شناسهٔ خبر: 68243176 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استاندار: استاندار:

۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان یزد جذب شد ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان یزد جذب شد

استاندار یزد گفت: به رغم موانع موجود در سرمایه‌گذاری مانند تحریم و کمبود زیرساخت‌ها، از ابتدای دولت سیزدهم ۲۰۰ میلیون دلار جلب سرمایه‌گذاری خارجی در استان محقق شده است.

صاحب‌خبر -

مهران فاطمی گفت: در سال ۱۴۰۲ ، ۲۲۵ طرح با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام شد.

وی در خصوص مهمترین طرح‌ها و پروژه‌های مورد افتتاح استان در هفته دولت گفت: مجتمع سرب و روی مهدی آباد با حجم سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد یورو، یزد یک فولاد آلیاژی با اعتبار ۱۱۵ میلیون یورو، سد مخزنی هرات، فاز اول رینگ آب شهر یزد، مجتمع آموزشی حیات طیبه یزد و خط اسمالون مروست بخشی از این طرحها هستند.

استاندار یزد با اشاره به افزایش برق تولیدی استان یزد با افتتاح نیروگاه شماره ۲ سیکل ترکیبی چادرملو تصریح کرد: مهمترین رویکرد استان در این حوزه با توجه به مسائل زیست محیطی و سوخت، حرکت به سمت ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی است.

فاطمی از برنامه ریزی استان جهت تولید ۲۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۷ مگاوات برق خورشیدی تولید شده و تا پایان سال جاری ۱۵۰ مگاوات و تا سال آینده ۵۰۰ مگاوات دیگر تولید خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: تجهیز ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی به برق خورشیدی، احداث ۴ هزار نیروگاه خورشیدی تا پایان سال ۱۴۰۳، راه‌اندازی نیروگاه های خورشیدی تجمیعی در روستاها و اولین نیروگاه خورشیدی تجمیعی ۵ مگاواتی ویژه هزار مددجوی بهزیستی در دستور کار استان قرار دارد.

استاندار یزد تاکید کرد: صنایع به منظور خارج شدن از لیست قطعی ها موظف به تامین ۵ درصد از برق مورد نیاز خود از محل انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی هستند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص قطعی بدون هماهنگی برق بخش خانگی در برخی مناطق استان توضیح داد: قطعی‌ برق به صورت کشوری و سراسری اعمال می‌شود اما پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از قطعی برق مشترکین استان بیش از نقاط دیگر کشور انجام شده است.

فاطمی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص ساماندهی اتباع خارجی در استان گفت: این موضوع نیازمند عزم ملی و سیاست‌های بالا دستی است اما تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر از اتباع غیر مجاز از استان یزد طرد شده‌اند.

وی از برنامه استان برای طرد تعدادی از اتباع مجاز بر اساس دستورالعمل های مشخص در سال آینده و نیز پاکسازی برخی محلات بحرانی شهر یزد در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: با این وجود بسیاری از واحدهای صنعتی و حتی برخی امور شهروندان و نیز پروژه‌های نهضت ملی مسکن با طرد اتباع با مشکل مواجه خواهند شد.

استاندار یزد در پاسخ به سوالی در خصوص اخراج کارگران بومی معدن دی ۱۹ توضیح داد: اولویت اول استان همواره اشتغال نیروهای کار بومی بوده است، لذا صحت این موضوع بررسی و دستورات لازم صادر می‌شود.

وی در واکنش به سوال دیگری در خصوص اولویت حفاظت از محیط زیست یا توسعه صنعتی در استان پاسخ داد: حلقه مفقوده بین توسعه و محیط زیست، بهره‌گیری از بروزترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها و عدم به کارگیری روش‌های فراتر از تاب آوری زیست محیطی است.

فاطمی با تاکید بر اینکه توقف توسعه، حذف صورت مسئله است، خاطرنشان کرد: باید با بکارگیری فرایندهای نوآورانه و فناورانه علمی مسئله آلودگی هوا و تخریب محیط زیست حل شود، لذا رویکرد استان حفظ محیط زیست همراه با توسعه دانایی محور خواهد بود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص اعتبارات جذب شده استان گفت: بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه جذب شده استان در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۸۰ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱۵۳ میلیارد و سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸۴۰ میلیارد تومان بوده اما در سال ۱۴۰۲ به ۴۶۲۷میلیارد تومان رسیده است.

استاندار یزد به تشریح اعتبارات دو سفر رئیس جمهور به استان پرداخت و گفت: سفر اول از ۱۵۰ مصوبه و ۷۸۶۰ میلیارد تومان اعتبار و دور دوم از ۱۰۰ مصوبه و ۴۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برخوردار بود که به ترتیب ۵۷۲۷ و ۱۷۷۴ میلیارد تومان این اعتبارات تاکنون محقق شده است.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ در استان ۲۲۵ طرح با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری را شاهد بوده‌ایم، افزود: علی رغم موانع موجود در سرمایه گذاری مانند تحریم و کمبود زیرساخت‌ها از ابتدای دولت سیزدهم ۲۰۰ میلیون دلار جلب سرمایه‌گذاری خارجی و ۲۳ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری در استان محقق شده است.

فاطمی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات استان جهت پیگیری مطالبات پرستاران اظهار کرد: مطالبات مهمی نظیر اجرای کامل قانون تعرفه گذاری، قانون ارتقا بهره‌وری، ابلاغ شرح وظایف پرستاران، بیمه پرستاری و سختی کار در سطح ملی پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص پیگیری مسائل استانی پرستاران گفت: علاوه بر پرداخت بخشی از معوقات پرستاران تا هفته آینده، مقرر شد جهت توزیع عادلانه پرداختی‌ها نمایندگان پرستاران مدل مالی جدیدی را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و در چهارچوب قانون ارائه کنند تا از طریق ملی پیگیری شود.

استاندار یزد با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص آماده سازی ورزشگاه شهید نصیری برای میزبانی از لیگ برتر یادآور شد: حجم وسیع ایرادات سازمان لیگ با همت شبانه روزی اداره کل ورزش و جوانان رفع شده و مورد تایید نماینده سازمان لیگ قرار گرفته است.

فاطمی با بیان اینکه برخی ایرادات مانند مسئله نور ورزشگاه شهید نصیری جهت اخذ تاییدیه نهایی تا روز شنبه مرتفع خواهد شد خاطرنشان کرد: مجموعه استان تمام تلاش خود را برای آماده سازی این ورزشگاه جهت میزبانی از تمامی بازی‌های چادرملو در لیگ برتر انجام خواهد داد.

نظر شما