شناسهٔ خبر: 68265681 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمادگی روسیه برای کمک به توافق صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان

تهران – ایرنا – رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر به باکو و دیدار با همتای آذربایجانی خود از آمادگی مسکو برای کمک به امضای توافقنامه صلح "ناگورنو – قره باغ" خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رسانه های روس خبر دادند که ولادیمیر پوتین امروز و در جریان دیدار با الهام علی اف گفت که مسکو خوشحال خواهد شد اگر بتواند اقدامی برای امضای توافقنامه صلح ناگورنو - قره باغ انجام دهد.

پوتین گفت: اگر بتوانیم کاری انجام دهیم تا به سمت امضای توافقنامه صلح پیش رفته و غیرنظامی کردن و تعیین مرزها را نهایی کنیم، بسیار خوشحال خواهیم شد.

رئیس جمهوری روسیه گفت که مشخص است جمهوری آذربایجان در صدد حل و فصل اوضاع در ناگورنو - قره باغ است. وی همچنین خبر داد که قصد دارد نتایج مذاکرات باکو را به نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، اطلاع دهد.

پوتین افزود که سران ۲ کشور دیروز (۲۸ مرداد) در مورد حل و فصل اوضاع در قفقاز جنوبی گفت وگو کردند و امروز نیز به گفت و گوها ادامه خواهند داد.

پوتین گفت: در مورد حوزه های همکاری، می‌توانیم نه تنها در مورد انرژی، بلکه در مورد همکاری صنعتی، حمل‌ و نقل، لجستیک و صنایع سبک تبادل نظر کنیم.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار گفت: باکو و مسکو از وضعیت کنونی همکاری های دوجانبه رضایت دارند.

به گفته وی، بیانیه همکاری های متحدین که در فوریه ۲۰۲۲ به امضای دو کشور رسید، در زمینه های سیاسی و اقتصادی با موفقیت اجرا می شود.

پوتین دیشب برای یک سفر رسمی وارد باکو شد و مورد استقبال الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و همسرش مهربان علیوا در یک شام غیر رسمی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در محل اقامت خود در زوگلبا استقبال کردند.

پیش از این، کرملین گفته بود که پوتین و علی اف همچنین درباره "مسئله حل و فصل (مناقشه) بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز گفت وگو خواهند کرد.

آخرین سفر پوتین به جمهوری آذربایجان در سپتامبر ۲۰۱۸ انجام شده بود.

نظر شما