شناسهٔ خبر: 68245330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان اردبیل:

۳۷ میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی اردبیل توزیع شد

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان اردبیل گفت: ۳۷ میلیون لیتر سوخت در چهار ماه ابتدای سال جاری برای مصرف ماشین‌آلات، گلخانه‌ها، دامداری‌ها و مرغداری‌های بخش کشاورزی این استان توزیع شد.

صاحب‌خبر -

سیدحجت مدنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان سوخت توزیع شده به بخش کشاورزی استان اردبیل در مقایسه با چهار ماه آغازین سال قبل سه درصد کاهش یافته است.

وی افزود: برنامه‌ریزی دقیق این شرکت در تامین و توزیع سوخت بخش کشاورزی، نقش اساسی و تاثیرگذار در توسعه و رشد اقتصادی استان دارد و مقدار سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی امر، تعیین و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با نظارت کامل توزیع می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان اردبیل گفت: متقاضیان و فعالان سوخت بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به سامانه سدف به نشانی newtejaratasan.niopdc.ir و تکمیل اطلاعات، درخواست تحویل سهمیه اختصاصی خود را ثبت کنند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل در شمال غرب ایران، ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور است و ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد اما با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است و محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد و این استان در تولید غلات گندم و جو، در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

هم‌اینک ۱۳۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان اردبیل فعالیت دارند و بخش کشاورزی یک سوم تولید ناخالص داخلی و میزان اشتغال جمعیت فعال استان را به خود اختصاص داده است.

نظر شما