شناسهٔ خبر: 68240136 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هم پای جاده از تمرچین تا کربلا

المیرا عسگری زاده

سالیان سال است که اجتماع بزرگ و پیاده رویی میلیونی شیعیان برای زیارت اباعبدالله الحسین(ع) در قالب زیارت اربعین رونق گرفته و هرساله بر خیل مشتاقان زیارت امام حسین افزوده می‌شود.

صاحب‌خبر -

شکرِ خدایِ سرمد گشت مستجاب دعایـم

از لطفِ کبـریـایـی زائـر به کـربـلایـم

اگر چه ائمه به کرات در روایات این پیاده روی را توصیه کردند و برای هر قدمش اجر و مغفرت ویژه ای نقل کردند اما این میعاد سالیانه عزاداران ابا عبد الله الحسین(ع)  بدون تامین امکانات و نیازهایی چون محل اسکان و غذا و خدمات بهداشتی و درمانی، مشقت‌های زیادی را بدنبال خواهد داشت که در این راستا دستگاه‌های مختلف جهت رفاه حال زائران به فراخر دستورالعمل ابلاغی امکانات و خدماتی را ارائه می‌دهند.

برای مشرف شدن به این زیارت معنوی به‌نظر می‌رسد اولین و مهمترین موضوع، راه و کمک به تسهیل تردد برای زائران است.

پایانه مرزی تمرچین از سال ۱۴۰۱ به عنوان گذرگاهی برای تردد زائران مشتاق به زیارت اباعبدالله الحسین بازگشایی شده و در راستای تسهیل تردد زائران هر ساله امکانات ارائه شده به زائران قوی‌تر شده است که مسیر تردد زائران و تامین ایمنی مسیر در قالب تامین روشنایی، نصب نیوجرسی، خط کشی بخشی را از اقدامات انجام شده می‌توان برشمرد.

هم پای جاده از تمرچین تا کربلا

آماده سازی ۳۸ گیت گذرنامه برای تردد زائرین اربعین حسینی در پایانه مرزی تمرچین 

مدیر کل راهداری وحمل نقل جاده ای آذربایجان غربی از آماده سازی ۳۸ گیت گذرنامه برای تسهیل در تردد زائرین اربعین حسینی در پایانه مرزی تمرچین خبر داد. 

 ایرج دست نشان با اشاره به اینکه از این تعداد گیت آماده سازی شده ۳۰ گیت در بیرون و ۸ گیت در داخل سالن جانمایی شده اند، افزود: هدف از افزایش تعداد گیت های گذرنامه، تسهیل در تردد زائرین و کاهش ایستایی در پایانه مرزی تمرچین است. 

وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه برق رسانی و روشنایی پایانه مرزی تمرچین برای اربعین ۱۴۰۳ نیز تصریح کرد: آماده سازی ۲۲ برج نوری جهت تامین روشنایی و آماده سازی ۲۰ پروژکتور جهت روشنایی گیت ها از جمله اقدامات در حوزه تامین برق پایانه مرزی تمرچین است. 

دست نشان خاطرنشان کرد: نصب و راه اندازی تعداد ۲۹ آبخوری در نقاط مختلف محوطه پایانه، نصب و راه اندازی ۸ دستگاه آب سردکن و خریداری ۲ دستگاه دیگر، آماده سازی تعداد ۴۸ چشمه سرویس بهداشتی ثابت و ۲۴ چشمه سیار مجموعاً ۷۲ چشمه، آماده سازی تعداد ۱۲ سرویس بهداشتی ثابت در سالن ها، آماده سازی ۲ چشمه سرویس بهداشتی ویژه جانبازان و معلولان و ضدعفونی منبع آب شرب و تعویض لوله‌های چاه تامین آب شرب از چمله دیگر اقدامات  انجام شده در پایانه مرزی تمرچین در راستای آماده سازی این پایانه برای تردد زائرین اربعین در سال جاری است. 

مدیرکل  راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به سایر اقدامات انجام شده در پایانه مرزی تمرچین نیز اشاره و اظهار کرد: اورهال سیستم سرمایشی داخل سالن، شارژ کپسول‌های آتش نشانی به تعداد ۴۴ دستگاه، تعویض درب های اتوماتیک سالن و کریدور، تعویض و نوسازی ۱۰ دستگاه راه بند، اورهال سیستم سرمایشی داخل سالن، بهسازی و تعویض جدول های محوطه از جمله این اقدامات است. 

برقراری سرویس رایگان  زائرین اربعین حسینی از مبدا ارومیه به پایانه مرزی تمرچین

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان‌غربی از برقراری سرویس رایگان زائرین اربعین حسینی از ارومیه به پایانه مرزی تمرچین خبر داد و گفت: روزانه ۴ سرویس حمل و نقل عمومی برون شهری، زائرین اربعین را بصورت کاملا رایگان از پایانه مسافربری ارومیه با ظرفیت حدود ۲۰۰ نفر به  پایانه مرزی تمرچین انتقال می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این طرح از ۲۲ مرداد تا اول شهریور سال جاری اجرا خواهد شد، تصریح کرد: همچنین زائرانی که قصد عزیمت به پایانه مرزی تمرچین با استفاده از خودرو شخصی را دارند نیز مورد توجه بوده و ۸ پارکینگ رایگان در شهرستان پیرانشهر آماده خدمات رسانی به این افراد است.

