شناسهٔ خبر: 68269689 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

قماری که شکست بزرگ اطلاعاتی پوتین را رقم زد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: قمار جسورانه اوکراین برای نقض مرز روسیه که کاملاً مخفیانه برنامه‌ریزی شده بود، حتی نزدیک‌ترین متحدان کی‌یف از جمله ایالات متحده را شوکه کرده و میدان بازی جنگ را تغییر داده است.
به گزارش اکویران، بیش از یک هفته پس از حمله فرامرزی و برق‌آسای اوکراین به منطقه جنوبی کورسک روسیه، کرملین در تلاش برای تقویت دفاع خود است.
به نوشته سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی گفتند که روسیه هزاران سرباز را از قلمروی اشغالی داخل اوکراین برای مقابله با این تهدید منحرف کرده است. ولادیمیر پوتین مجبور شده از سربازان وظیفه استفاده کند و وعده‌ای که برای استفاده‌نکردن از آن‌ها در خط مقدم داده بود را پس بگیرد.
تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که یک خندق بزرگ در حومه شهر سلکتسیونی، حدود ۴۵ کیلومتری مرز، در کورسک حفر شده است. آگهی‌های استخدام آنلاین برای حفرکننده‌های خندق به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها وعده «پرداخت هفتگی» را داده بود.
کارشناسان به سی‌ان‌ان گفتند که قمار جسورانه اوکراین برای نقض مرز روسیه که کاملاً مخفیانه برنامه‌ریزی شده بود، حتی نزدیک‌ترین متحدان کی‌یف از جمله ایالات متحده را شوکه کرده و میدان بازی جنگ را تغییر داده است.
اما پس از ماه‌ها عقب‌نشینی و از دست دادن زمین در نبردهای طاقت‌فرسای خود، اوکراینی‌ها چگونه توانستند مسکو را غافلگیر کرده و به خاک روسیه نفوذ کنند؟
اول، امنیت عملیاتی فوق‌العاده اوکراینی‌ها بود. هیچ چیز در مورد این عملیات فاش نشد. بر اساس فیلم‌های زمینی و تصاویر ماهواره‌ای از پیشروی نیروها، تحرکات آن‌ها تقریباً شبیه یک تمرین یا تقویت دفاعی بود. ناتیا سسکوریا، عضو اندیشکده رویال یونایتد سرویسز گفت: «اوکراین نشان داده که می‌تواند چنین عملیات مخفیانه و مهمی را با موفقیت انجام دهد، می‌تواند به خاک روسیه نفوذ کند، پس این دیگر خط‌قرمز دیگر نیست. آن‌ها هنوز هم بسیار مصمم به جنگیدن برای کشورشان بوده، خستگی جنگی ندارند و حاضرند برای دفاع از کشورشان این اقدامات افراطی را انجام دهند».
نیروی عملیات در پوشش گیاهی ضخیم تابستانی در امتداد جاده‌های روستایی منطقه سومی در شمال شرقی اوکراین آماده شد. واحدهای باتجربه و جنگ‌دیده از مناطق دیگر به آنجا آورده یا جابجا شدند. طبق چندین ویدئو و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، واحدهایی مانند تیپ ۸۲ هوابرد که تا همین اواخر در منطقه خارکیف در حال نبرد بودند، برای تجاز به خاک روسیه وارد مأموریت شدند.
از جمله آمادگی‌های دقیق، اطلاعات باجزئیات در مورد آمادگی و توانایی واحدهای روسی در مرز و تعداد موانع پیش روی، از مین‌های زمینی گرفته تا تله‌های تانک، وجود داشت. نیروهای اوکراینی همچنین از دانش دقیق جغرافیایی برای آغاز حمله استفاده کردند و از کمربندهای جنگلی برای پوشش و جاده‌ها برای افزایش سرعت خود بهره بردند. تنها در روزهای پایانی قبل از آغاز تهاجم بود که به فرماندهان مأموریت اطلاع داده شد.
سسکوریا گفت: «کلید موفقیت اوکراین این بود که آن‌ها توانستند با مقاومت کم یا بدون مقاومت به راحتی وارد خاک روسیه شوند. این برای روس‌ها یک غافلگیری کامل بود و نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه واقعاً نتوانستند هیچ نوع حمله اوکراینی را در منطقه پیش‌بینی کنند».
پس از ایجاد نقاط ضعف در دفاع روسیه، اولین واحدهای اوکراینی بعد از ظهر ۶ آگوست به کورسک یورش بردند. ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی که توسط سی‌ان‌ان مکان‌یابی شده‌اند، ظاهراً ده‌ها سرباز روسی را نشان می‌دهند که بلافاصله در گذرگاه مرزی جنوب غربی شهر سودژا، واقع در ۱۰۵ کیلومتری جنوب غربی شهر کورسک، تسلیم شدند.
سرگئی استرننکو، یک وبلاگ‌نویس اوکراینی که این ویدیو را در کانال‌های توییتر و تلگرام خود به اشتراک گذاشت، گفت که حداقل ۲۲ سرباز روسی در منطقه کورسک تسلیم شدند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز پنجشنبه گفت که سربازان اوکراینی کنترل سودژا را در دست گرفته‌اند. این اعلام اولین تأیید رسمی تصرف شهر توسط نیروهای کی‌یف بود. این شهر یک نقطه ترانزیتی مهم برای عرضه گاز از روسیه به اروپا از طریق اوکراین است. تصاویر ماهواره‌ای یک پایانه گاز در نقطه مرزی نزدیک را نشان داد.
