شناسهٔ خبر: 68257141 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ورزش دانش‌آموزی کردستان مصمم در مسیر موفقیت

سنندج- ایرنا- ورزش دانش آموزی استان کردستان، با وجود مشکلات، موانع و امکانات محدود، از جهات مختلف نسبت به گذشته روند رو به رشدی را در پیش گرفته و به تدریج اما هدفمند در حال طی کردن پله‌های ترقی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، براساس سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش در صدد است دانش آموزی را تربیت کند که بتواند در آینده نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلف را در ابعاد مختلف بپذیرد و شهروندی مطلوب در جامعه باشد.

براین اساس در ساحت‌های ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هر قسمت و ساحت را بخشی در این نهاد برعهده گرفته است و اهداف و برنامه‌های آن را محقق و پیگیری می کند.

معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش نیز متولی تحقق اهداف تربیت زیستی و ساحتی بوده و بدنبال حفظ و ارتقای سلامت جسمانی دانش آموزان و ایجاد نشاط و شادابی در محیط‌های آموزشی است و برای تحقق این مهم، اقدامات و برنامه‌های مختلفی را در قالب ورزش دانش آموزی دنبال می کند.

در این راستا و برای آشنایی بیشتر با وضعیت ورزش دانش آموزی در کردستان مصاحبه‌ای با افشین خوشگوار، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان انجام داده‌ایم که شرح آن در ادامه می آید.

ورزش دانش‌آموزی کردستان مصمم به طی پله‌های موفقیت

ایرنا: درحال حاضر وضعیت ورزش دانش‌آموزی در استان کردستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشگوار: ورزش و تربیت بدنی بخش کوچک و حداقلی را از مجموعه آموزش و پرورش به خود اختصاص داده است و ما سعی کردیم در این چند سال نمود، برجستگی و بازخورد برنامه‌ها به نحوی باشد که بتوانیم جایگاه ورزش و تربیت بدنی را نسبت به سایر حوزه ها برجسته کنیم.

حوزه تربیت بدنی و سلامت در ساحت‌های شش گانه، ساحت تربیتی و زیستی را به خود اختصاص داده و در واقع یک معاونت پیشران و پیش نیاز نسبت به سایر معاونت‌هاست.

وقتی ادعا می کنیم هدف کلان آموزش و پرورش تربیت نسل آینده است و می خواهیم فردی را تربیت کنیم که در آینده عهده‌دار مسئولیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در همه حیطه‌ها باشد، قطعا این فرد باید در مرحله اول فردی سالم، بانشاط و پرانرژی باشد و این اتفاق از لحاظ جسمانی، روحی و روانی در حوزه تربیت بدنی و سلامت می افتد.

تربیت بدنی در آموزش و پرورش که حوزه پیشران و پیش نیاز است؛ تا زمانی که دانش آموز از سلامت جسمانی و روحی روانی برخوردار نباشد قطعا نمی تواند، در سایر حیطه‌های آموزشی و علمی و پرورشی توانایی‌های خود را به منصه ظهور برساند.

به همین دلیل اعتقاد داریم در هشت سال گذشته که ما با یک برنامه محوری مشخص و هدفمند در این حوزه کار کردیم و در حال حاضر وضعیت ورزش دانش آموزی استان از جهات مختلف نسبت به گذشته روبه رشد بوده است و این حوزه آرام آرام اما هدفمند در حال طی کردن پله های ترقی است که امیدواریم هدف سند تحول بنیادین که آن هم تربیت انسان بانشاط و سالم از لحاظ، روحی، روانی و جسمی است، محقق شود.

ایرنا: سرانه فضای ورزشی در استان و فاصله آن با میانگین کشوری چقدر است و چه اقداماتی باید در این حوزه انجام شود؟

خوشگوار: فضاهای ورزشی آموزش و پرورش شامل ۲ بخش فضاهای آموزشی درون مدرسه ای و برون مدرسه‌ای است که در هر۲ بخش درحال انجام فعالیت هستیم.

ورزش دانش‌آموزی کردستان مصمم به طی پله‌های موفقیت

در سال ۱۴۰۰ سرانه فضاهای ورزشی هر ۲ بخش برون مدرسه ای و درون مدرسه ای سرپوشیده و روباز ۱۸ و نیم صدم متر مربع بود که در رتبه ۲۹ کشور قرار داشتیم.

در سال ۱۴۰۰ با استقرار دولت سیزدهم و تعریف طرحی با عنوان طرح شهید سلیمانی که با هدف ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسه ای ایجاد شد.

در استان کردستان طی سال های تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ و۱۴۰۲- ۱۴۰۳ حدود ۱۰۱ فضای ورزشی درون مدرسه ای را در قالب چمن مصنوعی، کف پوش فضای باز ورزشی و همچنین سالن ورزشی کوچک در ۱۰۱ مدرسه ایجاد کردیم که سرانه فضای ورزشی دانش آموزی استان را از ۱۸.۵ صدم متر مربع به حدود ۲۶ صدم متر مربع خواهد رساند.

ایرنا: درباره برگزاری مسابقات ورزش دانش‌آموزی در استان کردستان نیز توضیحاتی ارائه دهید؟

خوشگوار: مسابقات ورزشی یکی از برنامه های اصلی ما در حوزه ورزش دانش آموزی است، ما در مجموعه تربیت بدنی ۲ نوع فعالیت را انجام می دهیم یکی اجرای درس تربیت بدنی(زنگ ورزش) که دانش‌آموز به مدت ۲ ساعت در مدرسه از آن بهره‌مند می‌شود و دیگری فعالیت ورزشی که در مسابقات ورزشی نمود پیدا می کند.

