شناسهٔ خبر: 68272707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نگاهی به خدمات جهادی پویش «در مدار حبیب»

میزبانی ۱۵ هزار خادم دانشجویی از زائران اربعین

روزنامه جوان

پویش «در مدار حبیب» چهار محور اصلی دارد که شامل طبیب، ادوار فرهنگی، طب سنتی و روایت می‌شود و همچنین یک عرصه کلی هم که نیاز به تخصص خاصی ندارد و به شیوه‌های مختلف می‌توان در امر خدمت‌رسانی فعالیت کرد. جامعه هدف این پویش فقط دانشجویان نیستند و شامل عموم مردم می‌شود

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: حضور جهادگران در تمام عرصه‌ها و مناطق کم‌برخوردار نشان داده است این نیرو‌ها می‌توانند هر گرهی را باز و مشکلات زیادی را مرتفع سازند. طی سال‌های اخیر و در ایام اربعین هم جهادگران با برپایی موکب‌هایی چه در داخل ایران و چه در مسیر‌های منتهی به کربلا در کشور عراق اقدام به خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) می‌کنند، اما جهادگران به موکب‌ها بسنده نمی‌کنند و گروهی از آن‌ها با راه‌اندازی پویش «در مدار حبیب» جمع زیادی از دانشجویان، بسیجیان و جوانان را از تمام استان‌های ایران مدیریت می‌کنند تا به صورت سیار به زائران اربعین خدمات‌رسانی کنند. بر همین اساس طی روز‌های اخیر ۱۵‌هزار نفر خادم دانشجویی در قالب گروه‌های چند نفره به عراق اعزام شدند که شامل هزارو ۵۰۰ گروه از دانشجویان علوم پزشکی، ۳‌هزار گروه فرهنگی، ۵۰۰ گروه طب سنتی و ۳‌هزار گروه برای خدمات عمومی می‌شود. 
 
دبیر پویش «در مدار حبیب» بسیج دانشجویی با بیان اینکه دغدغه در مدار حبیب از این‌جهت شکل گرفت که فعالان اربعین فقط می‌توانستند در موکب‌های محدود و خاصی فعالیت کنند و دسترسی مردم نیز به آن‌ها کم بود، می‌گوید: بعد از صحبت‌هایی که با بدنه دانشجویی داشتیم، تصمیم گرفتیم موکب‌های سیار را از سوی تک‌تک دانشجویان در طول مسیر نجف تا کربلا راه‌اندازی کنیم. 
رضا محمدنیا ادامه می‌دهد: دغدغه‌ای که بچه‌های جهادی بسیج دانشجویی داشتند این بود که بتوانند بستری فراهم کنند که همه دانشجویان بتوانند در امر خدمت‌رسانی فعالیت داشته باشند، یعنی فردی که به طور مثال در سیستان‌وبلوچستان یا لرستان است، باید راهی باشد تا بتواند به جمع موکبی‌ها بپیوندد و مشغول خدمت شود. بر همین اساس برنامه‌ریزی شد هر کسی در هر زمانی که قصد دارد به اربعین برود، بتواند در این خدمت‌رسانی نقش و کمکی داشته باشد و حسرت خدمت در دل کسی نماند. پویش در مدار حبیب در واقع مربوط به جاماندگان خدمت از موکب‌های ثابت می‌شود. سال اول که تقریباً دو سال پیش بود، با حضور ۲ هزار نفر از خدام اربعین کار پویش آغاز شد.
او ادامه می‌دهد: در بخش پزشکی ما اسم فعالان را طبیب دوار گذاشتیم. گاهی در سال‌های گذشته شاهد بودیم که دانشجویان علوم پزشکی و پزشکان که همراه ما بودند در جایی که توقف می‌کردند، جمع زیادی از مردم دور آن‌ها جمع می‌شدند و برای درمان مراجعه می‌کردند که این مسئله باعث می‌شد بیمارستان سیاری راه‌اندازی شود.
این جهادگر فعال تصریح می‌کند: در بخش فرهنگی مسئله مهمی که به چشم نمی‌آید، نگهداری کودکان همراه زوار است، یعنی زائرانی که به موکب می‌رسیدند و می‌خواستند خستگی از تن بزدایند، فرزندان‌شان مانع استراحت آن‌ها می‌شدند. کار این خدام این است که فرزندان زوار را نگه دارند و آن‌ها را با بازی‌های فکری و هنری مشغول کنند. در این دوره تصمیم گرفتیم فعالیت‌ها محدود به عرصه فرهنگی یا پزشکی نشود و خدمات و کمک‌های دیگری هم اضافه شود.
 
