شناسهٔ خبر: 68232126 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر: قاسم‌پور پیشنهاد تغییر وزن را نپذیرفت/ ورزشکار نباید در امور رفاهی سختی بکشد

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون کشتی با بیان اینکه ورزشکار نباید در امور رفاهی سختی بکشد، گفت: دو بار به کامران قاسم‌پور پیشنهاد تغییر وزن دادیم که نپذیرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا دبیر عصر شنبه در یک برنامه تلویزیونی به موفقیت کاروان کشتی آزاد و فرنگی در المپیک پاریس اشاره کرد و توضیح داد: روز نخستی که به فدراسیون کشتی آمدم، از حاضرین خواستم برنامه‌های فدراسیون را بیاورند تا ببینم. برنامه جام تختی را آوردند که من گفتم کجا باید برویم و برنامه‌ای برای آینده این ورزش وجود نداشت. قبل از فدراسیون من تجربه شورا شهر را داشتم و ۲ برنامه ۵ ساله را برای کشتی نوشتیم. این طرح با همکاری دانشگاه شریف در بازه زمانی ۱۰ماه در ۷ تا ۸ محور نهایی شد.

وی ادامه داد: یک محورها مربوط به موضوع فنی بود، اما محورهای دیگر در خصوص داوری، اقتصادی، مربیان و ... بود. در محور فنی، ۳۵ قهرمان جهان و المپیک را دعوت کردیم تا نظرات خود را بیان کنند. طرح مکتوب آن هم وجود دارد و اتاق پایش نیز در این خصوص داریم.

دبیر ادامه داد: در المپیک پاریس، از لحاظ زمانی ۳ سال بعد از توکیو برگزار شد که ما به نیمه راه برنامه‌های خود رسیده‌ایم و بنا داریم تا المپیک ۲۰۲۸، این راه را تکمیل کنیم. در خصوص زیر ساخت‌ها، باید مردم قضاوت کنند چرا که به لحاظ تجهیزات از برخی کشورها از جمله آمریکا جلوتر هستیم.

دبیر گفت: بسیاری تیتر می‌زنند و می‌گویند که ما از روسیه و آمریکا جلو هستیم اما فقط از لحاظ زیرساختی پیش هستیم. ما در کشتی و در المپیک آمریکا را جا گذاشتیم و حتی آمریکایی‌ها اعلام کردند ما نگران پسا المپیک هستیم. سقف آرزوهای ما بسیار بلند است و باید یک توسعه متوازن ایجاد شود.

ورزشکار باید در تمرینات سختی بکشد نه امور رفاهی

وی خاطر نشان کرد: در خیلی جاها پیش هستیم و برخی جاها نیز عقب مانده‌ایم. ما بعد از ملبورن به سه فینالیست در المپیک رسیدیم که متاسفانه نشد در کشتی آزاد طلایی شویم.

رئیس فدراسیون کشتی، ادامه داد: خیلی سختی کشیدم تا کارهای زیادی برای کشتی انجام دهم. برای اسکان کشتی‌گیران کارهای زیادی کردم و حتی یک کارشناس ساده با من در کمیته ملی المپیک مخالفت کرد. نباید قهر کنیم و از مربیان گلایه دارم چرا با یک حرف قهر می‌کنند. باید به کاری که اعتقاد داریم پایبند باشیم و از انتقاد نترسیم. من برای توکیو هم می‌خواستم این کار را انجام دهم که کرونا اجازه نداد. من مسیر را کوتاه کردم و مسیر یک ساعته محل اسکان تا سالن را در پاریس به ۱۱ دقیقه کاهش دادیم.

دبیر ادامه داد: برای ایرانی‌ها طعم غذا مهم است. باید بهترین را برای قهرمانان انتخاب کنیم. همه برای مدال‌آوردن تلاش می‌کنیم و ممکن است مقایسه، روح و روان ورزشکاران را به هم بریزد. بهترین شرایط را برای کشتی گیران ایجاد کردیم تا جایی که آنان اعتراف کردند که نفهمیدیم اردوها و مسابقات چگونه گذشت. بچه های ما چیزی از ستاره‌های بزرگ ورزرش جهان کم ندارند و باید بهترین تکریم را انجام دهیم. چرا باید در مسیر المپیک سختی بکشیم؟ ما فقط در تمرینات باید سختی بکشیم نه در امور رفاهی.

تصمیم در خصوص برکناری درستکار مدیریتی بود

دبیر در خصوص ادامه کار با مربیان تیم ملی، گفت: باید یک تشکر از مربیان داشته باشیم. محسن کاوه زحمات زیادی کشید. تصمیم من در خصوص پژمان درستکار مدیریتی بود. کاوه بیشترین شناخت را از بچه داشت و آنالیز تیم کشتی آزاد بی‌نظیر بود. من از دور اول از کشتی‌گیر ۶۵ ژاپنی می‌ترسیدم. رحمان بیشتر از کشتی‌گیر ژاپنی هراس دارد. رحمان ۴۰۰ گرم زیر وزن بود. اگر نقد می‌کنیم با احترام و انصاف باشد. من هم ایراد دارم و مشاوران با ادبیات خودشون من را نقد می‌کنند. با مربیان کشتی فرنگی و آزاد قرارداد نداریم و تعهد نداریم.