بسیاری از دانش‌آموزان علاقمند به مسابقات ورزشی هستند و تمام تلاش ما این بوده است که با برگزاری مسابقات در میان دانش‌آموزان استعدادیابی کنیم، ضمن اینکه در طول هفت سال گذشته تلاش کرده‌ایم در مسابقات ورزش دانش‌آموزی تغییراتی را لحاظ کنیم که منجر به ارتقا و جایگاه رتبه استان شود.

مسابقات ورزش دانش‌آموزی در چهار سطح مدرسه، شهرستان، استان و کشور برگزار می شود و هر سال نفرات برتر به سطح بعدی راه پیدا کرده و در نهایت به مسابقات کشوری اعزام می شوند.

تلاش شده مشارکت حداکثری دانش آموزان را در مسابقات ورزشی داشته باشیم و هرسال بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان در یکی از سه سطح مسابقات حضور دارند.

در سطح چهار که مسابقات کشوری است، ۲ راهبرد را مد نظر قرار داده ایم؛ اول اینکه تیم‌هایی که به مسابقات کشوری اعزام می شوند تیم منتخب استان باشند و برای این کار تمام ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌ها و مناطق۱۶ گانه را مورد بررسی قرار می دهیم و بهترین تیم را به مسابقات کشور اعزام خواهیم کرد.

ورزش دانش‌آموزی کردستان مصمم به طی پله‌های موفقیت

دومین راهبرد، برگزاری لیگ استانی در رشته‌های مختلف است و اولین آموزش و پرورش استانی بودیم که در۲ رشته فوتسال و کشتی مسابقات دانش‌آموزی را بصورت لیگ استانی برگزار کردیم و در فوتسال نیز پنج اردو برگزارکردیم و آثار بسیار مثبت آن را دیدیم.

تیم‌های اعزامی استان ما جزو هشت استان برتر کشور بود و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۳ در بخش پسران قهرمان کشور شدیم در سال ۱۳۹۸ در بخش دختران سوم شدیم.

در سال ۱۳۹۸ جزو استان‌هایی بودیم که هم در بخش پسران و هم در بخش دختران درتمام رشته‌ها تیم به مسابقات کشوری اعزام کردیم و از سوی وزارت آموزش و پرورش به عنوان استان برتر معرفی شدیم.

ایرنا: رده بندی استان در مسابقات ورزش دانش آموزی چگونه ارزیابی می شود؟

خوشگوار: فدراسیون ورزشی هرسال مسابقات ورزشی را دسته‌بندی و امتیاز بندی می کند، براین اساس در سال ۱۳۹۲ رتبه استان ۲۸ بود اما درسال ۱۳۹۴ به رتبه ۲۳ ارتقا داده شد، در سال ۱۳۹۵ رتبه۱۵ کشوری و در سال ۱۳۹۶ به رتبه هشتم کشور رسیدیم و از آن پس تاکنون همواره جزو ۱۰ استان برتر بوده ایم.

ایرنا: معاونت تربیت بدنی استان در سال جاری چه اقدامات و برنامه هایی برای توسعه ورزش دانش آموزی دارد؟

خوشگوار: اقداماتی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در معاونت انجام شده است،اجرای طرح شهید سلیمانی بود که چهره جدیدی از فضای ورزشی در مدرسه ایجاد کردیم و اواسط شهریور به پایان خواهد رسید.

در طرح شهید طوقانی آموزش و تربیت ۳۰ دانش آموز پایه پنجم و ششم به عنوان مرشد در ورزش های زورخانه ای انجام شد و این طرح در نواحی سنندج همچنان در حال اجرا است.

ورزش دانش‌آموزی کردستان مصمم به طی پله‌های موفقیت

طرح مهارت شنای رایگان نیز جزو طرح های جدیدی است که برای دانش آموزان پایه ششم در نظر گرفته شده است و در راستای تقویت و توسعه مهارت آموزی ورزش به صورت آزمایشی در سطح کشور انجام می شود و ۲۰ درصد دانش آموزان پایه ششم تحت پوشش قرار می گیرند.

در کردستان ۹ هزار و ۳۱۵ دانش‌آموز تحت پوشش قرار می گیرند که کار آموزشی این دانش آموزا از اردیبهشت در شهرستان های بیجار قروه و نواحی سنندج شروع شده و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

در این طرح دانش آموزان طی ۱۰ جلسه بصورت رایگان، با مهارت های شنا آشنا خواهند شد و در پایان دوره از آنها آزمونی گرفته می شود که بتوانند مهارت‌های خود را اجرا کنند و گواهی پایان دوره به آنان اعطا می شود و این دانش آموزان به هیات شنا و باشگاه تخصصی معرفی خواهند شد.

حدود ۸۴۷ معلم تربیت بدنی در استان وجود دارد که ۲۳ نفر از آنها در قالب سرگروهای آموزشی بر عملکرد معلم های تربیت بدنی نظارت دارند و نحوه اجرای درس تربیت بدنی و زنگ ورزش را در مدارس رصد خواهند کرد.

نظر شما