شناسهٔ خبر: 68257354 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیاده‌روی اربعین با چشم دل(۱)؛

مسافر کربلا مجنون‌تر از مجنون است

تهران- ایرنا- شاید شنیده باشید که گفته‌اند «المسافر کالمجنون» یعنی انسان مسافر حال و روز طبیعی ندارد، زیرا در حال و هوای تدارک سفر است، چه سفر مشهد و اصفهان یا سفر شمال و جنوب کشور یا زیارت خانه خدا. حالا تصور کنید این مسافر عزم کربلا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، اربعین حسینی نزدیک است و میلیون‌ها زائر ایرانی یا عازم کربلایند یا از کربلا برگشته‌اند، آن هم در این دمای ۵۰ درجه که کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند، از خانه هم بیرون نیایید و اگر یادتان باشد، حتی چند روزی هم ادارات را تعطیل کردند ولی زائر حسینی این روزها کاری به گرما و مشکلات سفر ندارد و فقط به فکر پیاده روی اربعین و زیارت اباعبدالله است.

بسیاری از این مسافران با زن و فرزندان خود و حتی کودکان خردسال آن هم در گرمای خرماپزان راهی عراق هستد، حالا حق می‌دهید که بگویم مسافران کربلا مجنون‌تر از مجنون هستند؟ چه مجنون به معنای دوستدار لیلی و چه به معنای واله و سرگشته ارباب بی کفن!

کدام انسان عاقل، کودک یکی دو ماهه یا پدر و مادر فرتوت و از کارافتاده خود را با کالسکه و صندلی چرخدار از نجف تا کربلا با پای پیاده ۸۰ کیلومتر هل می دهد تا به عمود ۱۴۵۲ و مقابل گنبد و بارگاه سید و سالار شهیدان برسد، دست بر سینه بگذارد، سلام دهد و بگوید «سلام آقا که الان روبروتونم. من اینجام و زیارتنامه میخونم»؟

مسافر کربلا مجنون‌تر از مجنون است

مجنون‌تر از مجنون

مگر نگفته‌اند از پشت بام خانه هم می‌توانید به امام حسین (ع) سلام بدهید تا ثواب زیارت را ببرید یا در نهایت روز اربعین به اسم جاماندگان تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی پیاده روی کنید تا در ثواب زیارت شریک شوید؟

اگر می گویم زائران اربعین مجنون‌تر از مجنون هستند به این دلیل است که لیلی و مجنون افسانه ای بیش نیست ولی مجنون حسین (ع) برای زیارت مولای خود سر از پا نمی شناسد و عقل خود را در خدمت عشق حسینی درآورده است، مثل مردم عراق که برای میزبانی زائران حسینی این ایام، شب و روز ندارند و برخی حاصل تلاش یک ساله خود را با خواهش و التماس به پای زائران می ریزند تا در ثواب زیارت آنها شریک شوند.

امروز می‌خواهم یکی از همین عاشقان و دلدادگان حسینی را معرفی کنم که اگر چه چند یادگاری از دوران دفاع مقدس را با خود دارد ولی جانبازی نابیناست و اگر چه قرار شد با هم به پیاده روی اربعین برویم تا همراه و کمکی برای او باشم ولی واقعیت آن است که او با چشم دل به زیارت امام حسین (ع) آمد و دست مرا گرفت تا آداب پیاده روی و آموزه‌های دینی را درهم آمیزد و ارادت عملی خود را به سیدالشهدا نشان دهد.

نظر شما