شناسهٔ خبر: 68241569 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفر رئیس جمهور ویتنام به چین

ساجده محمودی

رئیس جمهور ویتنام در اولین سفر خارجی خود صبح امروز وارد چین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «تو لام» که به تازگی به‌عنوان رئیس جمهور ویتنام انتخاب شده است در اولین سفر خارجی خود امروز (یک‌شنبه) سفر سه روزه خود را به چین آغاز کرد.

بنابر اعلام رسانه‌های دولتی چین، تو لام صبح امروز وارد گوانگجو شد که یک مرکز صنعتی و صادراتی در نزدیکی هنگ کنگ است. او قرار است در مدت زمان حضور خود در این شهر جنوبی چین از مراکزی بازدید کند که زمانی «هوشی مین» رهبر سابق کمونیست ویتنامی در آن حضور داشت.

رئیس جمهور ویتنام در جریان این سفر با شی جین‌پینگ، رهبر چین و دیگر مقامات بلندپایه این کشور دیدار خواهد کرد.

لام ۳ اوت به‌عنوان دبیرکل حزب کمونیست ویتنام که بالاترین مقام رهبری در این کشور است، تایید شد. او همچنین از ماه می تاکنون عنوان رئیس جمهور کشور را که تا حد زیادی به صورت تشریفاتی است، بر عهده داشته است. در واقع او جانشین «نگویِن فو ترونگ» شد که در ۱۹ ژوئیه پس از ۱۳ سال فعالیت به‌عنوان دبیر کل حزب کمونیست درگذشت.

به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود که رهبر جدید ویتنام به استراتژی رئیس جمهور قبلی برای ایجاد تعادل در روابط با چین، ایالات متحده و روسیه ادامه دهد.

یو شیانگ دونگ، مدیر موسسه مطالعات ویتنام در دانشگاه ژنگژو چین روز شنبه در روزنامه گلوبال تایمز نوشت: این واقعیت که لام چین را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود از زمان تصدی ریاست جمهوری انتخاب کرد، نشانه این است که او اهمیت زیادی برای روابط خود با پکن قائل است. اما تجربه نشان می‌دهد که این، به هیچ وجه به این معنی نیست که ویتنام قرار است به روابط خود با ایالات متحده بی‌اعتنایی کند.

به گزارش رویترز، اگرچه ویتنام و چین روابطی طولانی مدت به عنوان کشورهای کمونیستی تک حزبی دارند، پکن و هانوی بارها و بارها بر سر سرزمینی که هر دو در دریای چین جنوبی ادعای مالکیت آنها را دارند، با هم نزاع داشته‌اند. به تازگی یک کشتی گارد ساحلی ویتنامی در رزمایش‌های مشترک در فیلیپین شرکت کرد که یک سری برخوردهای خشونت‌آمیز با چین بر سر قلمرو مورد مناقشه در همان آب‌ها داشته است.

چین هم در سال ۱۹۷۹ برای مدت کوتاهی به بخش‌هایی از شمال ویتنام حمله کرد.

با این حال، ویتنام از نظر اقتصادی از سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان چینی سود برده است که تولید خود را تا حدی به این کشور آسیای جنوب شرقی منتقل کرده‌اند تا محدودیت‌های ایالات متحده بر پنل‌های خورشیدی و سایر صادرات از چین را دور بزنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما