شناسهٔ خبر: 68236688 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جنجال  سقف‌قرارداد و VAR

روزنامه جوان

البته از شنیدن این اعتراض‌ها چندان هم تعجب نکردیم. علتش هم کاملاً مشخص بود؛ مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال درست دو روز قبل از آغاز رقابت‌های لیگ برتر مجوز انتقاد به داوری‌ها و تاختن به حریفان را برای همه و البته یکی، دو تیم بخصوص صادر کرد، وقتی که قهرمانی یک تیم را زیر سؤال برد و از تیمی دیگر عذرخواهی کرد!

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: هفته اول رقابت‌های لیگ برتر به پایان رسید. هفته اول تمام شد و مطابق آنچه انتظار می‌رفت باز هم حاشیه‌ها آغاز شد. باز هم انتقاد‌ها بالا گرفت و باز هم حرف‌هایی زده شد که تصور می‌شد با استقاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی حداقل در این ابتدای لیگ شنیده نشود، اما باز صدای اعتراض از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. 
البته از شنیدن این اعتراض‌ها چندان هم تعجب نکردیم. علتش هم کاملاً مشخص بود؛ مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال درست دو روز قبل از آغاز رقابت‌های لیگ برتر مجوز انتقاد به داوری‌ها و تاختن به حریفان را برای همه و البته یکی، دو تیم بخصوص صادر کرد، وقتی که قهرمانی یک تیم را زیر سؤال برد و از تیمی دیگر عذرخواهی کرد!
اقدامی که در هیچ جای فوتبال حرفه‌ای دنیا دیده نشده و نمی‌شود، اما مهدی تاج با بیان این حرف فرمان اعتراض کردن را صادر کرد، اعتراض‌هایی که در همین هفته اول هم دیده شد. 

 VAR خوب، VAR بد
لیگ آغاز شد، آن هم با VAR. البته جای تشکر دارد به هر حال در میان تمام انتقاد‌هایی که صورت می‌گیرد باید از کار خوب هم تعریف کرد، اما در این میان نباید از یک حقیقت چشم پوشید و آن اینکه این سیستم حتی در پیشرفته‌ترین نسخه‌ها هم اشتباه دارد. بنابراین باید این اشتباهات را دید، نه اینکه تمام تصمیماتش را قبول کرد و هیچ انتقادی به آن وارد ندانست. این موضوع می‌تواند در هفته‌های پیش‌رو چالش‌برانگیز باشد و اعتراض‌ها را بیشتر کند. این روز‌ها آن‌ها که از وجود VAR نفع برده‌اند و تصمیمات آن به سودشان تمام شده در آسمان‌ها سیر می‌کنند و آن‌ها که این سیستم به سودشان رأی نداده معترض هستند، ولی جالب است که تمام کارشناسان داوری صددرصد تصمیمات کمک‌داور ویدئویی را تأیید کرده‌اند!
سعید دقیقی، سرمربی شمس‌آذر که تیمش با تصمیم کمک‌داور ویدئویی به استقلال باخت در این خصوص می‌گوید: «باید تجهیزات VAR کامل‌تر شود و باید روی خط آفساید دوربین VAR داشته باشیم، چراکه وقتی از وسط زمین تصویربرداری می‌کنیم، تأثیرگذار است، به تصمیم آن‌ها احترام می‌گذارم. واقعاً حالم بد شد که صحنه آفساید را ندیدم و احترام می‌گذارم. داوران ما افرادی بسیار شریف هستند.»
در مقابل جواد نکونام، سرمربی استقلال می‌گوید: «خیلی خوب بود، چون اشتباهی صورت نمی‌گیرد. با حضور VAR اشتباهات خیلی کم می‌شود. داور خوب قضاوت کرد و این سیستم هم به کیفیت داوران و هم فوتبال ما کمک می‌کند.»

