شناسهٔ خبر: 68252884 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس:

محله «بالاکفت» شیراز به عنوان اولین محله هنر و صنایع دستی کشور ثبت ملی شد

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس گفت: سال گذشته برای اولین بار در سطح کشور محله بالاکفت شیراز به عنوان اولین محله هنر و صنایع دستی کشور ثبت ملی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد فرخ زاده _یکشنبه بیست و هشتم مرداد_ در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: طی یک ساله گذشته ۱۸ گروه گردشگر خارجی از کشورهای مختلف پذیرش شد که این تعداد در این بازه زمانی طی سنوات گذشته بی سابقه بود.

وی با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری، افزود: در خصوص شهرها و روستاهای ملی ثبت شده در حوزه صنایع دستی، فارس رتبه اول کشور را به دست آورد. همچنین در حوزه پرداخت تسهیلات کم بهره صنایع دستی، فارس رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: برای اولین بار در سطح کشور در سال گذشته در شهر شیراز محله بالاکفت به عنوان اولین محله هنر و صنایع دستی کشور ثبت ملی شد.

فرخ زاده در پرسش خبرنگار ایمنا در خصوص معیارهای انتخاب محله بالاکفت به عنوان اولین محله هنر و صنایع کشور، پاسخ داد: با توجه به اینکه شیراز محلات متعددی داشته است، یکی از محلاتی که توانسته است شکل قدیمی خود را حفظ کند محله بالاکفت است و اقدامی که هم اکنون انجام شده است تبدیل برخی از خانه‌ها به کارگاه‌های صنایع دستی بوده است و این موضوع به جهت عرضه آثار صنایع دستی و معرفی آن به عنوان ثبت محله ملی بوده است.

محله «بالاکفت» شیراز به عنوان اولین محله هنر و صنایع دستی کشور ثبت ملی شد

ورودی‌های بافت تاریخی باید گیت گذاشته شود و اجازه ورود به هر کسی داده نشود

وی در ادامه سخنان خود به یکی از معضلات بافت تاریخی شیراز اشاره و تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که فرماندار شیراز به عنوان رئیس ساماندهی معضلات اجتماعی بایستی پیگیری کند در خصوص معتادین متجاهر است و با توجه به راه اندازی مراکز ماده ۱۶ در شهر، اما این موضوع کفایت نمی‌کند و معتقدم در ورودی‌های بافت تاریخی باید گیت گذاشته شود و اجازه ورود هر کسی داده نشود و تنها امکان حضور مردم محلی و گردشگران امکان پذیر باشد.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل منطقه ویژه گردشگری در استان، ادامه داد: بیش از ۵ بار مکاتبه و جلسه با وزارت میراث فرهنگی داشته ایم که برای منطقه ویژه گردشگری یک آئین نامه تدوین شود و در این خصوص ۵ منطقه معرفی شد و تنها برای منطقه سپیدان آئین نامه مصوب شد و اعلام شد در صورتی که عملکرد مطلوب در این شهرستان داشته باشیم ۴ شهرستان دیگر اضافه خواهند شد.

فرخ زاده خاطر نشان کرد: وزارت میراث فرهنگی باید دستورالعملی را تدوین کند تا راهکار و معافیت‌های اجرایی منطقه گردشگری در هیئت دولت ارائه و مصوب شد و این طرح به استان فارس ابلاغ شود.

محله «بالاکفت» شیراز به عنوان اولین محله هنر و صنایع دستی کشور ثبت ملی شد

وزارت میراث فرهنگی با طرح هیئت امنایی شدن اماکن گردشگری کشور مخالفت کرد

هیئت امنایی شدن اماکن گردشگری دیگر مطالبه معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس در این جلسه بود و وی در این خصوص اظهار کرد: حافظیه، سعدیه، پاسارگاد و تخت جمشید پر بازدید ترین مراکز گردشگری استان در سال گذشته بودند اما هزینه بلیت‌های خریداری شده به تهران و به خزانه می‌رود و استان سهم ناچیزی از آن می‌برد. لذا ضرورت دارد این مراکز گردشگری هیئت امنایی شود و هزینه‌ها به خود استان برگردد.

فرخ زاده افزود: طرح موضوع هیئت امنایی شدن اماکن گردشگری علی رغم دستور صریح رئیس جمهور شهید با مخالفت وزارت میراث اعلام شد و وزارت میراث این نظر را داشت که با این اقدام کنترل هزینه کردها از دسترس این وزارتخانه خارج می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما مردم بسیار خوب و مظلومی داریم و در برخی موارد انجام کارها ظرف مدت یک هفته انجام می‌شود اما برای پروسه اجرای یک کار، مدت طولانی زمان می‌برد. به گونه‌ای که طی مدت گذشته بیش از ۱۰۰ درخواست رفع موانع شده است. لذا ضرورت دارد دستگاه‌های متولی به وظایف خود عمل کنند.

فعالیت ۲۵۰۰ خانه بوم گردی بدون مجوز در فارس

فرخ زاده خاطر نشان کرد: در شهرستان خرمبید یک هتل احداث شده است که به علت تعدد معادن موجود در این شهرستان، بیشترین تعداد گردشگران چینی در این شهر رفت و آمد دارند و محل اسکان این گردشگران در این هتل است. اما چندین سال این هتل مجوز نگرفته است و طی بازدیدهای میدانی صورت گرفته عدم صدور مجوز در خصوص وجود یک پمپ بنزین در کنار این هتل است و بیش از دو سال است که مجوز این هتل صادر نشد و این مرکز اقامتی نمی‌تواند نرخ گذاری لازم را انجام بدهد و در این شرایط وادار به تخلف در دریافت نرخ می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار غیر رسمی استان فارس بیش از ۲۵۰۰ خانه بوم گردی دارد اما نظارتی بر آنها وجود ندارد و مجوزی برای آنها صادر نشده است و بیش از ده‌ها بار جلسات و مکاتبات انجام شده است تا ساماندهی آنها انجام شود اما هنوز اقدام نهایی برای این اماکن صورت نگرفته است.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس تاکید کرد: در حوزه رفع موانع و ساماندهی تأسیسات گردشگری، استان فارس راه طولانی در پیش دارد و علی رغم اینکه قانون، پول و سرمایه گذار وجود دارد اما ترویج آموزش گردشگری در این حوزه وجود ندارد و این حوزه بسیار ضعیف است.

نظر شما