شناسهٔ خبر: 68263806 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غزل‌سرا و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد؛

صالحی در وزارت فرهنگ چتر حمایتی دولت را تا شرق و غرب کشور باز کرد/او به مشورت اهمیت می‌دهد

تهران- ایرنا- غزل‌سرا و منتقد ادبی با بیان اینکه سیدعباس صالحی در زمان وزارتش چتر حمایتی دولت را فراتر از تهران تا شرق و غرب کشور باز کرد، گفت: حضور او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خودی خود نشان‌دهنده برنامه است یعنی دولت چهاردهم برنامه فرهنگی دارد که سراغ صالحی رفته است.

صاحب‌خبر -

بهروز جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره ایده‌هایی که سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های معاون فرهنگی و وزارت دنبال می‌کرد، گفت: آن زمان او تلاش داشت این ایده را که «همه ایران تهران نیست»، عملی کند. تصور برخی از مدیران در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه این است که اگر تهران را اقناع و اشباع کنند و اگر خواسته‌های اهالی فرهنگ، مطبوعات و رسانه‌ در تهران به تحقق برسد کافی است و نیازی نیست که برای شهرستان‌ها هم این کار انجام شود. صالحی با این نگاه مخالف بود و به منصوبان خود تاکید می‌کرد که همه ایران تهران نیست.

تشکیل و راه‌اندازی سامانه انجمن‌های ادبی یکی از بزرگ‌ترین اقدامات صالحی بود که انجام شد

این شاعر با اشاره به اینکه صالحی تجربه معاونت فرهنگی و وزارت فرهنگ را دارد، ادامه داد: او در این دو دوره ایده‌های مختلف را دنبال می‌کرد. تجلی این نگاه در حوزه ادبیات در راه‌اندازی جشنواره انجمن‌های ادبی محقق شد. برای ثبت انجمن‌های جدید تا مرزهای شرقی و غربی ایران رفتیم. انجمن‌هایی از مناطقی ثبت نام می‌کردند که نام آن منطقه را نشنیده بودیم در حالی که شاعران جوان و مسن در آنجا فعال بودند. چتر حمایتی دولت تا آن زمان به آن مناطق نرسیده بود.

معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی در زمان وزارت صالحی ادامه داد: تشکیل و راه‌اندازی سامانه انجمن‌های ادبی یکی از بزرگترین اقدامات صالحی بود که انجام شد. حمایت‌هایی که انجام می‌شد، گرچه کافی و وافی نبود اما فعالان از مقدرات دستگاه فرهنگی مطلع و متوجه بودند که تلاش انجام می‌شود.

صالحی در وزارت فرهنگ چتر حمایتی دولت را تا شرق و غرب کشور باز کرد/او به مشورت اهمیت می‌دهد بهروز جلالی، شاعر و منتقد ادبی

نگاه تخصصی در رویدادهای ادبی

جلالی با تاکید بر اینکه در دوره مدیریت صالحی مشورت گرفتن، دخالت دادن نگاه و دیدگاه نفرات هر حوزه اهیمت داشت؛ افزود: در حوزه ادبیات نظر نویسندگان و شاعران به طور کامل مورد توجه قرار می‌گرفت. در حوزه رویدادهای فرهنگی مانند جایزه ادبی جلال، جشنواره شعر فجر، جشنواره‌های ادبی مختلف پروین اعتصامی (که برای شاعران و نویسندگان زن بود) نگاه تخصصی برای او مهم بود.

در دوره مدیریت صالحی مشورت گرفتن، دخالت دادن نگاه و دیدگاه نفرات هر حوزه اهیمت داشت

این شاعر درباره تغییراتی که در دوره سیدعباس صالحی در جایزه جلال شکل گرفت، توضیح داد: پیش از این دوره، در قوانین نوشته شده بود، دبیر جایزه جلال به شکل پیوسته دبیر کتاب سال است. این در حالی است که کتاب سال بخش‌های مختلف دارد، دبیر کتاب سال باید فردی آگاه در علوم مختلف باشد، اما جایزه جلال بیشتر ادبی است و بخش رمان، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی دارد، الزامی نداشت که فردی مانند دبیر جایزه کتاب سال، دبیر جایزه جلال باشد.

به گفته این منتقد ادبی انتخاب یک فرد به عنوان دبیر جایزه جلال و کتاب سال، جایزه جلال را از بالندگی، رونق و پوست اندازی دور می‌کرد. با اینکه دبیر جایزه کتاب سال فردی آگاه و مسلط به حوزه بود.

تلاش برای پیشگیری از تعارض منافع و حقوق نویسندگان و شاعران

جلالی با اشاره به اینکه صالحی به شدت به پیشگیری از تعارض منافع اعتقاد داشت، گفت: پیش از فعالیت صالحی، افرادی که در این جایزه به عنوان دبیر، داور یا در هر بخش دیگر فعال بودند، می‌توانستند آثار خود را در جایزه شرکت بدهند. در نتیجه توجه صالحی اصلاحی در روند برگزاری این جایزه شکل گرفت و بر اساس آن، اجازه ورود کتاب‌های افرادی که در جایزه به هر نحوی حتی در دبیرخانه حضور داشتند، در بخش رقابتی ممکن نبود. این نگاه برای پیشگیری از تعارض منافع و حقوق نویسندگان و شاعران بود.

صالحی اگر برای ادیبان و هنرمندان مساله‌ای شکل می‌گرفت، حتما آن را پیگیری و به آن رسیدگی می‌کرد

این شاعر با تاکید بر اینکه صالحی به دغدغه‌های حوزه‌های مختلف توجه داشت و آن‌ها را پیگیری می‌کرد، افزود: اگر برای ادیبان و هنرمندان مساله‌ای شکل می‌گرفت، حتما آن را پیگیری و به آن رسیدگی می‌کرد. در مورد افراد پیشکسوت نگاه حمایتی داشت. همچنین با گروه‌ها و بخش‌های مختلف زبان تعامل را رعایت می‌کرد.

او با تاکید بر اینه سیدعباس صالحی هیچ وقت دنبال پذیرش و تلاش برای به عهده گرفتن مسئولیت نبود، افزود: در روزهای گذشته مصاحبه‌ای انجام شده و از حضور او در کمیسیون فرهنگی مجلس روایتی آمده است که او در آن اعلام کرده است علاقه‌ای به وزارت فرهنگ نداشت و بهتر است جوانان این مسئولیت را بر عهده بگیرند. این در حالی است که او معمولا در جمع و ابتدای صحبت این را می‌گوید، اما وقتی مسئولیتی برعهده او گذاشته شود حتما به خوبی انجام خواهد داشت. به نظرم اخلاقی نیست اگر بگوییم صالحی برای وزارت برنامه نداشت، بلکه پذیرش حضور صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد به خودی خود نشان دهنده برنامه است یعنی حاکمیت برنامه فرهنگی دارد که سراغ صالحی می‌رود.

صالحی در وزارت فرهنگ چتر حمایتی دولت را تا شرق و غرب کشور باز کرد/او به مشورت اهمیت می‌دهد سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است.

او دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

نظر شما