شناسهٔ خبر: 68242102 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ژاپن مرکز تحقیقاتی نظامی برای تسلیحات پیشرفته راه‌اندازی می‌کند

تهران- ایرنا- ژاپن در راستای آنچه مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و کمبود نیروی نظامی این کشور نامید، یک مرکز تحقیقاتی جدید برای توسعه تسلیحات نوین مانند موشک‌های مافوق صوت و پهپادهای هوش مصنوعی، راه‌اندازی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، وزارت دفاع ژاپن با بیان این مطلب، افزود: ما این مرکز را موظف به توسعه تسلیحات «تغییرگر بازی» کردیم؛ تسلیحاتی همچون موشک‌های مافوق صوت و هواپیمای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی که توانایی کنترل در شرایط سخت دارند.

این نهاد نظامی ژاپن افزود: در این مرکز سیستم‌هایی که از امواج الکترومغناطیسی برای شناسایی زیردریایی‌ها استفاده می‌کنند نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش وزارت دفاع ژاپن، این مرکز تحقیقاتی قرار است در ماه اکتبر (مهر و آبان) افتتاح و زیر نظر آژانس اکتساب، فناوری و لجستیک این وزارت‌خانه فعالیت کند.

این اظهارات مقام‌های دفاعی ژاپن درباره ایجاد مرکز تحقیقاتی تسلیحات نوین در حالی مطرح شده است که توکیو با نگرانی فزاینده‌ای نسبت به آنچه که تهدیدات امنیتی ناشی از چین، روسیه و کره شمالی می‌خواند، روبرو است و در عین حال، تردیدهایی درباره تمایل دولت‌های آینده آمریکا نسبت به حمایت از متحدانش نیز وجود دارد.

در این میان، بحث‌ها پیرامون تصمیم نیروی هوایی ایالات متحده برای کنار گذاشتن برنامه جنگنده نسل ششم (NGAD) که هزینه هر فروند آن بسیار بالاست و به جای تولید این جنگنده ممکن است واشنگتن به خرید نسخه‌های جدیدتر از F-15 Eagle روی آورد، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

تحلیلگران درهمین راستا، اظهار داشتند: نیروی دفاع از خود ژاپن که با کمبود نیروی انسانی روبروست، باید به توسعه فناوری‌های پیشرفته بپردازد و این مرکز تحقیقاتی جدید نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهد کرد. این مرکز ممکن است در چاروچوب مشخص با کشورهای متحد، از جمله آمریکا همکاری داشته باشد تا بار مالی توسعه سیستم‌های نظامی پیشرفته را با این کشورها تقسیم کند.

به گفته وزارت دفاع ژاپن، یکی از زمینه‌های مورد توجه ویژه، کاربرد هوش مصنوعی در طیف وسیعی از کاربردهای نظامی، از جمله شناسایی هدف، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، فرماندهی و کنترل، پشتیبانی لجستیک، عملیات پهپادها و امنیت سایبری است.

توکیو همچنین متعهد شده به سمت سلاح‌های کاملاً خودمختار، معروف به «ربات‌های قاتل»، نخواهد رفت؛ ولی تصمیم دارد در راستای مقابله با کمبود نیروی نظامی ژاپن از فناوری هوش‌مصنوعی برای طیف گسترده‌ای از تسیلحات نظامی استفاده کند.

نظر شما