شناسهٔ خبر: 68272866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اربعین یعنی «حب الحسین یجمعا»

روزنامه جوان

امسال هم مثل سال‌های گذشته با حضور و تلاش نیرو‌های نظامی، انتظامی و مرزبانی ایران و عراق، در تمام مرز‌ها و مسیر رفت و برگشت زائران امنیت کامل حاکم بود.

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: روز‌های داغ صفر سپری و مراسم راهپیمایی اربعین به اوج خود نزدیک می‌شود. جمع زیادی از ایرانیان خود را به مرز‌ها می‌رسانند تا به خیل عظیم راهپیمایان بپیوندند و گروهی نیز مسیر بازگشت را در پیش گرفته‌اند. آنچه مهم است امسال هم مراسم در امنیت و آرامش کامل برگزار می‌شود و فعالیت موکب‌های اهل سنت، ارامنه و آشوریان در جمع مسلمانان شیعه و سنی نشان داد حسین (ع) نامی فراتر از قومیت، دین و مذهب بوده «حب الحسین یجمعا». 
 
امسال هم مثل سال‌های گذشته با حضور و تلاش نیرو‌های نظامی، انتظامی و مرزبانی ایران و عراق، در تمام مرز‌ها و مسیر رفت و برگشت زائران امنیت کامل حاکم بود. در همین راستا فرمانده مرزبانی فراجا از اقدامات گسترده برای مقابله با تهدیدات احتمالی در مرز‌های کشور به‌منظور تأمین امنیت زائران خبر می‌دهد و می‌گوید: «با بهره‌گیری از سلاح‌های پیشرفته، تکنولوژی‌های نوین و اشراف اطلاعاتی کامل، تمامی تمهیدات لازم در مرز‌ها به کار گرفته شده است. در حال حاضر هیچ مشکل خاص امنیتی وجود ندارد و این امر حاصل هماهنگی‌های دقیق با دستگاه‌های اطلاعاتی داخلی و همکاری با مقامات عراقی است.» سردار احمدعلی گودرزی ادامه می‌دهد: «برای افزایش امنیت، انواع تجهیزات پیشرفته از جمله دوربین‌های دید در شب و سیستم‌های نظارتی نوین را در مناطق مرزی مستقر کرده‌ایم. همچنین تمامی معابر مرزی تحت پوشش نیرو‌های مرزبانی قرار گرفته‌اند تا زائران با آرامش و امنیت کامل سفر کنند.» 
وی با اشاره به اهمیت این اقدامات در روز‌های پرتردد اربعین تصریح می‌کند: «تمامی تلاش‌ها به‌منظور تأمین امنیت جامع زائران صورت گرفته و نظارت دقیق بر مرز‌ها برقرار است. هدف ما این است که زائران بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای سفر معنوی خود را انجام دهند و در این راه، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.» به گفته این مسئول انتظامی، این تمهیدات ویژه و تدابیر امنیتی به‌ویژه در ایام اربعین که شمار زائران به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، نشان‌دهنده اهمیت حفظ امنیت در مرز‌ها و اطمینان از سفر ایمن زائران به کشور عراق است. 
 
 روابط خوب کرمانشاه و دیالی
هوای قصرشیرین در حالی به ۴۷ درجه رسیده که طی روز‌های اخیر بیشترین آمار تردد از پایانه مرزی خسروی از اول ماه صفر تاکنون به ثبت رسیده است. مرز ۳۷۱ کیلومتری مشترک با کشور عراق، کرمانشاه را از دیرباز قدمگاه زائران حسینی و علوی کرده و سال هاست این دیار عناوین «دروازه کربلا» و «دروازه نجف» را یدک می‌کشد. 
هر سال به امکانات و زیرساخت‌های مسیر تردد پایانه مرزی خسروی افزوده و شرایط نسبت به گذشته برای تردد زائران بهتر و سهل‌تر می‌شود. فعالیت ۲۴ ساعته مرز خسروی برای تردد شور و شوقی در دل عاشقان ثارالله به وجود آورده که امسال ویژه‌تر از سال‌های گذشته میزبان زائران هستند. با اوج گرفتن تردد‌ها به سمت کشور عراق و ازدحام در پایانه‌های مرزی و همچنین آمادگی زیرساخت‌های ترددی، توصیه‌های مسئولان برای انتخاب مرز خسروی برای تردد به کربلا افزایش یافت. انجام عملیات‌های جاده‌ای برای مناسب‌سازی محور‌ها به ویژه مسیر بزرگراهی تا شهر قصرشیرین این برتری را به مرز خسروی داده تا زائرانی که با خودروی شخصی رهسپار اجتماع بزرگ می‌شوند، با خیالی آسوده این مسیر را انتخاب کنند. روز گذشته بود که استاندار دیالی عراق با استقبال فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه و دستیار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق از مرز بین‌المللی خسروی بازدید کرد. عدنان الجایر با بیان اینکه زیرساخت‌های پایانه مرزی خسروی مطلوب و مناسب است، گفت: «رشد و ترقی دو مرز منذریه و خسروی متأثر از روابط خوب دو استان کرمانشاه و دیالی است که به این وضعیت رسیده است.»
 
