شناسهٔ خبر: 68240301 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

برگزیده دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ:

مهم‌ترین حسن جشنواره سیمرغ آشنایی با افراد ممتاز کشور و تبادل نظر با عقاید و فرهنگ‌های مختلف است

جشنواره بین‌المللی سیمرغ، بزرگ‌ترین آوردگاه فرهنگی و هنری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این جشنواره که تاکنون در ۱۲ دوره برگزار شده است، محل رقابت برترین آثار هنری از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و عموم شرکت‌کنندگان در بخش ملی است. در این قسمت از سلسله گفتگوهای آشنایی با برگزیدگان دوازدهم جشنواره بین‌المللی سیمرغ با نجمه عباسی آشنا می‌شویم که رتبه سوم رشته عکاسی را در بخش دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای اثر «نشاط» کسب نمود. در این گفتگو با مفدا مازندران با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

در ابتدا خودتان را برای خوانندگان مفدا-مازندران معرفی کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. سلام. نجمه عباسی هستم دانشجوی کارشناسی ارشد ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی.

برای ما توضیح دهید که چطور با جشنواره بین المللی سیمرغ آشنا شدید و انگیزه اصلی شما برای شرکت در جشنواره سیمرغ چه بوده است؟

از طریق پوسترهایی که در سرای دانشجویی نصب شده بودند و دعوت مستقیم کارکنان فرهنگی در دانشکده با جشنواره آشنا شدم. با توجه به اینکه جشنواره سیمرغ جشنواره‌ای فرهنگی و هنری هست و با هنر بهتر می توان مفاهیم رو به عموم انتقال داد، فرصت را غنیمت شمردم و طی سفری که داشتم سوژه مناسب با مضمون جشنواره پیدا کردم و به جشنواره ارسال نمودم.

تحصیلات شما در چه زمینه‌ای است و چگونه این تحصیلات به فعالیت‌های فرهنگی شما کمک کرده است؟

بنده در زمینه ترکیبات دارویی دریایی تحصیل می‌کنم؛ البته سابقه تحصیلی من بیشتر دریایی است و با توجه به رشته قبلی و سفرهای علمی بسیاری که در این زمینه داشتم، یکی از الزامات سفر ثبت لحظات بود و بیشتر مشغول عکاسی بودیم، البته آن زمان گوشی‌های با کیفیت نبود و بیشتر با دوربین عکاسی عکس می‌گرفتم. نکته‌ای که باید عرض کنم این است که فعالیت‌های فرهنگی بیشتر به خود فرد بستگی دارد و همچنین به اینکه محیط و جامعه چه اثری بر فرد دارد تا آن انگیزه را برای فعالیت ایجاد کند.

آثار شما در کدام رشته‌های جشنواره و با چه موضوعی بود؟

در رشته عکاسی این جشنواره با موضوع جوانی جمعیت شرکت کردم و اثرم با عنوان «نشاط» توانست رتبه‌ی سوم بخش دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را کسب نماید.

نظر شما در مورد نقش هنر در جامعه چیست و فکر می‌کنید هنر چگونه می‌تواند در بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی مؤثر باشد؟

از نظر من در وجود همه انسان‌ها ذوق هنری به هر شکلی وجود دارد و بالفطره هست. هنر زبان مشترک تمام انسان‌هاست و برای همه قابل فهم هست؛ بنابراین به راحتی می‌شود با هنر در فرهنگ و وضعیت اجتماعی یک جامعه نفوذ کرد و اندیشه و تفکرات آن جامعه را تغییر داد.

فعالیت‌های فرهنگی در دوران دانشجویی و در دانشگاه را چطور می‌بینید؟ آیا می‌شود فعالیت حرفه‌ای هم داشت؟

فعالیت‌های فرهنگی از نظر من زنگ تفریح دانشجویان هست. دانشگاه فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی و علمی هست تا با آن استعداد و توانمندی‌های خود را در زمینه‌های دیگری به جز درس کشف کرد و پرورش داد که باید این لحظات را غنیمت شمرد. فعالیت‌های حرفه‌ای هم بله، چرا که نه، البته اگر امکانات اولیه و ضروری فراهم شود.

توصیه شما به کسانی که بین درس و فعالیت‌های جانبی، فاصله زیادی می‌بینند و معتقدند این دو را نمی‌شود باهم پیش برد، چیست؟

چیزی که باید عرض کنم این است که انسان‌ها تک بعدی نیستند و دارای ابعاد مختلفی هستند که می‌توالنند با کمی تلاش آن ابعاد را به رشد و شکوفایی برسانند.آن چیزی که من طی سال‌ها تجربه دیدم عرض میکنم؛ روزانه آنقدر زمان تلف می‌شود که با برنامه‌ریزی، آن زمان‌ها را به درستی می‌توان مدیریت کرد و می‌توان چندین فعالیت را در کنار هم انجام داد. بسیار مهم است که برای وقت و زمان خودمان ارزش قائل باشیم.

آیا توصیه‌ای برای دانشجویانی که اعتماد به نفس کافی برای نشان دادن استعدادهایشان در چنین جشنواره‌ای ندارند، دارید؟

توصیه من این است که اولین گام را بردارند، حتی اگر غلط باشد یا آثارشان خوب نباشد. این باعث می‌شود که برای دفعات بعد تلاش بیشتری داشته باشند و هیچ وقت ناامید نباشند.

سطح برگزاری جشنواره سیمرغ را چطور ارزیابی می‌کنید؟ و به نظر شما مهم‌ترین حسن جشنواره سیمرغ چیست؟

جشنواره بسیار عالی برگزار شد و آثار بسیار برجسته‌ای ارسال شده بودند. مهم‌ترین حسن این جشنواره و یا جشنوارهای دیگر، گردهمایی و آشنایی با افراد ممتاز کشور و تبادل نظر با عقاید و فرهنگ‌های مختلف است.

و اگر سخن آخری دارید بفرمایید.

در آخر هم از همه دانشجویان، کارمندان و اساتید دعوت می‌کنم در چنین جشنواره‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، هرچه باشکوه‌تر شرکت کنند و البته از معاونت فرهنگی هم تشکر و قدردانی میکنم که چنین فرصت‌هایی را در اختیار دانشگاهیان قرار می‌دهند و در جهت رفاه دانشجویان و کارکنان فعالیت دارند؛ هرچند در برخی موارد نواقص و کاستی‌هایی وجود دارد.

نظر شما