شناسهٔ خبر: 68250142 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

پیشرفت علمی، وجهی از جهاد اقتصادی است

مقام معظم رهبری در اول فروردین ماه سال ۱۳۹۱ طی بیاناتی در حرم مطهر رضوی، پیشرفت علمی را وجهی از جهاد اقتصادی دانستند و با اشاره به دستاوردهای علمی کشور در سال ۹۰ از جمله تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تصریح کردند: «اینها پیشرفت علمی است، پیشرفت فناوری است، نشان دهنده‌ اقتدار علمی کشور است، اما دارای تأثیر مستقیم اقتصادی برای کشور است و جهاد اقتصادی یعنی این.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مقام معظم رهبری در بیاناتشان در اول فروردین سال ۱۳۹۱ در حرم مطهر رضوی بر نقش استراتژیک عرصه علم و فناوری تاکید کرده و گفتند: «یک عرصه‌ مهم اقتصادی دیگر که در سال ۹۰ با همت این ملت انجام گرفته است، عرصه‌ علم و فناوری است. علم و فناوری یکی از پایه‌های اقتدار اقتصادی یک ملت است. یک ملت با داشتن دانش پیشرفته، فناوری پیشرفته، هم به ثروت می‌رسد، هم به استغنای سیاسی می‌رسد، هم آبرومند می‌شود، هم دستش قوی می‌شود. به خاطر کلیدی بودن مساله‌ پیشرفت علم و فناوری، من نسبت به این مساله حساسم. از راه‌های مختلف، کانال‌های مختلف، گزارش‌های متفاوتی را تقریباً به طور مستمر دریافت می‌کنم و می‌توانم به شما قاطعانه عرض کنم که سطح پیشرفت‌های کشور بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون به اطلاع مردم رسیده است.»

ایشان ادامه دادند: «براساس گزارش مراکز علمی معتبر دنیا - این گزارش مربوط به مراکز علمی خود ما نیست - سریع‌ترین رشد علمی جهان، امروز در ایران دارد انجام می‌گیرد. در سال ۹۰ که تقریباً برابر بود با سال ۲۰۱۱ میلادی، گزارش مراکز علمی معتبر این است که در سال ۲۰۱۱ - که سه ماه پیش این سال تمام شد - ملت ایران نسبت به سال قبل، یعنی سال ۲۰۱۰ میلادی، رشد علمی و پیشرفت علمی‌اش بیست درصد افزایش داشته است. معنای اینها چیست؟ در شرایطی که دشمنان ملت ایران بر روی سقوط ملت ایران شرط بندی می‌کردند و می‌گفتند ما تحریم‌های فلج‌کننده را برای ملت ایران در نظر گرفتیم، ملت ایران اینجوری عمل کرده است. - این هم باز گزارش مراکز علمی معتبر دنیاست - که در منطقه، ایران در رتبه‌ اول سطح علمی و در کل جهان در رتبه‌ هفدهم است.

این گزارش کسانی است که اگر بتوانند گزارش خلاف علیه ما بدهند، امتناع نمی‌کنند؛ این را اینجور اعتراف می‌کنند. سال ۹۰ ما در زیست‌فناوری پیشرفت کردیم، در نانوفناوری پیشرفت کردیم، در هوافضا پیشرفت کردیم - که ماهواره‌ نوید پرتاب شد - در صنعت هسته‌ای پیشرفت کردیم که غنی سازی بیست درصد محصول سال ۹۰ است. این غنی سازی بیست درصد، همان چیزی است که در سال ۸۹ امریکایی‌ها ‌و دیگران برای تولید آن شرط گذاشتند. ما می باید برای مرکز اتمی آزمایشگاهی تهران که مال رادیوداروهاست، اورانیوم غنی شده‌ بیست درصد تهیه می کردیم؛ چون سوخت بیست درصدمان تمام شده بود.

آنها برای این کار شرط گذاشتند و گفتند باید اورانیومی را که تولید کرده‌اید، خارج بفرستید؛ اما ما قبول نکردیم. آمریکایی‌ها دولت برزیل و دولت ترکیه را واسطه کردند که با ما صحبت کنند، میانه را بگیرند؛ چیزی مورد توافق به وجود بیاید. ما قبول کردیم. مسئولین ترکیه، مسئولین برزیل به اینجا آمدند و با رئیس جمهور ما نشستند بحث کردند، صحبت کردند و یک نوشته‌ای را امضاء کردند. بعد که این توافقنامه امضاء شد، آمریکایی‌ها زدند زیر قولشان! آنها نمی‌خواستند این قرارداد امضاء بشود؛ می‌خواستند امتیاز زیادی بگیرند، زورگوئی کنند، باج بگیرند. به خاطر بدقولی‌ای که آمریکایی‌ها کردند، دولت برزیل و دولت ترکیه پیش ما شرمنده شدند. ماجرای این بیست درصد این است. با وجود این‌همه مشکلات، این‌همه مانع‌تراشی‌ها، جوانان ما گفتند خودمان درست می‌کنیم. در سال ۹۰ اورانیوم غنی شده‌ بیست درصد را اینها برای سایت هسته‌ای تهران تولید کردند و آن را به دنیا اعلام کردند؛ دشمنان ما ماندند متحیر! با اینکه می‌دانند مرکز هسته‌ای تهران مخصوص رادیوداروهاست - یعنی برای نیاز بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های ما در سرتاسر کشور است و هزاران بیمار به این رادیوداروها احتیاج دارند - درعین‌حال نمی‌دادند، نمی‌فروختند، شرط می‌گذاشتند، باج‌گیری می‌کردند. جوانان ما خودشان آن را تهیه کردند. کار پیچیده‌ای هم بود، کار سختی هم بود، اما از عهده برآمدند و انواع و اقسام رادیوداروها الان در همین مرکز تهران با سوخت داخلی تولید می‌شود. این مال سال ۹۰ است.»

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما