شناسهٔ خبر: 68248159 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

علت قطعی برق در تابستان اعلام شد

با فرا رسیدن فصل گرما، قطعی برق به یکی از معضلات اصلی در بسیاری از نقاط جهان، به خصوص ایران تبدیل می‌شود. این موضوع نه تنها موجب اختلال در زندگی روزمره مردم می‌شود، بلکه ضررهای اقتصادی قابل توجهی را نیز به دنبال دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران ، افزایش مصرف: تقاضا برای برق در تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی مانند کولر افزایش می‌یابد. این افزایش تقاضا در حالی است که ظرفیت تولید برق در کشور ثابت مانده یا با سرعت کمی رشد می‌کند.

فرسودگی زیرساخت‌ها: شبکه ‌های برق در کشور فرسوده هستند و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

کمبود سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری کافی در تولید و توزیع برق نیز از جمله عواملی است که به کمبود برق در تابستان منجر می‌شود.

بار بیش از حد: متاسفانه هزینه نگهداری برق تولید شده بسیار بالاست و تقاضای بیش از حد برای برق در بعضی ساعات، به خصوص در روزهای گرم، می تواند باعث افت ولتاژ و در نهایت خاموشی شود.

خطاهای انسانی: خطا در حین کار یا تعمیرات شبکه برق می تواند منجر به قطعی برق شود.

هنگام قطعی برق با کجا تماس بگیریم؟

در هنگام قطع برق باید با شرکت برق تماس بگیرید و قطعی برق را گزارش دهید تا در صورت بروز مشکل در خطوط اقدام به رفع آن نمایند. شماره شرکت برق در برگه قبوض برق موجود می باشد. اما اگر این قطعی جزو برنامه های خاموشی اعمال شده توسط خود شرکت برق باشد، راهی جز صبر کردن باقی نمی ماند.

همچنین می توانید جدول قطعی برق منطقه خود را از سایت شرکت برق مشاهده نمایید.

راهکارهایی برای جلوگیری از قطع برق

در نهایت، قطعی برق در تابستان مشکلی است که راه حل‌های مختلفی برای آن وجود دارد. با تلاش دولت‌ها، بخش خصوصی و مردم می‌توان این مشکل را به طور مؤثر کاهش داد.

در حالی که برخی از قطعی های برق اجتناب ناپذیر هستند، مانند آنهایی که در اثر طوفان های شدید رخ می دهند، کارهایی وجود دارد که می توان برای کاهش احتمال وقوع آنها در خانه یا محل کار و ادارات انجام شود.

ازجمله اقداماتی که می توان در منزل انجام داد به شرح زیر می باشد:

مصرف برق را کاهش دهید: با کاهش مصرف کلی برق، می توانید به کاهش تقاضا در شبکه برق کمک کنید و احتمال کمبود برق را که می تواند منجر به قطعی شود، کاهش دهید. کارهایی مانند خاموش کردن چراغ ها و لوازم الکترونیکی هنگامی که از آنها استفاده نمی کنید، استفاده از لامپ های کم مصرف، عدم استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشویی در ساعات اوج مصرف می تواند به صرفه جویی در مصرف برق کمک کند.


از تجهیزات برقی با راندمان بالا استفاده کنید: هنگام خرید لوازم و وسایل جدید، به دنبال مدل هایی با برچسب انرژی با رتبه بالا باشید. این دستگاه ها انرژی کمتری مصرف می کنند، که می تواند به کاهش تقاضا در شبکه برق کمک کند.

 

انتخاب درست لوازم پر مصرف: در برخی مراکز عمومی مثل بیمارستان ها، ادارات و یا حتی در منزل بدلیل رعایت بیشتر بهداشت از شیر روشویی چشمی استفاده می شود. در زمان قطعی برق، شیرهای چشمی که با جریان برق شهری کار می کنند از کار می افتند، اما مدل های باتری خور با استفاده از باتری به کار خود ادامه می دهند و به شما امکان دسترسی به آب را حتی در زمان خاموشی می دهند. شیرآلات قهرمان با تولید شیر چشمی باتری خور اقدام به رفع این مشکل کرده است.

همچنین شرکت قهرمان با طراحی و تولید علم یونیکا قهرمان مشکل فشار کم آب که بر اثر از کار افتادن پمپ آب در زمان قطعی برق رخ می دهد را حل کرده است. علم یونیکا قهرمان قابلیت استفاده هنگام فشار کم آب را دارد.

از ژنراتور برق پشتیبان استفاده کنید: اگر در منطقه ای زندگی می کنید که قطعی برق مکرر است، ممکن است بخواهید یک ژنراتور برق پشتیبان را برای خانه یا محل کار خود در نظر بگیرید. یک ژنراتور می تواند در صورت قطع برق به شما برق بدهد، که می تواند به ویژه برای تجهیزات ضروری مانند یخچال و فریزر، کامپیوتر و تجهیزات پزشکی مفید باشد.

درختان را هرس کنید: درختان می توانند شاخه هایی را روی خطوط برق رشد دهند که می تواند باعث قطعی برق شود. درختان خود را به طور مرتب هرس کنید تا از تماس شاخه ها با خطوط برق جلوگیری کنید.

علاوه بر موارد فوق دولت نیز در فصل تابستان بدلیل گرمای شدید اقداماتی را در دو دسته ی کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته است:

اقدامات کوتاه‌مدت:

حملات تشویقی: ارائه تخفیف به مشترکینی که در ساعات کم‌مصرف برق مصرف می‌کنند.

قیمت‌گذاری پلکانی: افزایش قیمت برق برای مشترکینی که بیش از حد مجاز مصرف می‌کنند.

آگاهی‌رسانی: تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف برق از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی.

اعمال محدودیت: اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده در مناطق و ساعات پرمصرف.

راه اندازی مجدد نیروگاه‌های بخار: تعمیر و راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های بخار که به دلیل کمبود سوخت یا فرسودگی از مدار خارج شده‌اند.

خرید برق از کشورهای همسایه: امضای قراردادهای کوتاه‌مدت برای خرید برق از کشورهای همسایه.

اقدامات بلندمدت:

افزایش سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر: توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و آبی برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد تولید برق.

بهینه‌سازی مصرف: اجرای برنامه‌های بلندمدت برای ارتقای بهره‌وری انرژی در بخش‌های مختلف، از جمله صنعت، کشاورزی و ساختمان.

مبارزه با استخراج غیرمجاز رمز ارز: تشدید اقدامات برای شناسایی و برخورد با مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز که مصرف برق زیادی دارند.

به روز کردن شبکه برق: سرمایه‌گذاری در نوین‌سازی و توسعه شبکه برق برای کاهش تلفات و افزایش پایداری شبکه

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

برچسب‌ها:

نظر شما