شناسهٔ خبر: 68248463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۶۳۷ هکتار از مراتع و جنگل‌های کردستان دچار حریق شد

سنندج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، طی ۱۱۸ فقره آتش‌سوزی، هزار و ۶۳۷ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان دچار حریق شد.

صاحب‌خبر -

بهزاد شریفی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان از لحاظ تعداد سه درصد و مساحت ۱۷ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در مدت مشابه ۱۲۲ فقره حریق به مساحت هزار و ۹۸۸ هکتار در استان ثبت شد، افزود: امسال در شهرستان بانه ۲۰ فقره آتش سوزی جنگل طبیعی به مساحت ۴۰.۳ هکتار، ۶ فقره مرتع به مساحت ۱۶۵ هکتار و یک فقره به مساحت یک هکتار اراضی جنگلی اتفاق افتاد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: در شهرستان دهگلان سه فقره به مساحت ۴۳ هکتار، دیواندره ۱۴ فقره مرتع به مساحت ۱۳۱ هکتار و شهرستان سقز ۱۸ فقره به مساحت ۳۰۰ هکتار آتش سوزی روی داد.

به گفته شریفی پور، در شهرستان قروه هفت فقره حریق به مساحت ۲۴۵ هکتار مرتع، در سروآباد ۱۳ فقره به مساحت ۱۰۹ هکتار جنگل طبیعی و چهار فقره حریق مرتع معادل ۲۸.۸ هکتار مرتع، شهرستان سنندج چهار فقره به مساحت ۱۴۴ هکتار مرتع، کامیاران هشت فقره به مساحت ۱۲۷ هکتار مرتع و یک فقره به مساحت سه هکتار اراضی جنگلی و مریوان ۱۶ فقره به مساحت ۲۲۳ هکتار جنگل طبیعی و یک فقره به مساحت ۵۵ هکتار مرتع ثبت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: معرفی سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به کشاورزان، برگزاری کلاس های آموزشی متعدد در زمینه حریق، استفاده از تریبون نماز جمعه برای آگاه سازی جامعه، جذب دهیاران، اختصاص تجهیزات فردی و گروهی به دهیاران و جوامع محلی، پخش تراکت و صفحه های آموزشی در بین روستاییان و جذب تراکتور داران برای ایجاد آتش بر در مواقع حریق، از مهمترین اقدامات در سال جاری است.

شریفی پور اضافه کرد: این اداره کل با عقد ۲۱ فقره قرارداد با جوامع محلی به مبلغ ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال چیزی حدود ۴۰ کیلومتر آتش بر در مناطق حساس ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: برقراری کشیک های مداوم و دیده بانی در مناطق مختلف از جمله اقدامات این اداره کل در رابطه با پیشگیری از حریق است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: مناطق دارای پوشش گیاهی متراکم، با کوچکترین بی احتیاطی باعث آتش سوزی و ضرر و زیان جبران ناپذیری به منابع طبیعی می شود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

نظر شما