 سقف ویران قرارداد‌ها
حاشیه دیگر هفته اول لیگ برتر قانون سقف قراردادهاست. قانونی که همه می‌دانیم تقریباً هیچ کدام از باشگاه‌ها آن را اجرا نکرده‌اند، اما همان‌ها که اجرایش نکرده‌اند حالا از فدراسیون می‌خواهند که آن را بالاتر ببرد. نکته جالب اینکه ظاهراً خود فدراسیون هم نمی‌خواهد پای قانونی که خودش گذاشته بایستد و آن را اجرا کند، والا لزومی ندارد که با وجود مخالفت صریح سازمان بازرسی با افزایش سقف قراردادها، فدراسیون باز هم تشکیل جلسه بدهد و حرف از افزایش بزند. 
البته فدراسیون برای خودش دلیلی هم تراشیده و عنوان کرده که این مسئله تنها شامل‌حال باشگاه‌هایی می‌شود که در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا شرکت دارند، اما مخالفت پرسپولیس با این مسئله باعث شده همه چیز معلق بماند. 
پس از تصویب سقف بودجه ۳۲۵ میلیاردی و ابلاغ آن به باشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال در چند مرحله به پیشنهاد برخی باشگاه‌ها جلساتی را برای افزایش سقف بودجه برگزار کرد که در نهایت با مخالفت اعضای کارگروه همراه شد. 
در جلسه اواخر تیرماه کارگروه نظارت بر قرارداد‌ها که برای بررسی پیشنهاد افزایش سقف بودجه برگزار شده بود، نماینده سازمان بازرسی نیز با این پیشنهاد در آن مقطع مخالفت کرد، اما با وجود این بار دیگر پیشنهاد افزایش سقف در فدراسیون مطرح شده است! 
پیشنهاد افزایش سقف بودجه رقمی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بوده و قرار است این موضوع فردا در جلسه هیئت رئیسه مورد بررسی قرار گیرد. این در شرایطی است که هفت روز قبل از جلسه هیئت رئیسه باید دستور جلسه به اعضا اطلاع‌رسانی شود که ظاهراً در این مورد این موضوع هم رعایت نشده و اگر اینگونه باشد مصوبه هیئت رئیسه فاقد اعتبار خواهد بود. 
همه این اتفاقات در حالی در فدراسیون فوتبال رخ داده که باشگاه‌ها فعالیت نقل‌و‌انتقالاتی خود را براساس سقف ۳۲۵ میلیارد تومانی انجام داده‌اند و تغییر آن در مقطعی که لیگ برتر آغاز شده، منطقی به نظر نمی‌رسد و شائبه درباره علت تصمیم مدیران فدراسیون فوتبال را افزایش می‌دهد. 
در این میان پرسپولیسی‌ها مدعی هستند رعایت قانون سقف قرارداد به آن‌ها در فصل نقل و انتقالات ضربه زده و حالا حاضر نیستند با افزایش آن موافقت کنند. رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس در این خصوص می‌گوید: «طی چند روز اخیر چند بار با ما تماس گرفتند تا نظر باشگاه را برای افزایش سقف بودجه تغییر دهند، اما حرف آخر باشگاه پرسپولیس همانی است که قبل‌تر زده‌ایم و از فدراسیون فوتبال و آقای مهدی تاج هم درخواست می‌کنیم که در مقابل این فشار‌ها کوتاه نیاید و قانون را همانطور که خودشان وضع کرده‌اند اجرایی کنند. مگر قانون اجازه می‌دهد بازیکنانی که به خاطر رعایت همین سقف بودجه از باشگاه ما جدا شده‌اند حالا به تیم پرسپولیس برگردند؟ طبیعی است که چنین کاری غیرممکن است. پس ما چطور وقتی از رعایت این قانون سقف بودجه ضربه خورده و بازیکنان خود را از دست داده‌ایم حالا با افزایش آن موافقت کنیم. خواهش من از آقای مهدی تاج، منصور قنبرزاده و بقیه اعضای‌تصمیم‌گیرنده سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و هیئت رئیسه این است که روی همان قانون قبلی پافشاری کنند و اجازه ندهند باشگاه پرسپولیس به خاطر رعایت قانون تحت فشار قرار بگیرد.»

نظر شما