شناسهٔ خبر: 68245255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک استاد تاریخ با اشاره به کودتای 28 مرداد؛

نباید اجازه دهیم گذشته برایمان آینده‌سازی کند

مریم سلطانی

از دیدگاه یک استاد تاریخ باید به وقایعی همچون کودتای 28 مرداد با دیدگاهی عبرت‌گرایانه نگریست اما اجازه ندهیم گذشته برایمان آینده سازی کند.

صاحب‌خبر -

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کودتای ۲۸ مرداد نباید ایجاد کننده بستری برای عدم ارتباط موثر با دنیای غرب باشد، اظهار کرد: این اتفاق  در ۷۱ سال گذشته رخ داده است که ما نباید همچنان دامن خود را به آتش این حادثه تلخ بسوزانیم و علم سیاست این موضوع را نمی‌پذیرد. در این دست از رخدادهای تاریخی و دخالت دیگر کشورها بر امور کشوری دیگر، ما تنها نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها پس از جنگ جهانی اول و دوم درگیر این اتفاقات ناگوار شده‌اند. در کودتای تلخ  ۲۸ مرداد علاوه بر دخالت آمریکا و انگلیس در امور کشور، احزاب و گروه‌های سیاسی داخلی نیز مزید و بستر ساز این اتفاق تلخ شدند. انگلستان پس از زمان صفوی، بین ایلات، عشایر و گروه‌های اجتماعی راه یافت و با گروه‌های مختلف سیاسی ارتباطات مختلفی را برای نفوذ در کشور و بسترسازی این کودتا ایجاد کرد.

این استاد تاریخ دانشگاه با تاکید بر اینکه نباید خود را درگیر اتفاقات گذشته کنیم، بیان کرد: خانم آلبرایت، وزیر خارجه دوران ریاست جمهوری اوباما از مردم ایران عذرخواهی کرد که البته با این عذرخواهی ضربه بزرگ کودتای ۲۸ مرداد از یاد و خاطره ایرانیان پاک نخواهد شد. در آن دوران دخالت بسیار گسترده‌ای در کشور حاکم شد ولی در مجموع نباید اجازه دهیم  گذشته آینده سازی کند و تاثیری بر روابط کنونی ما با جهان بگذارد.

بیگدلی اضافه کرد: به طور معمول گفته می‌شود از هر حادثه با قدمت ۳۰ ساله به عنوان یک رویداد تاریخی قلمداد می‌شود که اگر این کودتای تلخ در روابط بین‌الملل کنونی ما ذره‌ای تاثیرگذار باشد، یک دیدگاه سنتی و عقب‌افتاده است. هندوستان قریب به ۲۰۰ سال مستعمره کامل انگلستان بود ولی اکنون شهردار و نخست وزیر انگلستان هندی هستند و ما نیز نمی‌توانیم خود را درگیر گذشته‌های دور بکنیم. اگر نسبت به گذشته چشم‌های خود را بسته و نگاه خود را به آینده معطوف کنیم، می‌توانیم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گشایش‌هایی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نوسازی در روابط ما و جامعه بین‌الملل به وجود آید، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی و سیاست خارجه در کشور به دلیل بسته شدن راه‌های ارتباطی بین ما و غرب است. عقب افتادگی‌ها و مشکلات در کشور ناشی از این سیاست‌گذاری‌های انتقام‌جویانه است که متاسفانه در فرهنگ انتقام جویی نگاه همواره به گذشته و حادثه‌های تلخ در روابط است ولی دلیلی بر افزودن بار سنگینی مشکلات و سختی‌ها بر دوش مردم نمی‌شود.

این استاد تاریخ دانشگاه گفت: در دولت عثمانی نیز اتفاقاتی مشابه کودتای ۲۸ مرداد و دخالت کشورهای دیگر در کشور وجود داشته است. ژاپن از سال ۱۹۴۵، دو بار توسط آمریکا بمباران هسته‌ای شد ولی اکنون روابط بسیار نزدیکی با این کشور دارد.  این مثال‌های تاریخ نشان‌دهنده تاثیر عبور از رخدادهای تلخ گذشته و تلاش برای ایجاد روابط بهتر خارجه است. 

انتهای پیام 

نظر شما