شناسهٔ خبر: 68263696 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت متفاوت مانیل و پکن از برخورد ناوچه‌های ۲ کشور

تهران- ایرنا- مانیل و پکن امروز (دوشنبه) یکدیگر را به برخورد ناوچه‌های طرف مقابل به ناوچه خود و همچنین انجام مانورهای خطرناک در دریای جنوبی چین متهم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی برخورد ۲ ناوچه «فیلیپینی با ناوچه‌ چینی در اوایل صبح امروز دوشنبه به وقت محلی، پلیس دریایی چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: یک فروند ناوچه فیلیپینی که به هشدارهای مکرر ما بی‌اعتنایی کرده بود، به صورت «غیرحرفه‌ای و خطرناک» با یک فروند ناوچه چینی برخورد کرد.» درمقابل هم مانیل با رد ادعای پکن، آن را به «تحمیل برداشت چین از واقعیت» متهم کرد.

جاناتان مالایا سخنگوی شورای امنیت ملی و نیروی ویژه فیلیپین در دریای جنوبی چین در همین راستا، اظهار داشت: ۲ فروند ناوچه پلیس دریایی این کشور در مسیر تامین تجهیزات برای نیروهای این کشور مستقر در ۲ جزیره اشغالی، با «مانورهای غیرقانونی و تهاجمی» از سوی کشتی‌های چینی در نزدیکی تپه‌های مرجانی «سابینا شوال» (شیان‌بین) مواجه شدند.

وی افزود: این مانورها منجر به آسیب دیدن بدنه هر ۲ ناوچه فیلیپینی شده است.

جِی تارّیلا سخنگوی پلیس ساحلی فیلیپین هم در همین راستا، اظهار کرد: «این بزرگترین آسیب ساختاری است که ما به دلیل مانورهای خطرناک پلیس ساحلی چین متحمل شده‌ایم.»

درهمین پیوند، پلیس دریایی چین هم یک ویدیوی کوتاه از این حادثه منتشر کرد که نشان می‌دهد یک ناوچه فیلیپین «به صورت عمدی» با یکی از ناوچه‌های این کشور برخورد می‌کند. مانیل این ویدیو را «گمراه‌کننده» ارزابی کرد.

گان یو سخنگوی پلیس دریایی چین در همین راستا، تاکید کرد: «فیلیپین بارها با تحریک و مشکل‌آفرینی، توافق موقت بین پکن و مانیل در مورد ماموریت‌های تامین تجهیزات به یک ناو به گل نشسته در نزدیکی جزایر نان‌شا را نقض کرده است.»

وی افزود: چین به فیلیپین هشدار داد تا «بهسرعت از هرگونه اقدام نقض‌کنده و تحریک کنده دست بردارد» وگرنه «تمام پیامدهای‌ آن را تحمل خواهد کرد».

نیروی ویژه ملی دریای غربی فیلیپین هم خواستار خویشتن‌داری و پایبندی به کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها و سایر قوانین بین‌المللی مربوطه شد تا از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری و ایمنی همه کشتی‌های فعال در منطقه تضمین شود.

مانیل می‌گوید که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی است، جزایر مصنوعی می سازد.

از سوی دیگر مقام‌های چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیرقابل مذاکره‌ای بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد.

پکن تاکید دارد که رفتار مانیل برخلاف حق تمامیت ارضی سرزمین چین و «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» است و همچنین تعهدات این کشور را نقض می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما