شناسهٔ خبر: 68257980 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقدمات احداث پایانه تجاری در فرودگاه خرم آباد فراهم شد

خرم آباد - ایرنا - مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد گفت: مقدمات احداث پایانه کارگو تجاری این فرودگاه در پی انعقاد تفاهم نامه با شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امام خمینی (ره) فراهم شد.

صاحب‌خبر -

امیرعباس نظری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تفاهم نامه در حضور "مهرداد بذرپاش" وزیر راه و شهرسازی، رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و اعضای هیات مدیره امضا شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امام خمینی (ره)، مطابق جانمایی طرح جامع فرودگاه شهدای خرم آباد، نسبت به احداث و بهره‌برداری از پایانه کارگو تجاری به مساحت ۲ هزار مترمربع اقدام خواهد کرد.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد اضافه کرد: در همین راستا به دلیل نداشتن مجوز مرز هوایی جهت ترانزیت بار خارجی، طرح توجیهی مرز هوایی توسط مدیریت فرودگاه شهدای خرم آباد تهیه و با امضای ابوطالب شفقت استاندار لرستان جهت تصویب به وزارت کشور ارسال شد.

نظری زاده افزود: مجوز صادرات و حمل و نقل هوایی بار (کارگو) برای این فرودگاه اخذ، زیرساخت های لازم برای انجام صادرات بار به مقاصد خارجی فراهم و مجوزهای لازم مراجع مختلف از جمله گمرک، گذرنامه و نهاد ریاست جمهوری در فرودگاه خرم آباد آماده شده است و امکان ارائه سرویس در صادرات و واردات هوایی بار وجود دارد.

وی یادآور شد: با برنامه ریزی دولت قیمت سوخت برای هواپیماهای باری داخلی کاهش و همتراز قیمت سوخت پروازهای مسافری شده است که این موضوع تاثیر بسزایی در صادرات هوایی کالا خواهد داشت.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد تصریح کرد: با توجه به استقرار گمرک در این مجموعه، فرودگاه خرم آباد ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات هوایی محسوب می شود و محدودیتی برای پروازهای کارگو ندارد.

نظری زاده ادامه داد: مجوز کارگو دائمی و همیشگی است و می توان برای مقاصد داخلی و محصولات کشاورزی، باغی و دامی با قابلیت فساد پذیری بالا از آن استفاده کرد.

به گزارش ایرنا علاوه بر تولید حدود سه میلیون تن محصول دامی و گیاهی در سال، بی شک داروسازی یکی از ظرفیت های بسیار بالای صادراتی لرستان به شمار می رود که در کنار محصولات دیگر، این استان را به یک بسته با قابلیت صادراتی متنوع تبدیل کرده است که متاسفانه علاوه بر سهم بسیار اندک گمرک لرستان از این توانمندی، صادرات هوایی یا همان " کارگو" نیز در این زمینه دیده نشده است.

امکان کارگو یا خدمات حمل و نقل هوایی کالا پارسال در فرودگاه خرم آباد فراهم و مجوز این نوع صادرات اخذ شده است تا تولیدات متنوع صادراتی لرستان از جمله محصولات کشاورزی به اصطلاح " فسادپذیر"، گلخانه ای و دارویی استان از این طریق به کشورهای مقصد و حتی سایر استان ها جابجا شود و واردات برخی اقلام نیز صورت گیرد.

به گفته بهمن جعفری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ساختار صادرات در این استان نامتقارن است به طوری که ۸۰ درصد صادرات محصولات تولیدی از طریق گمرک ۶ استان دیگر انجام می‌شود بنابراین تمرکز استان به صادرات هوایی از طریق فرودگاه خرم آباد می تواند تا حدودی این موضوع را جبران نماید.

بنابر اعلام سازمان صمت لرستان سهم این استان از تجارت کشور ۵۵ صدم درصد است و داروسازی ها و پتروشیمی از اصلی ترین زنجیره های صادراتی استان هستند که توسعه حمل و نقل هوایی در این استان علاوه بر سهولت در صادرات، ارزش افزوده خوبی به همراه خواهد داشت علاوه بر این می توان گوشه چشمی به فرودگاه خرم آباد به عنوان پایلوت صادرات هوایی استان های همجوار نیز داشت.

نظر شما