دست نشان  ادامه داد: تمامی زیرساخت‌ها اعم از پارکینگ رایگان، مواکب، حمل و نقل و مسایل بهداشتی آماده هستند که از بدو ورود به پیرانشهر تا محل پایانه تمرچین و اعزام به سمت عتبات عالیات در خدمت زوار باشند.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان با اشاره به ایمن سازی محورهای منتهی به گذرگاه تمرچین، یاد آور شد: علاوه بر تامین زیرساخت ها برای کاهش ایستایی و ازدحام در پایانه مرزی تیزبین، امسال تعداد گیت‌های گذرنامه نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین به منظور تسهیل سفر زائرین هزینه ورود به گذرگاه حاج عمران از طریق پایانه مرزی تمرچین برای زائرین و مسافران  ایرانی رایگان است.

هم پای جاده از تمرچین تا کربلا

هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای ‍ ایمن سازی و توسعه محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه مرزی تمرچین

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: در طول ۴ماهه سال‌جاری بالغ بر ۲۰۰میلیارد تومان در راستای ایمن سازی و توسعه محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه مرزی تمرچین هزینه شده است. 

 دست نشان افزود: روکش آسفالت بطول ۲۵ کیلومتر، خط کشی به طول ۱۵۰۰ کیلومتر، نصب نیوجرسی به طول ۳۲ کیلومتر از جمله اقدامات مهمی بوده که اداره کل راهداری استان در مسیر کریدور اربعین در سال جاری انجام داده است. 

دست نشان با اشاره به اینکه با طرف مقابل در خصوص نرخ کرایه وسایل حمل و نقل هماهنگی‌های لازم انجام شده است، افزود: همچنین برای اربعین امسال ۵ موکب در پایانه مرزی تمرچین جهت اسکان و تغذیه زائرین درحال استقرار است.

وی با  ادامه داد: با توجه به افزایش دمای هوا از زائرین اربعین حسینی در کشور بویژه زائرین استان های همجوار درخواست می شود پایانه مرزی تمرچین را بدلیل شرایط آب وهوایی مناسب برای خروج خود انتخاب کنند.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی اظهار کرد: در ۴ماهه سال جاری تعداد مسافرین عبوری از پایانه مرزی تمرچین ۳۵۸هزار نفر بود که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خود ۳۴درصد رشد دارد.

وی تصریح کرد: در ۴ماهه سال جاری میزان تردد ناوگان مسافری استان با ۵۰۲۱ تردد رشد ۱۵ درصدی داشته است، همچنین آمار تردد ناوگان باری نیز در این مدت زمان بیش از ۵۲ هزار دستگاه بوده که افزایش ۸۴درصدی دارد.

هم پای جاده از تمرچین تا کربلا

تردد بیش از ۵۳ هزار زائر از پایانه مرزی تمرچین

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان‌غربی با اشاره به آمار تردد زائران از مرز تمرچین تا ۲۶ مرداد ماه افزود: از زمان شروع پیاده رویی اربعین تا کنون نزدیک به ۵۳ هزار زائر از پایانه مرزی تمرچین تردد کردند. 

وی تصریح کرد: نزدیکی به عتبات عالیات و شرایط آب و هوایی مناسب این منطقه موجب شده هرساله تعداد زائرینی که این پایانه را برای سفر اربعین خود انتخاب می کنند، افزایش یابد.

دست نشان اظهار کرد: در ۲۶ مرداد ماه  ۷۰۱۷ نفر مسافر ایرانی و خارجی از پایانه مرزی تمرچین تردد کردند. 

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تردد در محورهای منتهی به گذرگاه تمرچین روان است، خاطرنشان کرد: از مجموع ترددهای ثبت شده در شبانه روز گذشته ۲۱۷۵ نفر ایرانی و خارجی وارد کشور شده و ۴۸۴۳نفر نیز از کشور خارج شدند.

هم پای جاده از تمرچین تا کربلا

به گزارش ایسنا، علاوه بر کلیت تامین زیرساخت‌ها جهت پذیرایی از زوار اباعبدالله الحسین، از مدت‌ها پیش با ایجاد خاکریز، شیارزنی، جمع آوری گاردریل های معیوب و آسیب دیده، محور نقده_پیرانشهر ایمن سازی شده همچنین امکان تردد زائران در جاده پیرانشهر_ پایانه مرزی تمرچین به سمت عتبات با تابش نور در شب نیز مهیا شده است. 

همچنین اگر چه برای مشرف شدن به کربلای معلی چندین گذرگاه در کشور وجود دارد اما همه ساله بدلیل گرمای هوا و افزایش تعداد زوار، معابر دیگر با ترافیک جمعیت همراه است به همین دلیل با تامین امنیت، ایمن سازی و تسهیل تردد در مسیر تمرچین پیرانشهر، بنابه اعلام زوار، این گذرگاه معبری مطمئن با آب و هوایی خنک تجربه ای متفاوت از سفر به کربلا برای زائران اباعبدالله رقم می‌زند. 

انتهای پیام

نظر شما