شناسهٔ خبر: 68239808 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تجهیز ۵۸ درصد از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به سیستم آبیاری نوین تجهیز ۵۸ درصد از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به سیستم آبیاری نوین

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ۱۲۱ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی آبی این استان ۷۰ هزار و ۶۲۵ هکتار معادل ۵۸ درصد به سیستم آبیاری نوین مجهز است.

صاحب‌خبر -

غلامرضا ذاکری در نشست ستاد آب و خاک چهارمحال و بختیاری با اشاره به میانگین ۴۵ درصدی تجهیز اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری، اظهار داشت: این استان بعد از هرمزگان رتبه دوم کشور را در تجهیز اراضی کشاورزی به این سامانه‌ها دارد.

وی افزود: براساس آمار‌ها از مجموعه زمین‌های کشاورزی آبی چهارمحال و بختیاری هنوز ۵۱ هزار هکتار از این زمین‌ها به صورت غرقابی آبیاری می‌شود که باید به سامانه نوین آبیاری مجهز شود.

ذاکری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال آبی جاری نیز ۲۴۲ هکتار از اراضی آبی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز و همچنین ۳۱۷ هکتار دیگر نیز در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: براساس دستورالعمل‌های موجود ۸۵ درصد اجرای طرح تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین کشاورزی از سوی دولت و مابقی در قالب خودیاری باید از طرف کشاورزان تامین شود.

ذاکری بیان داشت: با توجه به توان پایین اقتصادی کشاورزان استان تلاش شد از ظرفیت بخش خصوصی در این خصوص استفاده شود.

وی یادآور شد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در چهارمحال و بختیاری راندمان آبیاری در زمان حاضر به ۵۸.۹ درصد و بهره‌وری فیزیکی نیز به ۱.۸ کیلوگرم بر متر مکعب افزایش یافته است.

ذاکری شمار قنات‌های چهارمحال و بختیاری را ۸۴۱ رشته قنات اعلام کرد و افزود: از این شمار ۴۰۰ رشته قنات از محل اعتبارات استانی تاکنون ترمیم و بازسازی شده است.

وی اجرای چهار هزار و۸۵۳ هکتار شبکه آبیاری نوین، دو هزار و ۵۰۹ کیلومتر کانال آبیاری عمومی، ۵۹۵ کیلومتر انتقال آب با لوله، ۲۱۴ کیلومتر لایروبی قنات، ۱۸۳ کیلومتر بازسازی و نوسازی، ۱۶ هزار و ۳۷۶ هکتار تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، سه هزار و ۹۸۵ هکتار تجهیز اراضی مدرن در شهرستان‌های لردگان، فلارد، خانمیرزا و بخشی از بروجن و احداث ۳۱۸ کیلومتر جاده بین مزارع را از دیگر اقدام‌های انجام شده در بخش آب و خاک جهاد کشاورزی استان عنوان کرد.

بیشتر بخوانید

ذاکری با اشاره به تعریف ۲۶ پروژه تامین و انتقال آب به اراضی شیبدار در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: این پروژه‌ها مربوط به سال‌های گذشته است که به دلیل تزریق اعتبارات قطره چکانی طولانی و فرسایشی شده بود که با استفاده از توان بخش خصوصی از این تعداد هفت پروژه به مساحت سه هزار و ۲۴۷ هکتار با اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین هنوز ۱۷ پروژه تامین آب بخش کشاورزی به مساحت ۸هزار و ۱۵۰ هکتار نیمه تمام می‌باشد که برای اجرای آنها به ۲ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری شمار طرح‌های تامین و انتقال آب در اراضی شیب‌دار را ۲۲ طرح در مساحت ۶هزار و ۲۳۰ هکتار با تخصیص ۲۳.۷ میلیون مترمکعب آب از حوزه کارون عنوان کرد و گفت: از این شمار هفت طرح در سطح سه هزار و ۲۴۷ هکتار طی ۲ سال اخیر با اختصاص هشتصد و پنج میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.

ذاکری با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه ۳۷هزار میلیارد ریالی وزارت جهاد کشاورزی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) افزود: سهم چهارمحال و بختیاری از این تفاهم‌نامه در سال ۱۴۰۲ بیش از یک هزار و ۳۱۰میلیارد ریال برای لایروبی قنات‌ها، احداث کانال و شبکه انتقال زیر سد بیدکان است.

وی یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سال زراعی جاری نیز لایروبی ۶۰ رشته قنات با ۱۵۸میلیارد ریال، تکمیل و احداث ۵۲ کانال با ۲۷۲میلیارد ریال و انتقال آب زیرسد بیدکان با ۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار تعریف شده که با پیشرفت فیزیکی میانگین ۷۰ درصد در دست اجرا است.

ذاکری گفت: ۲ هزار و ۶۶۴ میلیارد ریال اعتبار مصوب این بخش در سال زراعی جاری است که ۲هزار و ۳۱۴ میلیارد ریال از این میزان اعتبار تخصیص یافته و تاکنون ۸۳۰ میلیارد ریال جذب نهایی شده است.

به گفته وی چهارمحال و بختیاری رتبه سوم مکان محور کردن طرح‌های جهاد کشاورزی (GIS) را در کشور کسب کرد و براین اساس ۵۹ درصد اطلاعات این مجموعه وارد این سامانه شده است.

وی تصریح کرد: ۲۵۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری است که ۱۵ درصد مساحت کل ستان را شامل می‌شود که از این میزان ۱۴۳هزار هکتار معادل ۵۷ درصد کشت و زراعت، ۴۶ هزار هکتار معادل ۱۹ درصد باغ و ۶۲ هزار هکتار نیز به صورت آیش استفاده می‌شود.

ذاکری بیان داشت: با وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر و ضعف منابع آبی چهارمحال و بختیاری، اما با انجام طرح‌های به زراعی و مدیریت مزرعه میزان تولیدات کشاورزی استان با همت ۸۳ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی به ۲ میلیون تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نیز از حدود یک میلیارد مترمکعب به ۷۴۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

نظر شما