وی ادامه داد: باید از حسن رنگرز نیز تشکر ویژه‌ای داشته باشم، او بی‌حاشیه ترین مربی چند سال اخیر است و هیچ اذیتی برای من نداشت. تیم جوانی داشت و زحمات زیادی کشید. غلام محمدی برای چند سال دیگر در تیم آزاد جوانان است و یک نفر بسیار خوب برای کشتی است، هم قهرمان بوده و هم فنی است. او برای تیم‌های پایه بسیار خوب کار می‌کند. حمید باوفا نیز در تیم‌های پایه کشتی فرنگی بسیار زحمت می‌کشد. برای کار کردن با مربیان باید تعامل دوطرفه باشد و اگر قرار باشد مربیان ما کنار بروند ما مربی برای جانشینی آنان داریم. همه مربیان کشتی بسیار خوب هستند و باید علاقه به همکاری داشته باشند.

مدال آذرپیرا کشتی تهران را زنده کرد

دبیر ادامه داد: بعد از مدال علیرضا رضایی در سال ۲۰۰۴ در کشتی آزاد، امیرعلی آذرپیرا توانست بعد از ۲۰ سال، کشتی این استان را صاحب مدال المپیک کند. در این مدت کشتی تهران مرده بود و با این نشان المپیک، مجدد کشتی آزاد تهران زنده شد. خوشحالم در این دوره، کشتی خوزستان و مازندران در کشتی فرنگی به مدال طلا رسیدند. چه باشیم و یا نباشیم، باید برای در المپیک لس‌آنجلس بیشتر از پاریس کار کرد.

وی ادامه داد: هنوز از روس‌ها عقب هستیم و مربیان ما ضعف‌هایی دارند، اما روس‌ها کشتی را در دل باشگاه‌ها تقویت می‌کنند. بازهم می‌گویم که در آزاد باختیم اما به نسبت گذشته جلوتر هستیم. در خصوص ژاپنی‌ها؛ آنان توانستند با آنالیز به موقع توسط انستیتوی کشتی کشورشان، تمرین‌های درستی داشته باشند. به طور قطع تلاش و سرمایه‌گذاری آنها برای آینده بیشتر خواهد شد.

کشتی خیلی مظلوم است

رئیس فدراسیون کشتی، ادامه داد: از زمانی که مدیریت این فدراسیون را برعهده گرفتم، به من رحم نکردند اما یک منتقد خودم را هم به کمیته انضباطی نکشاندم.

دبیر در خصوص اینکه سئوالی مطرح است که کشتی بزرگتر است یا تختی، خاطر نشان کرد: زمانی که فهمیدم و بررسی کردم، دیدم کشتی از تختی بزرگتر است. تختی با آن همه بزرگی، جزئی از تاریخ، فرهنگ و ملیت کشورمان است. در خصوص عملکرد کشتی فرنگی این را بگویم که از لحاظ عملکردی بهتر از آزاد بود. در خصوص عملکرد کشتی آزاد من حرف زیادی دارم و باید در خصوص فنی آن با حضور محسن کاوه صحبت شود.

وی ادامه داد: چرا در مبارزه روز دوم رحمان، بدن او خالی کرد؟ امیر حسین زارع پیش از مسابقات به من گفت که بدنم خراب است. با وی ۲۴ ساعت حرف زدم و موارد دیگر که باید به صورت کامل بررسی شود.

دو بار پیشنهاد تغییر وزن به کامران قاسم‌پور دادیم

رئیس فدراسیون کشتی، ادامه داد: وقت زیادی ندارم تا در فضای مجازی به برخی انتقادها توجه کنم. به کامران قاسم‌پور دوبار گفتیم به وزن ۸۶ بیاید که نخستین بار زمان مصدومیت حسن بود که خودش گفت من ۹۴ کیلو هستم و نمی‌توانم وزنم را به ۸۶ برسانم.

وی ادامه داد: مرتبه دوم بعد از تورنمنت رنکینگ‌دار بود که کامران نتوانست در وزن خودش موفق  باشد. با بد هادی وفایی‌پور، حسن یزدانی اتوماتیک وار انتخاب شده بود و بازهم به کامران گفتیم به وزن ۸۶ کیلوگرم بیاید تا در انتخابی حضور داشته باشد که این بار گفت که بدنم سنگین هست و نمی‌توانم وزن کم کنم.

یزدانی باید مجدد کتفش را عمل کند

رئیس فدراسیون کشتی همچنین به مصدومیت کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد اشاره کرد و گفت: یزدانی یکی از مفاخر ورزش کشور است و توانسته ۱۰مدال ارزشمند را در عرصه جهانی و المپیک به‌دست آورد. او در پاریس از همان ناحیه مصدوم قبلی، آسیب دید.

وی ادامه داد: به حسن یزدانی گفتم در ایران جراحی نکند و برای بهبود کتفش، جراحی را در کشوری چون فرانسه انجام بدهد. در ایران دکتر تاپ برای جراحی کتف نداریم، اما انتخاب خودش همین بود.

دبیر خاطر نشان کرد: رازمبک جمالوف و طاها آکگل پیش از المپیک ۲ عمل سخت بر روی کتف داشتند اما دیدید چقدر در پاریس آماده بوده و توانستند نشان طلا و برنز را برای کشورشان بدست آوردند.

نظر شما