شناسهٔ خبر: 68245447 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شادا | لینک خبر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:

همتی در شرایط سخت مسئولیت پذیرفته است/ مجلس به تجربه و تخصص رای اعتماد دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با دفاع از تجارب و تخصص عبدالناصر همتی برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، از همکاران خود در مجلس خواست که بر اساس توجه به تجارب و تخصص رای دهند چرا که وزارتخانه‌ حساسی مانند وزارت اقتصاد نیاز به فردی با تجربه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا، شمس‌الدین حسینی  در جلسه علنی امروز ( ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی در موافقت با برنامه‌های او گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس برنامه‌های وزیر پیشنهادی آقای همتی را به نمایندگی از مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی کرد و امیدوارم مجلس به تدقیق کمیسیون تخصصی اعتماد کند.

وی ادامه داد: در جریان بررسی مدارک آقای همتی دیدیم، ایشان مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری خود را با رتبه ممتاز در جمهوری اسلامی ایران گرفته یعنی دانشگاه تهران درس خوانده است؛ ضمن احترام به همه دوستانی که در خارج از ایران درس خوانده‌اند، این برای ما بسیار ارزشمند است چراکه ایشان اقتصاد ایران را می‌شناسند.

حسینی با اشاره به تجارب همتی در بخش‌های مختلف به خصوص بانک مرکزی و بیمه مرکزی، اظهار کرد: ایشان تمام سالهای پس از انقلاب مسئولیت داشته‌اند؛ البته که خط فکر سیاسی دارد اما فردی حرفه ای است. حالا درست است که به تخصص و تجربه توجه نکنیم و بر اساس تصورات ذهنی خود ایشان را رد کنیم؟

حسینی افزود: بر اساس استعلام ما از ستاد کل نیروهای مسلح، ایشان ماه سابقه رزمندگی دارد؛ این را می‌گویم که جوان تر‌ها بدانند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در بسیاری از موارد به تجربه بی توجه بوده ایم چه در رسیدگی به برنامه ها و عملکرد ایشان و سایر وزرای پیشنهادی به تجربه و تخصص توجه کنند؛ وزارتخانه جای آزمون و خطا نیست؛ وزارتخانه جای یادگیری نیست با توجه به شرایط اقتصاد کشور نمی توانم افراد بی تجربه را در وزارتخانه های حساس بگماریم.

وی یادآور شد: نگاهی به شرایط اقتصادی کشور در چند دهه گذشته حاکی از آن است که متأسفانه طی سال ۷۶ تا ۹۲ کل رشد اقتصادی ما ۲.۷ درصد بوده و در مقابل رشد نقدینگی به طور متوسط بالای ۲۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: درباره وضعیت اقتصادی کشور بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ باید بگویم نتیجه کنار گذاشتن برجام روی اقتصاد ما آوار شد. بنده طرفدار برجام نیستم و نمی‌گویم این مسائل فقط به برجام ربط داشت اما خروج از برجام که ربطی به رئیس کل بانک مرکزی نداشت و زمانی که برجام کنار گذاشته شد و از سوی دیگر چون با کشورهای همسایه هم نمی‌توانستیم کار کنیم، درآمد ارزی کشور به شدت کاهش یافت و جهش ارزی رخ داد.

وی ادامه داد: ما باید با امید با مردم صحبت کنیم و باید این نکته هم گفته شود که ما در همان مقطع موفق شدیم ذخایر ارزی کشور را حفظ کنیم. شرایط کشور سخت بود و بنده نمی‌گویم که همتی اصلاً ایرادی نداشته است بلکه می‌گویم باید تحلیل و ارزیابی‌های ما جامع باشد.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد یک وزارتخانه مهم است و نیازمند یک مدیر باتجربه است. بنده نمی‌گویم که در کشور قحط الرجال است اما برخی از افراد دیگری که برای تصدی وزارت اقتصاد مطرح بودند، فاصله بسیار زیادی با این وزارتخانه داشتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاحاتی را در قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین برنامه هفتم توسعه ایجاد کردیم که باید اجرایی شود. ما با همتی شرط کردیم که باید احکام توسعه را اجرایی کرده و برای اصلاح سیستم بانکی کشور اقدام کند.

حسینی گفت: برخی از مخالفان در مورد ترک فعل صحبت کردند و این در حالیست که هم برای همتی و هم صالح آبادی و معاونان آنان ترک فعل زدند، اما آیا این موضوع به تنهایی دلیلی بر این می‌شود که بگوییم یک فرد کارآمدی لازم را ندارد؟ آیا باید صالح آبادی که فردی پاکدست و مومن است را باید را بابت این موضوع از سفارت بازگردانیم؟

وی تصریح کرد: نمی‌گویم همتی بهترین عملکرد را داشته و تعهد هم نمی‌دهم که وی می‌تواند همه مشکلات را حل کند اما می‌گویم او تحصیلات تخصصی و مرتبط و تجارب لازم را دارد و در شرایط سخت مسئولیت قبول کرده است. ایشان 10 روز سفیر چین بود و در شرایط بحرانی از ایشان خواستند که رئیس کل بانک مرکزی شود و پذیرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: امروز هم از ایشان تعهد می گیریم در احکام قانون برنامه مصر باشند، چرا که به جای شعار در این احکام راهکار است، اگر در جایی کاستی می بینیم اصلاح کنند.

نظر شما