شناسهٔ خبر: 68257635 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اسکندریون: براساس قوانین عبدلی باید در ماده ۱۰۰ متر شنا ‌می‌کرد

تهران- ایرنا- رئیس کمیته شنای ایران درباره نتیجه نماینده کشورمان در المپیک گفت: از آن‌جایی که برخی افراد، رکورد بهتری از سامیار عبدلی در ماده ۵۰ متر آزاد داشتند، طبق قوانین فدراسیون جهانی، او مجبور شد در ماده ۱۰۰ متر رقابت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سامیار عبدلی تنها نماینده کشورمان در رشته شنا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود که این سهمیه یونیورسالیتی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به کشورمان اهدا شد. او در شنای ۱۰۰ متر کرال سینه در گروه ۵ با رقبایی از دومنیکن، ارمنستان، لبنان، باربادوس، باهاماس، تایلند و هنگ‌کنگ به آب زد و در پایان با زمان ۵۰.۶۳ در رتبه چهارم گروه خود قرار گرفت. در این گروه نمایندگان باهاماس، لبنان و باربادوس اول و سوم شدند.

در شنای کرال ۱۰۰ متر ۷۹ شناگر در ۱۰ گروه حضور داشتند که ۱۶ نفر برتر به مرحله بعد راه یافتند. سامیار عبدلی در جایگاه چهل و هشتم قرار گرفت و از صعود به مرحله بعد بازماند.

حمید اسکندریون روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در خصوص نتیجه سامیار عبدلی، تنها نماینده ایران در شنای المپیک اظهار داشت: انتظار داشتیم که او بتواند ۱۰۰ متر را زیر ۵۰ ثانیه شنا کند. روند تمرینی خیلی مهم است و در رقابت‌های شنا نباید به دنبال معجزه باشیم. تخصص سامیار ماده ۵۰ متر آزاد است ولی متاسفانه فدراسیون جهانی، سهمیه ۱۰۰ متر را به او داد.

وی افزود: شناگران ما نتوانستند رکورهای ورودی المپیک را بزنند و کشور ما با سهمیه یونیورسالیتی، می‌توانست یک نماینده داشته باشد که از سوی فدراسیون جهانی شنا با در نظر گرفتن امتیاز شناگران (فینا پوینت) انتخاب شد. از آن‌جایی که افراد بیشتری رکوردی بالاتر از سامیار در ۵۰ متر آزاد داشتند، او مجبور شد در ماده ۱۰۰ متر به آب بزند.

رئیس کمیته شنای ایران با اشاره به رقابت کشورهای مختلف در رشته شنا عنوان کرد: سطح شنا در جهان بسیار بالا رفته و سرمایه‌گذاری کشورها نیز متفاوت شده است. جالب است که ۱۰ کشور برتر صنعتی جهان، توانستند همه مدال‌های شنای المپیک را بگیرند. رقابت تا حدی بالا بود که آمریکا هم مانند قبل نتوانست موفق عمل کند. البته اکثر شناگرانی که مدال گرفتند، در آمریکا و زیر نظر بهترین مربیان دنیا تمرین می‌کنند.

وی در خصوص حمایت از سامیار عبدلی گفت: محدودیتی برای حمایت از او نداریم و رئیس فدراسیون هم بسیار تلاش کرد که بتواند از طرف کمیته‌ ملی المپیک برای او بورسیه بگیرد تا مانند مهرشاد افقری، حقوق ماهانه دریافت کند. برای این المپیک مبالغی از اداره‌کل استان و کمیته ملی المپیک برای همه ورزشکاران تامین شد که به سامیار هم به عنوان نماینده کشورمان پرداخت شد، اما همه این‌ها در قبال نتیجه‌ای که از او می‌خواهیم، چیز زیادی نیست. باید از او حمایت شود زیرا جزو سرمایه‌های کشور ما هستند.

اسکندریون با تاکید بر حضور مربی ترکیه‌ای در تیم ملی خاطرنشان کرد: جان‌اونسوی وقت زیادی برای مهرشاد افقری گذاشت تا بتواند سهمیه المپیک بگیرد ولی در این رشته نمی‌توان هیچ قولی را از قبل داد. او گفت که مهرشاد فراتر از انتظار ظاهر می‌شود و حتی رکوردهای خوبی هم قبل از مسابقه انتخابی به ثبت رساند. با این حال رکوردهای ورودی المپیک خیلی پایین‌ آمده بود و این کار را سخت کرد. مهرشاد زحمت زیادی کشید و فکر می‌کردیم بتواند زیر ۵۲ ثانیه شنا کند که متاسفانه نتوانست در انتخابی نتیجه دلخواه را کسب کند و با نظر فدراسیون جهانی، سامیار به المپیک رفت.

وی ادامه داد: نمی‌توان موفق نبودن شنا را به گردن کسی انداخت زیرا مانند یک زنجیره دارد و همه چیز باید در جای خودش قرار بگیرد. مشکلات زیادی داشتیم و مهرشاد و سامیار هم از نظر بدنی بسیار آماده بودند.

رئیس کمیته شنای ایران درباره وضعیت ورزش‌های آبی در ایران گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما سختی شرکت در مسابقات بین‌المللی و سطح بالا است. سامیار در آلمان زندگی می‌کند و دسترسی به رقابت‌های سطح بالا برای او راحت‌تر است ولی مهرشاد این امکان را ندارد. اعتبارات فدراسیون شنا بسیار پایین است و باید نگاه ویژه‌ای به این ورزش شود.

نظر شما