شناسهٔ خبر: 68273457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اولین اقدام بین المللی مادورو پس از رسیدن به قدرت

ایرنا : رئیس جمهور ونزوئلا در اظهاراتی از برگزاری کنگره جهانی ضد فاشیست در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ما دعوت‌نامه‌هایی را برای متفکران، روشنفکران، بازیگران و رهبران اجتماعی و سیاسی از آفریقا، آسیا، اروپا، ایالات متحده، آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب ارسال خواهیم کرد تا در این کنگره شرکت کنند.

صاحب‌خبر -

نیکلاس مادورو در جریان نشست حزب حاکم سوسیالیست متحد و ائتلاف قطب بزرگ میهنی، افزود: ما در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری یک کنگره جهانی علیه فاشیسم، نئوفاشیسم و سایر مظاهر آن هستیم و شخصیت‌های مهم اجتماعی و سیاسی از سراسر جهان را برای شرکت در این کنگره جهانی دعوت خواهیم کرد.

مادورو همچنین با اشاره به برگزاری کنگره ملی بزرگ ونزوئلا که قرار است از ۱۸ تا ۲۰ اکتبر (۲۷ تا ۲۹ مهر) در این کشور برگزار شود، تاکید کرد: کاراکاس کانون جهانی ضد فاشیسم خواهد بود و کنگره جهانی ضد فاشیست خیلی زودتر از زمان برگزاری کنگره ملی بزرگ ونزوئلا برگزار خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری تاس، به دنبال تلاش‌های گروه راست افراطی برای ایجاد خشونت و ناآرامی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ جولای (۷ مرداد) در این کشور، پارلمان ونزوئلا در حال بررسی لایحه‌ای علیه فاشیسم است.

به گزارش ایرنا، پس از اینکه لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل و گوستاوو پترو رئیس جمهور کلمبیا خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا شده بودند، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شد.

این در حالی است که کاخ سفید ساعاتی بعد از این اظهار نظر بایدن، از موضع رئیس جمهور آمریکا درباره برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا عقب‌نشینی و در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور داشت درباره بی اساس بودن ادعای پیروزی نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در انتخابات ۲۸ جولای (۷ مرداد) در این کشور سخن می‌گفت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: ایالات متحده خواستار احترام گذاشته شدن به اراده مردم ونزوئلا و آغاز بحث درباره بازگشت به هنجاهاری دموکراتیک در این کشور است.

۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ (۷ مرداد ۱۴۰۳) انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا با نامزدی «نیکلاس مادورو» و «ادموندو گونزالس» برگزار شد؛ انتخاباتی که در آن مادورو که از سال ۲۰۱۳ و پس از فوت سلف خود «هوگو چاوز» قدرت را در دست دارد، با ۵۱ درصد آرا به پیروزی رسید. براساس اعلام شورای انتخابات ملی ونزوئلا، گونزالس با کسب ۴۴.۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

پس از اعلام نتایج اولیه از سوی شورای انتخابات بود که معترضان به رهبری «ماریا کورینا ماچادو» نفر اول گروه مخالف ونزوئلا نتیجه انتخابات را رد کرده و مدعی شدند، گونزالس با ۷۳.۲ درصد آرا به یک پیروزی قاطع دست پیدا کرده و از آن پس شورش‌های خیابانی خشونت‌آمیز در کاراکاس و چند شهر مهم دیگر ونزوئلا آغاز شد.

نظر شما