شناسهٔ خبر: 68246531 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بررسی کودتای ۲۸ مرداد در رادیو گفتگو

رادیو گفتگو با بررسی اتفاقات کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ تا امروز، برنامه‌هایی را روی آنتن رادیو می‌برد. 

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - بیش از ۷۰ سال از کودتای ننگین ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ می‌گذرد روزی که خیابان‌های تهران صحنه عربده کشی‌های هواداران شاه و برهم زدن امنیت عمومی شد. چند ساعت بعد برنامه‌های رادیو قطع شد. یک نفر پشت تریبون قرار گرفت و گفت «الو! الو! اینجا تهران، الو! الو! اینجا تهران، مردم! خبر بشارت‌آمیز. چند دقیقه دیگر سرلشکر زاهدی، نخست‌وزیر، پیام شاهنشاه را برای شما قرائت می‌کند. مردم شهرستان‌های ایران بیدار و هوشیار باشید. مصدق خائن فرار کرده است… مردم حسین فاطمی را قطعه قطعه کرده‌اند…» 

آن روزها مثل حالا نبود که وسایل ارتباط جمعی حقایقِ رخ داده در یک شهر را در عرض چند دقیقه به گوش و چشم همه برساند. تنها وسیله خبررسانی رادیو بود و مردم شهرستان‌ها صحبت‌های نماینده مجلس درباره فرار مصدق و تکه تکه شدن شهید فاطمی را قبول می‌کنند. 

رادیو گفتگو به عنوان یک رسانه نخبگانی، با تولید برنامه‌های تخصصی و گفتگو محور، فرصتی را برای پژوهشگران، تاریخ‌دانان و عموم مردم فراهم آورده تا به بررسی ابعاد مختلف این رویداد بپردازند و بحران آفرینی‌های قدرت‌های غربی از ۲۸ مرداد ۳۲ تا اکنون را مورد مداقه قرار دهند. 


برای آگاهی بیشتر از جدول پخش محتوایی شبکه رادیویی گفت و گو با رضا کوچک زاده تهمتن مدیر این شبکه رادیویی به گفتگو پرداختیم؛ کوچک زاده در ابتدا مطرح کرد: ایالات متحده امریکاف متاثر از دکترین مونرو در قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیست، حضوری جهانی نداشت. اما، پس از جنگ جهانی دوم حضور خود در جهان و ایران را اغاز نمود. اولین کنشگری این کشور در ایران، اشغال مملکت در شهریور ۱۳۲۰ و جایگزینی پهلوی پسر به جای پدر بود و پس از ان با حضور در کنفرانس سه جانبه تهران پیش‌نویس تقسیم جهان پس از جنگ را تدوین کردند. از این رو در ایران برخی از سیاسیون برای ایجاد توازن در سیاست خارجی، تلاش کردند تا با تکیه بر قدرت امریکا نوعی موازنه منفی ایجاد نمایند. 

مدیر رادیو گفتگو با بیان اینکه این موارد محور اصلی برنامه‌های این شبکه به مناسبت سالروز کودتای ۲۸ مرداد است ادامه داد: از جمله این نگرش، اعتماد محمد مصدق به امریکایی‌ها در دولت ملی بود که در نهایت آن‌ها با کودتا دولت را سرنگون کردند. اعتماد پهلوی دوم به آمریکا منجر به ایستادن او مقابل ملت خود شد که در نهایت پس از آوارگی آمریکا او را نپذیرفت و در جهان خانه به دوش شد. نمود دیگر این اعتماد پس از انقلاب بود که برخی جریانات سیاسی مرتکب شدند. در نهایت پاسخ پیام ایرانیان به آمریکا، اعلان محور شرارت توسط بوش پسر بود و تضمین امضای جان کری در برجام نیز، فشار حداکثری ترامپ از آب درآمد. از این روی، اعتماد ۸۰ساله برخی جریانات سیاسی به امریکا چیزی جز خسران سیاسی و راهبردی نبوده است، در یکی از میزگردهای تخصصی سیاسی این موارد را با حضور اساتید و صاحب نظران به بررسی می‌گذاریم. 

