شناسهٔ خبر: 68264593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

اقدامات لازم برای پیشگیری از گرمازدگی در اربعین حسینی

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه گرمازدگی شدیدترین شکل بیماری‌ ناشی از افزایش دماست که ممکن است حتی زندگی فرد مبتلا را به خطر بیندازد، برای حفظ سلامت و جلوگیری از گرمازدگی زائران در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) نکات لازم را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر پژمان بختیاری نیا به زائران توصیه کرد: آب یخ یا حتی بسیار خنک ننوشید، سعی کنید از آبی استفاده کنید که ولرم و مطابق با دمای بدنتان باشد، لباس‌های گشاد و نخی بپوشید و لباس‌های چسبان را کنار بگذارید.

وی افزود: بار اضافه با خود حمل نکنید و اگر مقدور است از کالسکه یا وسایل چرخدار برای جدا کردن بار از بدنتان استفاده کنید.

بختیاری نیا ادامه داد: هر جا که استراحت می‌کنید، قدری شربت خاکشیر و تخم شربتی درست کنید و حین پیاده‌روی میل کنید، از غذاهای سرخ شده و چرب بپرهیزید و فقط غذاهای ساده بخورید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: روزها که گرما به اوج می‌رسد در موکب‌ها بمانید و عصرها، شب‌ها و صبح‌های زود پیاده‌روی کنید و آب، زیاد بنوشید، منتظر احساس تشنگی نباشید و همیشه با خودتان بطری آب آشامیدنی داشته باشید.

وی اضافه کرد: مصرف نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه‌ها را به صفر برسانید و فقط آب بیاشامید، یموترش دونیم شده را در ظروف کوچک و سبک حمل کنید و گاهی آب یک نیمه لیمو را میل کنید.

بختیاری نیا اظهار کرد: تمام مواضع پوستی خود را با چفیه سبک و نخی بپوشانید و لباس‌های آستین کوتاه نپوشید، کلاه و عینک را هم برای سلامت چشم و جلوگیری از نفوذ گرما استفاده کنید.

رییس مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: تا حد امکان نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید در عوض می‌توانید از شربت‌های سنتی بهداشتی استفاده کنید، از غذاهایی با طبع گرم کم‌تر استفاده کنید و در مسیر، بی‌رویه غذا نخورید.

منبع ایرنا
انتهای پیام/

نظر شما