شناسهٔ خبر: 68229409 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

حجت‌الاسلام منتظری خبر داد؛

نظارت الکترونیکی کامل بر شعب محاکم طی سال آینده

رییس دیوان عالی کشور گفت: برای تقویت زیرساخت‌های معاونت نظارت نیازمند نیروی انسانی و نظارت الکترونیک بر شعب هستیم که اقدامات آن در حال انجام است و سال آینده شعب به طور کامل به صورت الکترونیک نظارت می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری رئیس دیوان عالی کشور در رابطه با اقدامات تحولی انجام شده در دیوان در دوره تحول و تعالی اظهار داشت: حدود یک سال است که از مسئولیتم در دیوان عالی کشور می‌گذرد. من اعتقاد دارم تمام کارها باید بر اساس برنامه انجام شود در همین راستا علاوه بر برنامه‌های قوه قضائیه برای ایجاد تحول، برنامه منحصراً برای دیوان عالی کشور تدوین شد.

حجت‌الاسلام منتظری گفت: خوشبختانه گام‌های خوبی در مسیر تحول در حوزه‌های مختلف در دیوان عالی کشور برداشته شده است.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در دیوان عالی کشور گفت: در این مسیر تغییر و تحول ساختاری در دیوان عالی کشور انجام دادیم و برخی معاونت‌ها به بدنه دیوان اضافه شد و تا جایی که امکان داشت شعب تخصصی شدند، زیرا تخصصی بودن شعب رسیدگی کننده به پرونده‌ها هم کار را برای قاضی آسان‌تر می‌کند و هم ارجاع پرونده‌ها دقیق‌تر انجام می‌شود.

این مقام قضایی ادامه داد: تا جایی که امکان دارد سعی داریم پرونده‌های ارجاعی به دیوان عالی کشور به شعب تخصصی ارسال شود.

وی با اشاره با تشکیل چهار کارگروه در دیوان عالی کشور گفت: در دوره جدید ۴ کارگروه کیفری، حقوقی، خانواده و مواد مخدر در دیوان عالی کشور تشکیل شده است. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه‌ها این بوده است که قضاتی که در حوزه‌های شعب کیفری و یا حقوقی، خانواده و مواد مخدر با پروندهای گوناگون از سراسر کشور مواجه هستند و هر پرونده ویژگی‌های خاصی دارد، انتقال تجربیات قضات و مسائل مطرح در هر پرونده به قضات دیگر می‌تواند دید جامع‌تری را در بین قضات ایجاد کند. همچنین آسیب‌ها و اشکالاتی که در سراسر کشور در شعب وجود دارد در این کارگروه‌ها جمع بندی شود تا برای رفع آسیب‌ها اقدامات لازم انجام شود؛ در مواردی که نکات مثبت وجود دارد، در شعب دیگر به‌کار گرفته شوند.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: همچنین ممکن است در این کارگروه‌ها در جریان رسیدگی به پرونده‌ها به با برخی اشکالات قانونی مواجه شوند که این موضوع به رفع اشکالات قانونی کمک می‌کند و باعث انتقال تجربیات می‌شود.

حجت‌الاسلام منتظری ادامه داد: همچنین تشکیل کارگروه‌های تخصصی نشان می‌دهد چه بخشی از کشور در رابطه با این پرونده‌ها دچار مشکل است؛ به عنوان مثال در پرونده‌های مواد مخدر که به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود، قضات شعب به اشکالات موجود اشراف دارند و می‌توانند در جهت رفع آن‌ها اقدام کنند.

وی گفت: هر کدام از این کارگروه‌ها ماهیانه یک جلسه تشکیل و موارد را بررسی و آسیب‌شناسی می‌کنند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده گفت: معمولاً قضات دیوان عالی کشور دارای تجربه ۳۰ تا ۴۰ سال قضاوت در دستگاه قضائی را دارند لذا اقداماتی برای جوان سازی بدنه دیوان عالی کشور انجام شده است تا قضات جوان‌تر در کنار قضات با تجربه کار کنند.

وی گفت: مهم‌ترین هدف برای ما این است که اولاً کار در دیوان عالی کشور با سلامت انجام شود و ثانیاً ارتقا و اتقان احکام را شاهد باشیم که برای اتقان آرا گام‌های خوبی برداشته شده است و معاونت نظارت تقویت شده است.

حجت‌الاسلام منتظری بیان کرد: برای تقویت زیرساخت‌های معاونت نظارت نیازمند نیروی انسانی و نظارت الکترونیک بر شعب هستیم که اقدامات آن در حال انجام است و سال آینده شعب به طور کامل به صورت الکترونیک نظارت می‌شوند. همکاری خوبی در این زمینه از سوی رؤسای دادگستری و مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه وجود دارد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما