شناسهٔ خبر: 68269207 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

کارگاه اندیشگاه رضوی و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران

پادکست یا وب‌آوا: دریچه‌ای به دنیای جدید

کارگاه آموزشی «پادکست: دریچه‌ای به دنیای جدید» دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۹ تا ۱۱ در بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز؛ در این جلسه که به همت اندیشگاه رضوی و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه خراسان با حضور علاقمندان و همچنین استقبال دوستان برخط برپا شد، علی سلیمانی کارشناس مسئول امور اطلاع‌رسانی و محتوا آستان قدس رضوی به سخنراني و بحث و تبادل نظر پرداخت.

علی سلیمانی در ابتدا تولید هر محتوای صوتی و سریالی در وب که به تقاضای ما بستگی دارد را پادکست یا وب‌آوا تعریف کرد. وی پادکست را رسانه‌ای مفید در راه یادگیری و آرامش ذهنی و سرگرمی دانست و سپس برنامه‌ها و نرم‌افزارهای ارائه‌دهنده پادکست‌ و نمونه‌هایی از پادکست‌های موفق در چند موضوع اصلی را به مخاطبان معرفی کرد.

سلیمانی در این کارگاه تاکید کرد: رسالت اجتماعی کتابخانه‌ها، اسناد و موزه‌ها ایجاب می‌کند که در این مسیر وارد شده و از محتواهای کاغذی مفید تا حد ممکن محصولات رسانه‌ای مانند پادکست تولید کنند.

علی سلیمانی به کتابداران خاطرنشان کرد، می‌توان از دل کتاب‌ها پادکست‌های باکیفیت و مناسبی به شکل کتاب صوتی یا قصه‌های جذاب یا مطالب علمی ساخت و همچنین با استفاده از اسناد قدیمی می‌توان روایت‌های تاریخ اجتماعی فراموش شده را زنده کرد. در مورد نشریات نیز این امکان وجود دارد، علاوه بر معرفی روزنامه‌ها و بررسی تاثیر شگفت‌انگیز آنها در تحولات اجتماعی ایران به ساختن پادکست‌هایی برای تقویم رویدادهای روز نیز اقدام کنیم.

در ادامه سلیمانی قصه اشیای موزه‌ای، مردم‌شناسی ایران و دیرینه‌شناسی منطقه‌ای و محلی را موضوعات جذابی برای ورود موزه‌ها به دنیای پادکست دانست و از علاقمندان خواست در راستای تولید محتوای جدید با توجه به فرهنگ اسلامی و معارف رضوی کوشا باشند.

نظر شما