 

رستمی با اشاره به اینکه به دستندرکاران جشنواره فرهنگی هنری اتقان و دوستان در وزارت کار پیشنهاد داده که اشعار این رویداد به تولیدات هنری، چون نماهنگ تبدیل شود، عنوان کرد: با ارزیابی اشعار ارسال شده به دبیرخانه تا اواسط شهریورماه نهایی شده و برگزیدگان بخش شعر معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما