شناسهٔ خبر: 68240997 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

فشار ناآرامی‌های خشونت‌بار بر سیستم عدالت کیفری انگلیس

سیستم عدالت کیفری انگلیس که پیش از این در مواجهه با مشکلات درهم تنیده در معرض فروپاشی قرار گرفته بود، با بروز ناآرامی‌های خشونت‌بار در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – ناآرامی‌های خشونت‌بار تابستان ۲۰۲۴ در انگلیس پیامد‌های متعددی را به دنبال داشت؛ از تشدید نگرانی‌ها درباره رشد راست‌گرایی افراطی تا به خطر افتادن زندگی پناهجویان و مسلمانان، از آشکار شدن سنت خشونت‌های نژادپرستانه تا تشدید ضعف‌های سیستم عدالت کیفری.

در این میان سیستم عدالت کیفری انگلیس که پیش از این نیز با بحران‌های جدی مواجه بود که آن را در آستانه فروپاشی قرار داده بود، در ابعاد و وجوه مختلف با چالش‌های تشدید شده مواجه شد.

چند نفر به دلیل شرکت در ناآرامی‌های خشونت‌بار در انگلیس دستگیر شدند؟

شمار افرادی که به دلیل نقش داشتن یا حضور در ناآرامی‌های خشونت‌بار اخیر در انگلیس به دادگاه‌های این کشور معرفی شده‌اند، به سرعت در حال افزایش است.

از ۲۹ جولای (هشتم مرداد) تاکنون در مجموع ۶۷۷ اتهام و هزار و ۱۱۷ بازداشت ثبت شده است.

رئیس پلیس ملی انگلیس برای نظم عمومی، گفت که پلیس به شناسایی و دستگیری افرادی که در ناآرامی‌های خشونت‌بار دست داشته‌اند، تا هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: با فروکش کردن بی‌نظمی و ناآرامی‌ها، احتمالا دستگیری‌ها کُند می‌شود، اما تحقیقات برای چندین ماه ادامه خواهد داشت، زیرا افسران متخلفان را در پشت حساب‌های شبکه‌های اجتماعی ناشناس شناسایی می‌کنند و آشوبگران نقابدار را از طریق ساعت‌ها بررسی دوربین مداربسته تا لحظاتی قبل از پوشاندن صورتشان ردیابی می‌کنند.

این مقام انگلیسی اظهار کرد: ما ضد اعتراض نیستیم، ما ضد جنایت هستیم؛ پلیس با مواردی که غیرقانونی و خشونت‌آمیز است، برخورد خواهد کرد؛ ادعا‌ها مبنی بر اینکه پلیس نسبت به اعتراض‌های طرفدار فلسطین و محیط‌زیست سهل‌گیرانه‌تر بوده است، اشتباه است، زیرا آن‌ها اقامتگاه‌ها را آتش نمی‌زدند، آجر پرت نمی‌کردند، ...

در حالی که بسیاری از متهمانی که تاکنون دستگیر و در دادگاه حاضر شده‌اند، به گناه خود اعتراف کرده و به سرعت محکوم شده‌اند، بیش از ۱۵۰ پرونده قرار است به محاکمه‌های کامل دادگاهی بروند و به حجم عظیمی از پرونده‌ها ملحق شوند که از قبل، فرایند رسیدگی به آن‌ها برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است.

 

فشار ناآرامی‌های خشونت‌بار بر سیستم عدالت کیفری انگلیس

فشار بر سیستم عدالت کیفری انگلیس

در حالی که پلیس انگلیس در واکنش به ناآرامی‌های خشونت‌بار اخیر در این کشور، افسران اضافی را مستقر کرده و در دستگیری صد‌ها نفر نقش محوری داشته است، سیستم عدالت کیفری گسترده‌تر شامل دادگاه‌ها و زندان‌های این کشور خود را برای مقابله با فشار‌های فزاینده مجهز نمی‌بیند.

از زمان آغاز ناآرامی‌های خشونت‌بار در انگلیس در ۳۰ جولای سال جاری (نهم مرداد) درپی حمله مرگ‌بار با چاقو و متعاقب آن به راه افتادن موجی از اطلاعات نادرست، پلیس انگلیس برای سرکوب و مقابله با خشونت‌ها به‌صورت گسترده وارد عمل شد و صد‌ها نفر را دستگیر کرد.

با وجود همه اقدام‌های یادشده، ناآرامی‌های خشونت‌بار هنوز کاملا به پایان نرسیده و چالش‌های ناشی از این خشونت راست افراطی با گذشت زمان برجسته می‌شود.

سیستم عدالت کیفری انگلیس در حال حاضر از کمبود تعداد وکلا، قضات و قضات جنایی رنج می‌برد؛ موضوعی که کاهش قابل توجهی در تعداد پرونده‌های رسیدگی شده را درپی داشته است.

در حال حاضر ۹۵ هزار پرونده عقب‌مانده در دادگاه‌های انگلیس وجود دارد.

  • بیشتر بخوانید:
  • خشونت‌های مرگ‌بار راست افراطی انگلیس؛ بومرنگ استاندارد‌های دوگانه اروپا
  • پرونده باز ناآرامی‌های خشونت‌بار در انگلیس؛ صد‌ها نفر بازداشت و به حبس رفتند
  • راست‌گرایان افراطی علیه‌های پناهجویان؛ ناآرامی چند شهر انگلیس را فراگرفت

ازدحام بیش از حد در زندان‌های انگلیس

سیستم زندان‌های انگلیس در این هفته وارد بحران جدیدی می‌شود، زیرا با برگزاری دادگاه‌های رسیدگی به اتهام‌های بازداشت‌شدگان در جریان ناآرامی‌های خشونت‌بار و صدور احکام، آن‌ها باید به زندان منتقل شوند.

با وجود این، برخی از گزارش‌ها، از آزادی این زندانیان به قید وثیقه به دلیل نبود فضای لازم در زندان‌ها حکایت دارند.

براساس گزارش‌های یادشده، طرح اضطراری با نام عملیات سحرگاهان در انگلیس مطرح شده که از انتقال زندانیان از بازداشتگاه‌های پلیس به دادگاه‌ها جلوگیری می‌کند، مگر اینکه فضای لازم در زندان برای انتقال فراهم باشد.

آبزرور گزارش داد که طرح یادشده احتمالا این هفته آغاز شود؛ این طرح در مارس ۲۰۲۴ (اسفند سال گذشته) پس از آن که جمعیت زندان‌ها در انگلیس به سطح بحرانی رسید، برای چند هفته استفاده شده بود.

یک سند داخلی نشان می‌دهد که گروهی برای بررسی و ارزیابی فضا‌های خالی در زندان‌ها در نظر گرفته شده‌اند تا مشخص کنند که چه تعداد از زندانیان از بازداشتگاه پلیس به دادگاه منتقل شوند تا در جلسه‌های رسیدگی به اتهام‌ها حضور یابند و چه تعداد به قید وثیقه آزاد شده و رسیدگی به پرونده‌شان به تعویق بیفتد.

آبزرور همچنین گزارش داد که جدیت جرایم مبنای انتقال زندانیان از بازداشتگاه پلیس به دادگاه است و برگزاری جلسه‌های دادگاه اولویت‌بندی می‌شود.

در عین حال، ممکن است صدور احکام حبس، بازداشت‌شدگان را برای طی کردن مجازات زندان به صد‌ها مایل دورتر از خانه منتقل کند.

تاکنون بیش از ۳۰۰ متهم به جرایم مربوط به بی‌نظمی متعاقب حادثه ساوتپورت در بازداشت قرار گرفتند و تعداد این افراد به سرعت در حال افزایش است، زیرا پلیس انگلیس وعده داده که تا هر زمان که لازم باشد، به ردیابی مجرمان ادامه می‌دهد.

خلاصه وضعیت زندان‌های انگلیس به‌ویژه برااس گزارش اخیر وزارت دادگستری این کشور به این شرح است: با وجود باز شدن زندان‌های جدید فضا برای حبس زندانیان کم است و بحران ازدحام جمعیت در آینده حادتر خواهد شد؛ کاهش تعداد افسران زندان و بی‌تجربگی افسران تازه وارد، حفظ و تامین امنیت و ایمنی در زندان‌های شلوغ را به مشکلی جدی تبدیل کرده است.

طرح اضطراری عملیات سحرگاهان چیست؟

عملیات سحرگاهان Operation Early Dawn یک عملیات احتیاطی حفاظتی است که زندانیان را قبل از انتقال به زندان به مدت یک شب در ۲۰۰ سلول در اختیار پلیس نگه می‌دارد.

رئیس ملی انجمن افسران زندان، گفت که فقط ۳۴۰ فضا در زندان‌های مردان بزرگسال باقی مانده است که می‌توان متهمان جدید را در آن‌ها مستقر کرد؛ به گفته وی افزایش گسترده‌ای در جمعیت زندانیان طی هفته‌های اخیر وجود داشته است و این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که تاکنون دیده است.

رئیس ملی انجمن افسران زندان‌های انگلیس هشدار داد که اگرچه حزب کارگر طرح جدیدی را برای آزادی زودهنگام اعلام کرده است که انتظار می‌رود براساس آن هزاران زندانی آزاد شوند، اما طرح یادشده تا ماه آینده اجرایی نمی‌شود؛ چیزی که ما نگران آن هستیم سه هفته آینده است.

 

فشار ناآرامی‌های خشونت‌بار بر سیستم عدالت کیفری انگلیس

پیامد‌های بحران در سیستم عدالت کیفری انگلیس

کارشناسان تاکید دارند که ناتوانی سیستم عدالت کیفری انگلیس در رسیدگی سریع به پرونده‌ها می‌تواند پیامد‌های جدی داشته باشد، زیرا اگر شرکت‌کنندگان در ناآرامی‌های خشونت‌بار به این نتیجه برسند که چه به دلیل آزادی به قید وثیقه آزاد و چه به دلیل طولانی شدن روند رسیدگی دادگاه، می‌توانند از مجازات بگریزند، احتمالا برای ادامه اقدام‌های خشونت‌بار و خرابکارانه خود جسارت می‌یابند.

علاوه بر این، ماهیت صراحتا نژادپرستانه بسیاری از حوادث اخیر خطر ناآرامی‌های بیشتر را افزایش می‌دهد.

عدم مجازات محسوس می‌تواند دیگر گروه‌های افراطی را به خیابان‌ها بیاورد و تنش‌ها را بیشتر کند.

برخی از کارشناسان انگلیسی از انگیزه مشکل‌زاتر خشونت‌های اخیر در این کشور به‌عنوان یک موضوع مهم یاد می‌کنند و می‌گویند که برخلاف ناآرامی‌های پیشین در این دور شاهد خشونت‌های وحشتناک‌تری در قالب حمله به مساجد و اقامتگاه‌های پناهجویان بودیم.

ناآرامی‌های خشونت‌بار راست افراطی در عین حال، آسیب‌پذیری‌های سیستم عدالت کیفری انگلیس را آشکار کرده است؛ سیستمی که طی سال‌ها به دلایل مختلفی تضعیف شده و اکنون برای مقابله با یک بحران بی‌سابقه تلاش می‌کند.

در حالی که پلیس انگلیس تمام تلاش خود را در این شرایط انجام می‌دهد، سیستم گسترده‌تر دادگاه‌ها، زندان‌ها و متخصصان حقوقی در دریای مشکلات غرق شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما