شناسهٔ خبر: 68254397 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی:

مطالبه درخواست راه‌آهن و آب در خراسان جنوبی به سال ۱۳۴۷ برمی‌گردد

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به تحقق یک رؤیای دیرینه، گفت: مطالبه درخواست راه‌آهن و آب در خراسان‌جنوبی به سال ۱۳۴۷ برمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، جواد قناعت امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم‌مرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فلسفه این بازدید این است که از نزدیک در جریان روند کار قرار بگیریم و از پیمانکاران هم گزارشی دریافت و موانع پیش رو را حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن خاص، ملی و حتی فراملی است، افزود: نگاه دولت بر این پروژه بر مبنای همراهی و همکاری با پیمانکاران است و مدیران ارشد استان پشتوانه این پروژه هستند.

قناعت با اشاره به اینکه همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و قضائی همدلی خوبی برای اجرای پروژه دارند، متذکر شد: مشکل سوخت و سیمان در قطعات مدنظر تأمین و رفع خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در اربعین سال گذشته شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن بودیم، اظهار داشت: هم‌اکنون به سالگرد این کلنگ‌زنی نزدیک شده‌ایم، به همین دلیل بازدیدی از تمامی قطعات در دستور کار قرار گرفت.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: از ۱۵ قطعه راه‌آهن استان، سه قطعه فعال نیست که دو قطعه در حال انجام و یک قطعه از پیمانکار خلع‌ید شده و پیمانکار جدید کار خود را به زودی آغاز خواهد کرد.

وی با ذکر این نکته که به دلیل همدلی خاص بین مدیران اجرایی، مشکل جدی و خاصی در قطعات راه‌آهن وجود ندارد، افزود: راه‌آهن، پروژه‌ای بزرگ و اساسی در شرق کشور است و مقام معظم رهبری در دیدار با مردم دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بر تکمیل آن تأکید کرده‌اند.

قناعت با بیان اینکه پروژه راه آهن بسیار اثرات مثبت اقتصادی برای کشور و به ویژه شرق کشور دارد، گفت: طبق مستندات موجود مطالبه درخواست راه‌آهن و آب در خراسان‌جنوبی به سال ۱۳۴۷ یعنی ۱۰ سال قبل از انقلاب برمی‌گردد.

وی ادامه داد: بودجه سالانه دولت در سال ۱۴۰۲ برای پروژه راه‌آهن از اعتبارات تملک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود، اما این پروژه یک بودجه کلان می‌طلبید، لذا با پیگیری‌های خوب استان و سازمان مدیریت بودجه پروژه از بودجه خراسان‌جنوبی جدا شد و بخشی از درآمد نفت برای پروژه درنظر گرفته شد.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه تاکنون ۶۰ هزار میلیارد ریال برای پروژه راه‌آهن استان اختصاص یافته، تصریح کرد: از این اعتبار تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات پیمانکاران تخصیص یافته است.

وی متذکر شد: مهم‌تر از اجرای پروژه راه‌آهن، تأمین منابع مالی آن است که تاکنون ریل‌گذاری خوبی صورت گرفته است.

قناعت با اشاره به دغدغه مردم در تأمین آب هم گفت: تخصیص آب از دریای عمان تا پایان سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.

وی تأکید کرد: پروژه‌های راه آهن، انتقال آب از دریای عمان و انتقال گاز از دشتک زابل سه پروژه مهم و کلان استان است که در دستور کار قرار دارد.

نظر شما