شناسهٔ خبر: 68249306 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیگیری ایرنا نتیجه داد/نجات ۶۰ هزار قطعه ماهی رودخانه‌ای در مهاباد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۶۰ هزار قطعه ماهی که در بالادست رودخانه مهاباد به دلیل خشک شدن رودخانه در حال تلف شدن بودند، با انتقال به دریاچه سد از مرگ نجات یافتند.

صاحب‌خبر -

فاروق سلیمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این ماهی‌ها که شامل گونه‌های کپور، زردماهی، سوف و گونه در حال انقراض سفید ماهی (قه‌شه) و در اندازهای مختلف بزرگ و کوچک بودند، با همکاری اعضای تعاونی صیادان مهاباد صید شده و سپس به دریاچه سد مهاباد منتقل شدند.

وی با اشاره به اینکه عملیات نجات ماهی‌ها در رودخانه مهاباد همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: هر سال در این فصل به دلیل خشک شدن جریان آب رودخانه مهاباد، ماهی های در برخی نقاط عمیق رودخانه گرفتار می شوند و در بسیاری موارد این موضوع باعث مرگ دسته جمعی ماهی‌ها می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با قدردانی از تلاش اعضای تعاونی صیادان مهاباد و اعضای انجمن های دوستدار محیط زیست در انتقال ماهی های گرفتار در رودخانه این شهرستان گفت: این اقدام ضمن نجات ماهی ها می تواند در زمینه افزایش ذخیره ماهی سد مهاباد نیز موثر باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به کوچ ماهی ها در فصل بهار به مناطق بالادست رودخانه، به منظور تخم گذاری و زادآوری ، در این فصل هزاران قطعه ماهی کوچک و بزرگ در این آب‌راه‌های کوچک باقی می ماند که برخی پرندگان کنارآبزی مانند لک‌لک‌ها و اردک‌ها از این ماهی های کوچک تغذیه می کنند.

سلیمانی گفت: برداشت بی رویه آب در این منطقه باعث کاهش سطح آب رودخانه شده و مناطقی که عمیق هستند هنوز به صورت جزیره‌ای آب دارند و ماهی ها در آن گرفتار شدند.

وی اضافه کرد: پرندگان کنارآبزی نیز به صورت غریزی دوست دارند که ماهی را به صورت زنده در داخل آب صید کنند و از ماهی تلف شده به عنوان غذا استفاده نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود که لاشه ماهی‌ها برای مدت زمان زیادی داخل آب شناور باشد و باعث آلودگی بیشتر رودخانه شود.

چند روز قبل خبرگزاری ایرنا در گزارشی با عنوان «چند و چون مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها در رودخانه مهاباد» مساله مرگ ماهی ها را بررسی کرده بود و از دوستداران محیط زیست و دستگاه های متولی این امر درخواست کرده بود که برای نجات ماهی های گرفتار اقدامی عملی انجام دهند.

به گزارش ایرنا، رودخانه مهاباد شامل ۲ سرشاخه روستاهای حمزه‌آباد و کوتر است و از مناطق کوهستانی بین مهاباد و پیرانشهر و سردشت سرچشمه می گیرد و پس از طی چندین کیلومتر مسافت به سد مهاباد می ریزد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما