شناسهٔ خبر: 68226158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مسئول ارشد جنبش حماس:

اسرائیل وقت‌کشی می‌کند؛ آمریکا سرپوش می گذارد | اصرار گروه‌های مقاومت بر آتش‌بس کامل

«حسام بدران» از مسئولان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت: رژیم صهیونیستی در دستیابی به توافق آتش بس، وقت کشی و تعلل می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری «سما»، بدران اضافه کرد: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مسیر مذاکرات تعلل و سنگ اندازی می کند و آمریکا نیز به سرپوش گذاشتن بر جنایت های این رژیم ادامه می دهد.

وی افزود: فلسطینی ها به مفاد مورد توافق در مذاکرات ۲ جولای (۱۲ تیر ماه) یعنی پیشنهادی که خود اسرائیلی ها با حمایت آمریکایی ها، براساس طرح جو بایدن و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند، پایبند هستند.

بدران اظهار داشت: حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطین، بر توقف جنگ و پایان کشتار ساکنان نوار غزه اصرار دارند.

به گزارش ایرنا، مذاکرات آتش‌بس غزه که روز پنجشنبه در دوحه قطر آغاز شد، روز جمعه بدون نتیجه پایان یافت.

کشورهای قطر، مصر و آمریکا به عنوان میانجی های مذاکرات آتش بس در بیانیه ای مشترک، پایان این مذاکرات در پایتخت قطر را اعلام کردند.

در این بیانیه آمده که مقامات بلندپایه سه کشور به عنوان میانجی، با هدف دستیابی به توافق برای آتش بس در نوار غزه و آزادی اسیران، در گفت و گوهای فشرده ای شرکت کردند و این گفت وگوها در فضایی جدی و سازنده برگزار شد.

بر اساس این بیانیه، آمریکا روز جمعه پیشنهاد دیگری به طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه کرد که می تواند به کاهش اختلاف ها منجر شود و این پیشنهاد که مورد حمایت دوحه و قاهره قرار گرفت، با اصول پیشنهاد «جوبایدن» که در تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۴(۱۱ خرداد ۱۴۰۳) ارائه شده بود و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مطابق است.

این پیشنهاد براساس نقاطی است که هفته گذشته برآن توافق شد و می تواند شکاف ها را کاهش دهد، به صورتی که شرایط اجرای سریع توافق را فراهم کند.

تیم های فنی در روزهای آینده، بر جزئیات اجرای این توافق و جزئیات اقدامات انسانی و اقدامات متعلق به اسیران، بحث خواهند کرد.

براساس این بیانیه، مقامات بلند پایه سه کشور، اواخر هفته آینده در شهر «قاهره» پایتخت مصر، به منظور دستیابی به توافقی براساس شروطی که امروز مطرح شده، نشستی را برگزار می کنند.

حسام بدران پیشتر گفته بود: پس از اینکه میانجی‌ها ما را در جریان نتایج نشست‌های دوحه قرار دادند، بار دیگر تاکید کردیم که رژیم اشغالگر به دنبال توافق نیست.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی تاکید کرده بود که هرگونه توافق آتش‌بس در غزه باید شامل خروج کامل نیروهای اشغالگر از غزه باشد.

بدران افزود که حماس به مذاکرات جاری در دوحه در مورد آتش‌بس و مبادله اسرا از منظر استراتژیک با هدف پایان دادن به جنگ و تجاوز علیه غزه می‌نگرد.

وی گفت: حماس بر این باور است که هرگونه مذاکره باید بر اساس برنامه‌ای روشن برای اجرای آنچه قبلاً بر سر آن توافق شده بود، انجام گیرد.

عضو دفتر سیاسی حماس اضافه کرد: مانع پیش روی دستیابی به آتش‌بس در غزه، تداوم تاخیر و تعلل دشمن صهیونیستی است.

بدران تاکید کرد که هر توافقی باید به آتش‌بس جامع، خروج کامل نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان و بازسازی این منطقه در کنار توافق مبادله اسرا منجر شود.

این رهبر حماس خواستار اعمال فشار طرف‌های میانجی بر رژیم اشغالگر و وادار کردن آن به اجرای توافقات صورت گرفته شد و تاکید کرد که هرگونه توافقی باید متضمن توقف جنگ علیه ملت فلسطین و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه باشد.

وی همچنین گفت که هرگونه توافق باید ارائه کمک‌های فوری به مردم غزه و دستیابی به یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا را نیز شامل شود.

نظر شما