شناسهٔ خبر: 68246833 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ردپای هنر در سلامتی قابل انکار نیست

محبوبه محمدآبادی

هنر و صنایع دستی می‌توانند سلامت عمومی را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

صاحب‌خبر -

درگیر شدن در هنر و صنایع دستی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی رفاه ما را بهبود ببخشد. از آنجایی که چنین فعالیت‌های هنری برای بسیاری از مردم نسبتاً مقرون به صرفه و در دسترس است، ارتقاء دسترسی به آن‌ها می‌تواند تقویت عمده‌ای برای سلامت روان عمومی به دنبال داشته باشد.

هنرهای دستی و سایر فعالیت‌های هنری تأثیر معناداری در پیش‌بینی احساس افراد مبنی بر ارزشمند بودن زندگی‌شان دارد و در واقع، تأثیر صنایع دستی بیشتر از تأثیر اشتغال است.

صنایع دستی نه تنها به ما حس موفقیت می‌دهد، بلکه مسیری معنادار برای ابراز وجود است که این مورد همیشه در مورد اشتغال صدق نمی‌کند. به دنبال همه‌گیری کرونا، هر اقدامی که می‌تواند سلامت و کاهش تنهایی را در جمعیت عمومی بهبود بخشد، مزایای قابل‌توجهی خواهد داشت.

از آنجایی که نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که صنایع دستی خاص، ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات سلامت روان، درمان باشد، ارتقاء دسترسی عمومی به فعالیت‌های هنری می‌تواند به‌طور قابل توجهی به سلامت روان عمومی کمک کند.

تاثیر هنرهای خلاق بر بهزیستی

شرکت‌کنندگانی که به هنر و صنایع دستی مشغول هستند، سطح شادی و رضایت از زندگی را افزایش می‌دهند، همراه با این احساس قوی‌تر که زندگی آنها ارزشمند است. این تقویت احساس آنان مبنی بر این است که زندگی ارزشمند است.

درگیر شدن در این فعالیت‌ها با این احساس بیشتر که زندگی ارزشمند است، رضایت از زندگی و شادی را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد که کار دستی می‌تواند به‌طور مثبتی به رفاه شما بیش از جنبه‌های دیگر زندگی کمک کند.

اگرچه چنین تأثیراتی نسبتاً کوچک هستند، اما اندازه آنها مشابه متغیرهای اجتماعی جمعیتی، مختلف است و تغییر آنها بسیار دشوارتر است. بنابراین، استفاده از تأثیرات مثبت فعالیت‌های هنری می‌تواند فرصت بزرگی برای بهبود رفاه عمومی باشد.

دولت‌ها و خدمات بهداشت ملی ممکن است بودجه و ترویج صنایع دستی یا حتی تجویز اجتماعی این فعالیت‌ها را برای جمعیت‌های در معرض خطر، به‌عنوان بخشی از رویکرد ارتقاء و پیشگیری برای رفاه و سلامت روان در نظر بگیرند.

در خراسان رضوی با وجود اقلیم‌های مختلف و حضور اقوام گوناگون، شاهد سبک‌های متنوع پوشش در زمینه طرح، رنگ و ...هستیم. از تایباد و تربت‌جام گرفته تا کلات و بجنورد، در هر کدام از این مناطق لباس‌های محلی سنتی و مخصوص به خود وجود دارد که متناسب با نوع آب و هوا و سبک زندگی مردمان آنجاست.

در این میان شهرستان تاریخی کلات نادری وضعیتی منحصر به فرد دارد و شهر زاوین از توابع این شهرستان با هنر ابریشم‌بافی، روستای آقداش آن به واسطه هنر گلیم‌بافی و شهر لایین به واسطه هنر نوار بافی در سطح ملی مطرح هستند. 

منابع

خراسان رضوی

زمین

انتهای پیام

نظر شما