وی افزود: یکی از مهمترین نکاتی که امروز در راس اقدامات رسانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد در ذیل تبیین معنا می‌شود، رسانه‌ها می‌توانند با تبیین حقایق درست تاریخ، مسیر پیش رو را برای مخاطب روشن کنند، در این میان رادیو گفتگو نیز تلاش دارد در برنامه‌های تخصصی خود به ابعاد مختلف کودتای ۲۸ مرداد بپردازد. ۱۴ مستند رادیویی با محتوایی مرتبط با موضوع کودتای ۲۸ مرداد از آنتن این شبکه رادیویی پخش می‌شود، مستندهایی نظیر رویای نیروی سوم، گزارش یک کودتا، نعل وارونه، تاریخ معاصر، روز کودتا، سفارت کودتا، بی‌قاب بی‌نقاب و… از جمله برنامه‌هایی هستند که با تمرکز بر ابعاد مختلف دخالت کشورهای بیگانه در امور داخلی ایران تهیه شده اند. 

مدیر رادیو گفتگو با بیان اینکه، یکی از تنفرهای مهم و تاریخی ملت ایران، نفرت از آمریکا به جهت ۷۰ سال دخالت در امور داخلی کشور و مقابله با استقلال ملی ایرانیان است، گفت: طلوع این اقدامات با سرنگونی دولت ملی مصدق در ۱۳۳۲ آغاز شد و اوج دخالت‌ها را باید همراهی با صدام در جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمامانه مشاهده کرد که موج تنفر ایرانیان را بسیار تشدید کرد. حمایت از جریان‌های تروریستی و تجزیه طلب، فشارهای و تحریم‌های بین المللی کنونی، پناه دادن به منافقین و پشتیبانی تمام عیار از جنایات رژیم صهیونیستی، از جمله موارد شنیع رفتار آمریکاست. 

وی ادامه داد: دشمنی بی‌پایان آمریکا با ملت ایران چنان دیوار بی‌اعتمادی ایجاد نموده است که به جهت ادامه سیاست‌های این کشور و عمق نفرت ایرانیان، این فرایند سایه سنگینی بر نگرش ملت ایران نسبت به غرب و امریکا افکنده است. برنامه گفتگوی سیاسی در ۲ میزگرد تخصصی خود با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه سیاست ضمن واکاوای این موضوع به این پرسش پاسخ می‌دهد که، علت دشمنی امریکا با ملت ایران چیست و چرا نفت ایرانیان نسبت به ایالات متحده روز افزون است؟ . برنامه گفت و گوی سیاسی هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷:۳۰ پخش می‌شود. 

کوچک زاده تصریح کرد: برنامه تخصصی امواج شبهه که با هدف رفتارشناسی رسانه‌های بیگانه تولید می‌شود در این قسمت این سوال محوری را با مصادیقی از رفتار دشمن در قامت رسانه پاسخ می‌دهد که؛ رسانه‌های بیگانه چگونه تاریخ را برای مخاطبان خود تغییر میدهند؟ . این برنامه امروز ساعت ۱۶ به روی آنتن می‌رود. 

وی در ادامه به مجله‌های خبری-تحلیلی این شبکه نیز اشاره کرد و گفت: برنامه های؛ صبح و گفت و گو، رویداد و بدون خط خوردگی هم که به ترتیب ساعت ۸ صبح، ۱۲ظهر و ۱۹ به روی آنتن می‌رود به موضوعاتی از جمله کودتای ۲۸ مرداد میوه چینی از یک سال جنگ نرم استعمار و تایید رسمی نقش سیا در هدایت کودتای ۲۸ مرداد می‌پردازد. 

گفتنی است؛ علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌ها و جدول پخش این شبکه رادیویی می‌توانند به سایت رادیو گفت و گو به نشانی http://radiogoftogoo.ir/ مراجعه کنند، همچنین علاوه بر موج FM ردیف ۱۰۳.۵ مگاهرتز، این شبکه رادیویی را در برنامه کاربردی ایرانصدا روی گوشی‌های تلفن همراه خود نیز شنونده باشند. 

انتهای پیام/

نظر شما