 «هدف» عمومی کردن خدمت 
جانشین معاونت جهادی سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه در این معاونت از سال ۱۴۰۱ با واقعیتی روبه‌رو شدیم و آن هم اینکه فعالان جهادی در تابستان در روستا‌های محروم کشور در حال خدمت‌رسانی هستند، اما وقتی اربعین یک ماه از تابستان را شامل می‌شود، تقریباً فعالیت خادمان جهادی محدودتر و معطوف به فضای اربعین می‌شود.
حسینی ادامه می‌دهد: نسبت اربعین با فعالیت جهادی نیز عرصه خدمت‌رسانی است. ما سعی کردیم فضای خدمت‌رسانی را در فضای اربعین ادامه دهیم.
وی تأکید می‌کند: همیشه در فضای جهادی دنبال عمومی‌کردن خدمت هستیم و پویش در مدار حبیب نیز در این راستاست. ما سعی کردیم برای اقشار مختلف که پزشکان، معلمان، دانشجویان و مردم هستند، لایه‌های مختلف خدمتی تعریف کنیم. مهم‌ترین بخش هم اینکه عمومی‌کردن خدمت بستری است که فراهم کردیم. جانشین معاونت جهادی سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۰‌هزار خادم توانستیم جذب کنیم و این اتفاق بزرگی است، می‌گوید: درحالی‌که اگر فقط از موکب‌های مستقر استفاده می‌کردیم این آمار بسیار پایین‌تر بود، ضمن اینکه سعی کردیم با دانشجویان بین‌الملل کشور‌های سوریه، عراق و فلسطین ارتباطاتی بگیریم تا در فضای اربعین کار‌های مشترکی انجام دهیم. احتمالاً امسال ۴۰ تا ۵۰ نفر از دانشجویان سوری به پویش در مدار حبیب اضافه شوند.
 
 حضور کادر درمان در طرح «طبیب دوار» 
مسئول طرح طبیب دوار در مدار حبیب معتقد است: گرمازدگی و مسیر پیاده‌روی اربعین در فضای گرم سال گذشته ما را بر این داشت بتوانیم در پی خدمت‌رسانی در عرصه‌های پزشکی باشیم. در این زمینه از پزشکان، پرستاران و دانشجویان، در مسیر خدمت‌رسانی استفاده خواهیم کرد. 
میثم مهدی پور می‌گوید: در طرح طبیب دوار دانشجویان پزشکی و کادر درمان حضور دارند که جامعه هدف ما از دانشجوی ترم پرستاری تا پزشک متخصص ۶۵ ساله را شامل می‌شود. سال گذشته هزارو۶۵۲ نفر ثبت نامی برای طرح طبیب دوار در حوزه پزشکی داشتیم که مجموعه‌ای از دانشجویان پزشکی و کادر درمان بودند.
وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌کنیم نسبت به آمار سال گذشته هزار نفر افزایش نفرات داشته باشیم و استقبال‌ها از این طرح بسیار خوب بوده است. از لحاظ دارویی و تزریقات هیچ مشکلی نداریم و آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین با تمام قوا هستیم.
به گفته این جهادگر فعال اربعین، بسته‌های دارویی به خدام داده می‌شود تا در صورت نیاز زائران و عاشقان اباعبدالله (ع) به این اقلام، در بین آن‌ها توزیع کنند. علامت شناسایی خادمان دانشجویی اربعین حسینی نیز کوله‌پشتی آنهاست که پشت آن عبارت «من خادم هستم» قید شده است. 
مسئول بخش گفتمان‌سازی پویش در مدار حبیب نیز می‌گوید: تمرکز امسال ما در حوزه گفتمان‌سازی بحث ترویج خدمت است. محمدجواد خندان با اشاره به اینکه در شبکه‌های اجتماعی مثل بله و اینستاگرام نیز محتوای خود را در این مدت بارگذاری کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: ما پویشی به‌عنوان روایت خدمت راه اندازی کردیم و به اطلاع مردم رساندیم که در عرض چند روز بیش از ۲۰۰ روایت تصویری مردمی دریافت کردیم.
محمدجواد خندان تأکید می‌کند: در پویش در مدار حبیب کار‌های پیچیده‌ای نمی‌کنیم و از کار‌های ساده خدمت‌رسانی فعالیت خود را شروع می‌کنیم. به گفته این جهادگر، در سایت «همه باهم» نظرات سال‌های گذشته قرار داده شده است و اگر مردم و دانشجویان پیشنهادی دارند می‌توانند در آنجا ثبت کنند.

نظر شما