شناسهٔ خبر: 68257608 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برداشت ۴۰۰ تن گلرنگ از سطح مزارع کبودراهنگ

شهره اکبری

مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ از برداشت ۴۰۰ تن گلرنگ از سطح مزارع این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

علی سرخوش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در سال‌جاری ۵۶۰ هکتار از سطح مزارع این شهرستان به کشت گلرنگ اختصاص داشت که از این میزان سطح زیر کشت توسط کشاورزان ۴۰۰ تن محصول گلرنگ برداشت شد.

وی متوسط برداشت محصول از هر هکتار سطح زیر کشت گلرنگ را ۷۰۰ کیلوگرم برشمرد و افزود: گلرنگ یکی از جمله محصولات کشاورزی مقرون به صرفه بوده که صد درصد این گیاه مورد استفاده قرار گرفته و دور ریز ندارد.

این مقام مسئول گفت: با توجه به حمایت‌هایی که دولت از کشاورزان انجام می‌دهد به‌منظور توسعه کشت دانه‌های روغنی دیم از جمله گلرنگ علاوه بر کود یارانه و بذر که در زمان کشت محصول در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، خرید این محصول به‌صورت خرید تضمینی بوده و کشاورزان و بهره‌برداران برای بازاریابی و فروش آن هیچ‌گونه دغدغه خاطری ندارند.

سرخوش با بیان اینکه این محصول از جمله کشت‌های کم‌آب‌بر بوده که در تغییر الگوی کشت و ارزش‌افزوده می‌تواند جایگزین مناسبی نسبت به دیگر کشت‌های غیرضروری و پرآب‌بر در منطقه باشد، ادامه داد: هدف از کشت این محصولات این است که زمین‌هایی که به‌صورت آیش می‌مانند در تناوب زراعی زیر کشت دانه‌های روغنی و یا حبوبات و علوفه دیم قرار گیرند.  

مدیرجهادکشاورزی کبودراهنگ با بیان اینکه کاشت این محصول به وضعیت کیفی زمین یاری می‌رساند، تصریح کرد: از جمله مزیت‌های کاشت گلرنگ در زمین‌های زراعی اصلاح بافت خاک، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، سازگاری بالا به نوع خاک منطقه است و از همه مهمتر پایین بودن نیاز آبی از عوامل مهم کشت این گیاه است.

وی یادآور شد: گلرنگ یک دانه روغنی بوده که دانه آن دارای۴۰ تا ۴۵ درصد روغن بوده و بیشتر مصارف صنعتی، دارویی و غذایی دارد ضمن اینکه کنجاله آن برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرخوش در ادامه با اشاره به اینکه گلرنگ از نظر رنگدانه‌ای شبیه زعفران بوده اما از نظر طعم و کیفیت متفاوت است، اضافه کرد: این‌محصول مشتریان خاص خود را داشته و کشت آن کاملاً دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

مدیر جهادکشاورزی کبودراهنگ با بیان اینکه گلرنگ در صنایع غذایی با خاصیت خوب خود یک گیاه مؤثر و با استقبال خوب مواجه است، خاطرنشان کرد: گلرنگ با قیمت خوبی در کنار سایر دانه‌های روغنی خریداری می‌شود ضمن اینکه گل آن نیز برای مصارف صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امر موجب شده که کشت این‌محصول توجیه اقتصادی خوبی برای کشاورزان از جمله کشاورزان استان همدان  و شهرستان کبودراهنگ داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما