شناسهٔ خبر: 68241119 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هواشناسی قشم: ناپایداری‌ جوی و دریایی تا آخر هفته در هرمزگان تداوم دارد

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم گفت: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان و آب های جنوب کشور تا پایان هفته جاری تداوم دارد که سبب اختلال در رفت و آمدهای دریایی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

محمد کاملی دیرستانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف و پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم اظهار داشت: بر پایه نقشه ها و مدل های هواشناسی روز جاری همچنان آب های تنگه هرمز، شرق خلیج فارس و دریای عمان با وزش بادهای نسبتا شدید جنوب شرقی، مواج است.

وی با اشاره به اینکه بیشینه سرعت باد به ویژه در تنگه هرمز به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۱۸۰ سانتیمتر خواهد رسید، افزود: توصیه می شود شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای آمد و شد ایمن سایر شناورها صورت پذیرد.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: امروز در سواحل و جزایر هرمزگان نیز وقوع گرد و غبار موقتی، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا محتمل خواهد بود.

کاملی دیرستانی با بیان اینکه در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب در بلندی های استان به ویژه شهرستان های بشاگرد، حاجی آباد، بستک و مناطق مرتفع و مستعد مرکزی رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران و رعد و برق، تندباد لحظه ای و سیلابی شدن مسیل ها پیش بینی می‌شود، گفت: توصیه می شود هرمزگانی ها از صعود به بلندی ها و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه های فصلی خودداری کنند.

وی بیان کرد: طبق پیش بینی های انجام شده از ساعت های بعدازظهر دوشنبه ۲۹ مرداد از سرعت باد در خلیج فارس به طور موقت کاسته خواهد شد اما در دریای عمان و تنگه هرمز تداوم وزش باد پیش بینی می شود و از روز سه شنبه تا پایان هفته جاری نیز همچنان ناپایداری های جوی و دریایی با شدت و ضعف در سطح استان، مورد انتظار است.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم افزود: به لحاظ دمایی در این مدت نوسانات دمایی تغییر چندانی نخواهد داشت.

وی بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۳۰ درجه و ۸۵ درصد و شهر قشم را ۳۱ و ۷۹ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

نظر شما