شناسهٔ خبر: 68257954 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مذاکرات میانجیگران و رژیم صهیونیستی بر سر محور فیلادلفیا طی امروز

حمید محمدطاهری

یکی از رهبران جنبش حماس از برگزاری مذاکراتی میان میانجیگران و رژیم صهیونیستی درباره پرونده محور فیلادلفیا در جنوب نوار غزه طی امروز (دوشنبه) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «موسی ابومرزوق» از رهبران جنبش حماس در این باره اعلام کرد که امروز مذاکراتی میان میانجیگران و رژیم صهیونیستی بر سر پرونده محور فیلادلفیا میان نوار غزه و مصر که از سه ماه گذشته تحت اشغال این رژیم قرار گرفته است، انجام می‌شود.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید در این باره گفت: هیچ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس وجود ندارد و پیشنهاد آمریکا به پیشنهاد اسرائیل نزدیک‌تر است.

ابومرزوق افزود: پیشنهاد جدید به منزله کنار گذاشتن پیشنهاد مطرح شده آمریکا در دوم ژوئیه است که جنبش حماس با آن موافقت کرده بود. حماس پس از وعده میانجیگران و آمریکا برای اخذ موافقت اسرائیل با پیشنهاد فوق موافقت کرده بود.

طبق این گزارش، قرار است یک هیئت صهیونیستی برای گفت‌وگو با مقامات مصری درباره پرونده محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح وارد قاهره شود.

آخرین دور مذاکرات میانجیگران و رژیم صهیونیستی روز جمعه در دوحه پایتخت قطر بدون نتیجه پایان یافت.

پس از این مذاکرات جنبش مقاومت اسلامی حماس یکشنبه شب در بیانیه‌ای، با ابراز اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مانع توافق آتش‌بس شده است، مخالفت خود با پیشنهاد جدید آمریکا را اعلام کرد.

حماس افزود: «پیشنهاد جدید با شرایط نتانیاهو سازگار است و با خواسته‌های وی، به خصوص امتناع او از آتش‌بس دائم، عقب نشینی کامل از نوار غزه، اصرار او بر ادامه اشغال تقاطع نتزاریم، گذرگاه رفح و کریدور فیلادلفیا همسو می شود. وی همچنین شرایط جدیدی را در خصوص معامله تبادل اسرا مطرح و از سایر موارد توافق شده عقب نشینی کرده و مانع از انعقاد معامله مبادله شده است.»

در ادامه بیانیه حماس آمده است: «ما نتانیاهو را مسئول کامل شکست تلاش‌های میانجی‌ها، مانع تراشی در حصول توافق و مسئولیت کامل جان زندانیانش می‌دانیم که به دلیل تجاوزات مستمر و هدف‌گیری سیستماتیک او، در معرض خطری مشابه مردم ما قرار دارند.»

انتهای پیام

نظر شما