شناسهٔ خبر: 68259534 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

«سیدامیر سیدزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«صندوق اعتباری هنر» تاکنون هیچ عملکرد مثبتی نداشته‌اند/ هزینه‌های جاری «صندوق اعتباری هنر» اگر به خود هنرمندان اختصاص یابد قطعاً تأثیرش در زندگی هنرمندان بیشتر خواهد بود!

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما همزمان با 25 مردادماه به عنوان سالروز تشکیل «صندوق اعتباری هنر» و تقارن امسال آن با اعلام نام سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم به بیان برخی دغدغه‌های معیشتی اهالی سینما پرداخت و با تشریح ابعاد ناکارآمدی «صندوق اعتباری هنر» و ... در موضوع اولویت‌ها و توقعات اولیه اهالی هنر از وزیر آینده ارشاد با سینماپرس گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شماره ۱۷ سهیلا» و «پاسیو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر شخصی وزیر فرهنگ می شود باید بداند که جامعه بزرگ سینمایی امروز با مشکلات و گرفتاری های متعددی روبرو است و نهادهای بی خاصیتی مانند صندوق اعتباری هنر که در حقیقت در جهت کمک به وضعیت زندگی و امرار معاش هنرمندان شکل گرفته اند و باید به آن ها خدمت رسانی کنند تاکنون هیچ عملکرد مثبتی نداشته اند.

وی تأکید کرد: صندوق اعتباری هنر به جز قضیه بیمه تکمیلی که تازه بخشی از پول آن را از خود هنرمندان دریافت می کند هیچ کارکرد و ثمره ای نداشته است. بنده صراحتاً عنوان می کنم اینکه ما با به رخ کشیدن اسم برخی نهادها و سازمان ها مدعی خدمت آن ها به هنر و هنرمندان می شویم جز یک تعارف نیست.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تعارض» و «مادر قلب اتمی» متذکر شد: هزینه ای که صرف حقوق پرسنل این نهادها و سازمان های موازی می شود اگر به خود هنرمندان اختصاص یابد قطعاً تأثیرش در زندگی هنرمندان بیشتر خواهد بود. هر شخصی وزیر می شود باید بداند که این اسامی بی خاصیت و این همه نهاد و ارگان فایده ای ندارند.

سیدزاده سپس به مقوله توسعه زیرساخت های سینما طی سال های اخیر اشاره کرد و در این خصوص خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت ها بدون توجه به محتوای آثار و تبیین سیاست های فرهنگی نظام به هیچ دردی نمی خورد! اگر قرار باشد زیرساخت فرهنگ و هنر توسعه پیدا کند اما محتوا عقب بماند قطعاً آن توسعه به درد نمی خورد.

این تهیه کننده افزود: باید محتوای تولیدات سینمایی مطابق با اهداف نظام و نیاز مخاطب به روز رسانی شود اما سال ها است این اتفاق نیفتاده! برخی تولیدکنندگان فیلم هایی در ژانر طنز و اجتماعی تولید می کنند که قابل دیدن نیستند و برخی هم به سختی قابل دیدن اند! جالب اینجا است که این آثار فروش آنچنانی می کنند و مدیران هم ذوق زده می شوند اما در ژانرهای دیگر مانند اکشن و وحشت و کودک و... تولید نداریم.

وی تأکید کرد: سلیقه مردم تنزل کرده و مخاطب اینطور بار آمده که با این آثار ارتباط برقرار کند و این رویکرد باید از اساس تغییر کند. این فیلم ها اسم شان کمدی است اما بلای خانمان سوز فرهنگی هستند. این ها به درد جامعه ما نمی خورند. سینمای کشور ما فیلم هایی با محتوای خوب فرهنگی، ارزشی، اخلاقی، انسانی و دینی می خواهد و وزیر باید فرهنگ و محتوای فرهنگی را نجات دهد.

سیدزاده در پایان این گفتگو گفت: باید تولید محتوای فرهنگی و هنری چه در سینما و چه در پلتفرم ها و رسانه ها به سمتی بروند که ضمن تأمین سلیقه های مختلف مسائل اخلاقی در آن ها رعایت شده باشد و روز به روز به پویایی فرهنگ جامعه کمک کنند.

نظر شما