شناسهٔ خبر: 68269716 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاوروف: از سیاست ارمنستان در قره‌باغ اظهار تاسف می‌کنیم

تهران-ایرنا- «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه که در نشستی خبری درباره مسائل مختلف از جمله جنگ اوکراین، خط لوله گاز نورد استریم و ثبات در قفقاز سخن می‌گفت، اظهار داشت: مسکو از اقدامات ارمنستان در زمینه اختلال در حمل‌ونقل منطقه قره‌باغ اظهار تاسف می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز در یک نشست خبری با رسانه‌های این کشور موضوعات مختلفی را مطرح کرد.

وی اقدامات ارمنستان در مورد کریدورهای حمل و نقل قره‌باغ را نوعی سنگ اندازی و ایجاد اختلال در توافق‌های صورت گرفته ارزیابی کرد و از این سیاست اظهار تاسف کرد.

لاروف در پاسخ به سوال کانال یک روسیه گفت: ما طرفدار امضای یک معاهده صلح و رفع انسداد این کریدورهای حمل و نقل در اسرع وقت هستیم. متاسفانه، ارمنستان در حال خرابکاری در توافقنامه مربوط به مسیرهای حمل و نقل از طریق استان سیونیک ارمنستان است که توسط نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور امضا شده است.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم اشاره کرد و خطاب به کشورهای غربی از جمله آلمان گفت که آنها باید پاسخگوی تمام سوالات مربوط به این پرونده باشند.

وی گفت: حتی اگر هر یک از افرادی که در مطبوعات آلمان از آنها نام برده می‌شود، یعنی اوکراینی‌ها، به نحوی در این امر دخیل بودند، واضح است که آنها به تنهایی نمی‌توانستند این کار را انجام دهند و واضح است که قدرت‌های غربی حامیان چنین حرکتی بودند.

لاوروف گفت: مطمئن هستم کل این عملیات برای منحرف کردن توجه افکار عمومی هم در آلمان و هم در کل جهان از عاملان واقعی، مقصران و ذینفعان نهایی این اقدام تروریستی طراحی شده، بوده است.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به روزنامه ایزوستیا تاکید کرد: برای روسیه تردیدی وجود ندارد که رژیم فعلی کی‌یف جنایتکار و تروریست است.

لاوروف افزود: برای ما کاملاً واضح است که اوکراین یک رژیم تروریستی و دارای افکار نازی است که در نتیجه یک کودتای دولتی سازماندهی شده با حمایت مستقیم ایالات متحده ایجاد شده است.

لاوروف همچنین گفت برای دولت مستقر در روسیه بسیار واضح است که زلنسکی و دولت اوکراین یک «رژیم تروریستی و نازی» را اداره می‌کنند.

لاوروف خاطرنشان کرد: کسانی که در فوریه ۲۰۱۴ در اوکراین به قدرت رسیدند، بلافاصله به شهروندان خود اعلان جنگ دادند و با تهدید به ممنوعیت زبان روسی، اعلام کردند که روس‌ها را از کریمه بیرون خواهند کرد.

وقتی از لاوروف در مورد احتمال تروریستی اعلام شدن رژیم کی یف در سطح بین المللی پرسیده شد، لاوروف پاسخ داد که مکانیسم تصمیم گیری در سازمان های بین المللی مستلزم هماهنگی با سایر کشورها است.

زلنسکی بدون حمایت آمریکا جرات حمله به کورسک را نداشت

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری درباره حملات روزهای اخیر اوکراین نیز اظهار نظر کرد و گفت: زلنسکی اگر حمایت آمریکا نبود جرات حمله به کورسک را نداشت.

وی گفت که وزارت دفاع روسیه مسوول ارزیابی وضعیت نظامی است و به طور مرتب ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را در مورد وضعیت منطقه مطلع می‌کند.

ارتش اوکراین در تازه‌ترین اقدام خود دست به حملاتی به منطقه «کورسک» روسیه زده است و نیروهای این ارتش ادعای پیشروی در مناطق روسیه را دارند.

کی‌یف ادعا می‌کند که حدود یک هزار و ۱۵۰ کیلومترمربع از قلمرو روسیه را در اختیار دارد و هر ۲ طرف از ساکنان خود خواسته‌اند تا مناطق مربوطه را ترک کنند، اما وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه «کورسک» روسیه در تمام منطقه‌ای که نیروهای ویژه آخمات فعالیت می‌کنند، متوقف شده است.

نظر شما