شناسهٔ خبر: 68243180 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب چالش‌های کمبود آب و کشاورزی فارس در مطبوعات

شیراز - ایرنا –علاوه بر متن و حاشیه حضور رئیس جمهور پزشکیان در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از کابینه پیشنهادی‌اش و آغاز بررسی صلاحیت وزرای دولت چهاردم، ۲ مساله چالش‌های آبی و مشکلات کشاورزان فارس و صادرکنندگان محصولاتشان در روزنامه‌های ۲۸ مرداد این استان نمود یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، خرامه یکی از شهرستان‌های همسایه شیراز است که چندی است با مشکلات آب آشامیدنی مواجه شده تا جایی که اشتغال کشاورزی آن نیز تهدید شده است.
روز گذشته مسئولان قضایی فارس از جمله رئیس کل دادگستری استان و دادستان مرکز فارس در سفری به این شهرستان، برخی چالش های آبی آن را بررسی و دستورات لازم را صادر کردند.
این موضوع تقزیبا در همه روزنامه‌های فارس نمود یافت و هر یک با عنوانی آن را منتشر و برجسته کردند.
" ورود دستگاه قضا به مشکلات آب آشامیدنی شهرستان خرامه" تیتری بود که روزنامه سبحان انتخاب کرد و به نقل از رئیس کل دادگستری فارس نوشت: جمع‌آوری پمپ‌های مجاز برداشت آب با جدیت و حساسیت توسط دادستان شهرستان خرامه آغاز می‌شود.
در این خبر به انتقاد حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی از حفر چاههای غیر مجاز در خرامه اشاره شده و او خواسته است که دادگستری شهرستان اقدامات انجام شده برای حل مشکلات آب را به صورت روزانه نظارت کند.
او البته بر پیگیری حق آبه حوزه آبریز رودخانه کر برای احقاق حقوق عامه نیز تاکید کرد که در روزنامه‌ها انعکاس یافت.
روزنامه شیراز نوین نیز تیتر نخست شماره ۲۸ مرداد خود را به همین خبر اختصاص داد و نوشت: " مدیریت منابع آب زیر ذره‌بین دستگاه قضایی".

این روزنامه بر این بخش از صحبت‌های رئیس کل دادگستری فارس تاکید کرد که جلوگیری از برداشت چاه‌های غیر مجاز از همین امروز در دستور کار حوزه قضایی قرار خواهد گرفت.
خبر جنوب دیگر روزنامه چاپ شیراز نیز اولتیماتوم رئیس دستگاه قضا در فارس را تیتر نخست خود کرد که : " مهلت ده روزه دستگاه قضا برای حل مشکلات آب آشامیدنی خرامه" دستورات صادر شده برای پیشگیری از بهره‌برداری‌های غیر قانونی از منابع آبی این شهرستان از سوی حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس را منتشر کرد.
این روزنامه همچنین تاکید رئیس کل دادگستری فارس بر احقاق حق آبه حوزه آبریز رودخانه کر را هم برجسته کرد.
روزنامه افسانه نیز این خبر را در صفحه‌های میانی خود منتشر کرد تا تقریبا همه روزنامه‌ها در شماره اخیر خود چالش آبی خرامه فارس را از نظر دور نداشته باشند.

بازتاب آسیب‌های خاموشی به کشاورزی

روزنامه افسانه در این شماره خود گزارشی با تیتر " قطعی برق فعالیت کشاورزان را مختل کرد" منتشر کرده و نوشته است که کشاورزان سه استان کشور از جمله فارس به قطعی برق چاه‌های آبیاری خود بر خلاف ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار معترض شده‌اند.
در این گزارش آمده است: در حال حاضر درصد بالایی از چاه‌های آبیاری کشور به برق وابسته هستند و کشاورز نیز در زمان مشخصی آبیاری انجام می‌دهد، از این موضوع قطعی های مکرر آن هم بدون اطلاع قبلی مشکلات متعددی را از قبیل مختل شدن زمان آبیاری بر جای گذاشته است.
آنطور که در این گزار ش بیان شده این قطعی ها در سال‌های گذشته نیز یک تا ۲ ساعت بوده اما امسال به ۶ ساعت در روز رسیده است.
کشاورزان فارس گفته‌اند: قطع برق در اوج گرما باعث آسیب دیدن گیاهان شده است.
مساله عزت و حرمت صادر کنندگان محصولات کشاورزی
صفحه اقتصادی تماشا نیز در مصاحبه با رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی فارس به صادرات تولیدات کشاورزی این استان پرداخته است.

هادی حنایی در این گفت‌وگو بیان کرده که متاسفانه عزت صادرکنندگان از بین رفته و با صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه از یک سو و عدم همکاری با صادرکننده از سوی دیگر گاها ضررهای هنگفتی به صادرکنندگان محصولات کشاورزی تحمیل می‌شود.

او با بیان اینکه صادرکنندگان هر روز منتظر تصمیمات سازمان جهاد کشاورزی هستند تا ببینند قرار است چه مشکلی داشته باشند، گفته حقیقت این است که صادرکننده ما به دلیل نابسامانی بازار صادرات و تصمیمات آنی، متولیان حتی برای یک هفته نیز نمی‌تواند برنامه ریزی کند.

برچسب‌ها:

نظر شما