 همراهی همه ادیان و مذاهب
فعالیت موکب‌های اهل سنت، ارامنه و آشوریان آذربایجان غربی و ارائه خدمات به زائران حسینی نشان می‌دهد، «حب الحسین یجمعا» و «حسین (ع)» نامی فراتر از قومیت، دین و مذهب است. مسئول موکب اهل سنت پیرانشهر با بیان اینکه خادمی برای امام حسین (ع) افتخاری برای هر انسان آزاداندیشی است، می‌گوید: «امسال نیز برای سومین سال پیاپی اهل سنت به خصوص مردم پیرانشهر هر چه در طبق اخلاص دارند در خدمت زائران اربعین حسینی گذاشته‌اند.» مرتضی خلیلی با اشاره به برپایی بزرگ‌ترین موکب مردمی اهل سنت در مرز تمرچین ادامه می‌دهد: «این موکب در قالب سیاه چادر که نشانگر آداب و رسوم مردم پیرانشهر است تعبیه شده است و در حال خدمت‌رسانی از جمله تغذیه و اسکان برای زائران داخلی و خارجی است.» به گفته این خادم اربعین، در کنار همه خدمات با آش و کلانه غذای محلی پیرانشهر از زائران اربعین حسینی پذیرایی می‌شود. 
مسئول موکب اهل سنت در مرز تمرچین با بیان اینکه این موکب در دو بخش خواهران و برادران به صورت جداگانه خدمات ارائه می‌دهد، می‌گوید: «روزانه به ۲ هزار و ۵۰۰ زائر در این موکب خدمات ارائه می‌شود. ضمن اینکه بعد فرهنگی پیاده‌روی اربعین و برپایی موکب‌ها، برجسته‌ترین بعد این حرکت است. این حرکت باعث شده است همه اقوام و ادیان اعم از آشوری و ارمنی و دیگر اقوام دست به دست هم دهند.» استاندار آذربایجان غربی نیز به نقش مرز تمرچین در ایجاد یک کریدور فرهنگی در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «این کریدور یک پیوند فرهنگی بین قفقاز تا آذربایجان غربی و مرز تمرچین و اقلیم کردستان عراق تا بغداد و کربلا ایجاد کرده است.» محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه مرز تمرچین پیرانشهر یکی از امن‌ترین مرز‌ها برای تردد زائران اربعین است، ادامه می‌دهد: «اقتدار جمهوری اسلامی ایران و امنیت پایدار امروز آذربایجان غربی را مدیون ایثار و جانفشانی رزمندگان و نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی هستیم. امسال سومین سال میزبانی از زائران اربعین حسینی از سراسر کشور و از کشور‌های قفقاز، آذربایجان، ترکیه، گرجستان و روسیه در استان است.»
 
 مهران همچنان انتخاب اول
بر اساس گزارش‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از آغاز سفر‌های اربعین حسینی تا روز گذشته بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مرز‌های اربعینی وارد کشور عراق شده‌اند. 
از مجموع زائرانی که از پنج مرز اربعینی مهران، شلمچه، چذابه، خسروی و تمرچین وارد عراق شده‌اند، ۹۴ درصد زائران ایرانی و ۶درصد نیز زائران غیرایرانی بوده‌اند. بر اساس این گزارش، پایانه مرزی مهران با انتقال ۵۲ درصد زائر ایرانی همچنان انتخاب نخست مردم برای خروج از کشور است و پس از آن، مرز‌های شلمچه با ۲۵درصد، خسروی با ۱۴درصد، چذابه با ۷ درصد، تمرچین و باشماق هر کدام با یک درصد مرز‌های مبادی سفر هستند. این گزارش حاکی است، مرز شلمچه با سهم ۳۹درصدی اولویت نخست زائران غیر ایرانی برای ورود به عراق است و مرز‌های مهران با ۲۳درصد، تمرچین با ۱۳ درصد، باشماق با ۱۱درصد، چذابه با ۱۰درصد و خسروی نیز با ۴ درصد دیگر مرز‌های منتخب زائران غیرایرانی برای خروج از کشورمان بوده‌اند.

نظر شما