اوکراینی‌ها در حمله خود به آن سوی مرز از خودروهای زرهی سریع و مقاوم غربی استفاده کردند: استرایکر و ماردر. گروه‌های کوچک و متحرک نیروهای ویژه سریعاً در ده‌ها مکان پخش شدند و ارتش روسیه نیز برای ارزیابی قدرت حمله دست و پا می‌زد.
کلید موفقیت آن‌ها اوکراینی‌ها دفاع هوایی و پشتیبانی توپخانه و همچنین ایجاد اختلال برای جلوگیری از ارتباط ارتش روسیه بود. محافظ حرارتی برای جلیقه‌های ضدگلوله نیز به سربازان کمک کرد تا از پهپادهای شناسایی حرارتی فرار کنند.
اوکراینی‌ها ظرف چند ساعت پس از عبور از مرز به سودژا نزدیک شدند. بسیاری از ساکنان آن با فرارهای هولناک فرستاده شدند، برخی از آن‌ها ارتش روسیه را به خاطر رها کردن آن‌ها نفرین کردند.
در حالی که این عملیات در دست انجام بود، سربازان اوکراینی ویدیویی از خود در مقابل تابلوهای روستا قبل از ناپدیدشدن منتشر می‌کردند که بخشی از یک کمپین جنگ روانی تقلی شد.
سی‌ان‌ان مکان جغرافیایی ویدیوهای متعددی را نشان داد که نیروهای اوکراینی در حال ژست‌گرفتن در مقابل تابلوهای راه و پایین آوردن پرچم‌های روسیه در تالارهای روستا در سراسر منطقه کورسک، از جمله در پروزوفسکی، پلخوو، سووردلیکوو، گویهوو و سودژا بودند.
سسکوریا گفت: «من فکر می‌کنم این از نظر جنگ اطلاعاتی ارزش زیادی دارد، زیرا این تصاویر و ویدیوهایی که می‌بینیم، برای روحیه اوکراینی‌ها بسیار خوب است».
به جای مقابله مستقیم با واحدهای روسی، واحدهای پیشرفته اوکراینی آن‌ها را دور زده و راهشان را قطع کردند. فرماندهی نظامی روسیه برای مقابله با تهدیدی که نمی‌داند از کجا سرچشمه می‌گیرد، به تقلا افتاد.
در همین حال، اوکراینی‌ها توجه خود را به پشتیبانی نیروهای روسی معطوف کردند و در حمله‌ای موشکی، کاروانی شامل ۱۴ خودروی نظامی روسی را در نزدیکی ریلسک نابود کردند. ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، اجساد سربازان روسی را در کامیون‌های تخریب‌شده و سوخته‌شده در امتداد بخشی از جاده نشان می‌داد.
الکساندر سیرسکی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در روز پنجشنبه گفت که نیروهای اوکراینی از آغاز این حمله غافلگیرانه تاکنون، ۱۱۳۰ کیلومتر مربع خاک و ۸۲ شهرک را تصرف کرده‌اند.
بیش از یک هفته پس از آغاز این حمله، اوکراینی‌ها همچنان در حال بررسی نقاط ضعف، تثبیت کنترل خود بر نوار باریکی به عمق ۳۵ کیلومتر و حتی ارائه کمک‌های غذایی اضطراری به غیرنظامیان روسی بودند.
سسکوریا به سی‌ان‌ان گفت که حمله اوکراین تا حدی یک «اقدام دفاعی است، زیرا منطقه کورسک به دلیل موقعیت مکانی خود بارها برای پرتاب موشک به خاک اوکراین استفاده شده است. هدف استراتژیک اوکراین منحرف‌ساختن نیروهای روسی از عملیات تهاجمی در منطقه دونتسک است؛ جایی که روس‌ها طی ماه‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشته‌اند. این هدف واضحی برای کاهش فشار نظامی در اوکراین محسوب می‌شود».
سسکوریا افزود که فعالیت‌های اخیر اوکراین ممکن است به اوکراین «موقعیت بهتری در مذاکرات آتی صلح» بدهد. حتی میخایلو پودولیاک، مشاور زلنسکی گفت که این حمله با هدف متقاعدساختن روسیه برای ورود به یک «فرآیند مذاکره عادلانه» انجام گرفته است.
بلاگرهای نظامی روسیه از فقدان آمادگی و کندی پاسخ به این حمله بسیار عصبانی هستند. این هفته، وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که در حال دفع پیشروی‌های اوکراینی و اسیرگرفتن است؛ اما نیروهای کمکی روسیه برای باز پس گیری قلمروی خود، به دام مانورهای کی‌یف و آتش موشک‌ها و توپخانه افتادند.
کان کاساپوغلو، تحلیلگر دفاعی در مؤسسه هادسون گفت که پیش‌بینی نمی‌کند اوکراین به زودی عقب‌نشینی کند. او توضیح داد: «حمله به اوج خود رسیده و میدان جنگ در حال تثبیت است. با این وجود، از قبل، ارتش اوکراین عمق عملیاتی را تضمین کرده است. اگر بتوانند مواضع دفاعی قوی ایجاد کنند، می‌توانند برای مدتی طولانی در خاک روسیه بمانند».
کاساپوغلو افزود که اگر کیف بتواند قلمرو تصرف شده را حفظ کند، کورسک «جواهر تاج» اوکراین در مذاکره برای پایان دادن به درگیری خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما